vad är support värt?!

Monopol = Generalagent ?

Hej Jonas

Jag tycker du är slarvig när du skriver att ett företag har monopol på en viss produkt bara för att just det företaget har ett avtal med en leveratör om att marknadsföra och sälja produkten i ett visst land eller område.
Enligt det resonemanget så har vi i Sverige och i de flesta andra Europeiska länder en mängd monopol.

Vad jag känner till så är ju EU mot monopol t.ex. Systembolaget och försöker att få bort denna form av affärsverksamhet. Jag har inte upplevt eller känner till att generalagenter för en viss produkt har fått påhälsning från ansvariga i EU för att få bort deras verksamhet?

Mvh
Göran
 
en sådan typ av konkrrensbegränsning är fullt laglig enligt EUs konkurrensregler. de anser att detta vertikala monopol främjar marknaden och annars skulle kvalitets produkter ha svårt att hitta ut på marknaden. detta gäller så länge som någon inte har dominerande ställning, dvs över 50% (oftast).

återförsäljarna får bara marknadsföra sig inom sitt distrikt och inte aktivt ragga kunder utanför sitt område. en konsument får dock handla i vilket distrikt denne vill.
 
Så vitt jag vet har Soltek 100 procent av marknaden för den version av Fugawi som medger användande av RIK-format, så det strider måhända mot EUs regler. Jag har ingen uppfattning om huruvida denna version av Fugawi är dyrare än t ex den tyska eller franska. För övrigt finsn det ju ytterligare en landsspecifik version, den engelska med UK Ordnance survey formatet, så Sverige är inte det enda fallet.

Även övriga versioner av Fugawi säljs mig veterligen genmom nationella återförsäljare direkt till kund inom respektive språkområde, t ex det tyska eller franska, så det förhållandet att det finns ett unikt format spelar inte avgörande roll. Det är också bra att den svenska följer den generella versionen oavsett språk, det finns mycket trassel rapporterat om UK-versionen.

Att jag nämnde en "monopolsituation" var bara för att gensäga Bengt Agerts resonemang i vilket han citerat mig, inte för att angripa en enskild leverantör som ej rår för att LMs policy med RIK-formatet och Fugawi översatt till svenska råkat ge en specifik marknadssituation. Vad gäller Solteks support är jag helt nöjd med den och vet numer att skilja på forumet och kundkontakt via epost.
Det var ju det den här tråden handlade om.

Men, men... nog vore det bättre om Lm släppte RIK-formatet fritt så att även Touratech och Pathawy kunde ta in det och Lm tjänade pengar på nedladdade kartor istället. Varje kartprogram har sina förtjänster.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Snabba kast

PR; sa:
men ett tips för dig kan vara att göra som jag när jag ville ha BlueChart - jag gick till en av deras återförsäljare som svarade på mina frågor och sålde produkten till mig.

Problemet för mig var att jag misstänkte att min GPS var trasig och med tanke på tidigare trådar här på utsidan om att bluechart är väldigt hårt knytna till den gps man installerat bluechart på gjorde att jag ville ha svar på frågan om jag kunde använda mig av min inköpta licens på en GPS som byts ut på garantin. Visst hade jag kunnat vända mig till någon lokal försäljare men jag tyckte att svaret var så pass viktigt för mig att jag ville ha ett svar av den som är generalagent för Garmin här i Sverige. De två fel jag misstänkte var en trasig GPS visade sig i det ena fallet vara ett välkänt fenomen och det andra åtgärdade Garmin som sagt själva direkt. Kommer med allra största sannolikhet att köpa bluechart lokalt till våren men nu har jag liksom ingen större nytta av den eftersom isen börjar lägga sig häruppe.
 
Lite allmänt inom dessa områden.

Till exempel så kom det ny EU-lagstiftning, vilket gör att du som t.ex är Volvokund inte är tvungen att serva din bil hos Volvos egna servicenät för att garantin skall gälla. Så länge det är fackmannamässigt utfört så kan vem som helst, inklusive du själv, göra det utan att garantin påverkas.

Det finns för- och nackdelar med monopolsystem. Mest nackdelar, men det finns en fördel. Ta till exempel utskällda Systembolaget. Vilken annan "spritaffär" i utlandet har deras sortiment?

Så.. Nu var fördelarna slut ;)
...nästan iallafall...

Nackdelen med monopolsituation är att konsumenterna kan få betala ett högre pris. Nackdelen med fri marknad är att konkurrensen kan öka för mycket, vilket gör att företag gör vad som helst för att få kunderna. De dumpar priserna under inköpspriser etc, vilket tyder på något slags skattefusk.

Det bästa är att hitta en bra balans mellan fri marknad och monopol. Och med det menar jag inte prissamarbete, karteller etc...
Jag menar, ingen tjänar på att det är en överetablering och skattefiffel. Och ingen tjänar på monopolsituation.

Jag driver bland annat företag inom taxibranschen, där det faktiskt är så att många längtar tillbaka till viss monopolsituation. På de flesta ställen i Sverige har inte avregleringen påverkat något, man är ändå det enda taxiföretaget på orten :)
Men på andra ställen, främst i de större städerna, har konkurrensen (och överetableringen) blivit så stor att företagen har dumpat priserna så mycket att det är billigare idag än för 10 år sedan. Samtidigt som alla kostnader har ökat lavinartat. Det är ett tecken på att något är fel.

Så min åsikt? Jo, det skall inte vara monopol, men det skall inte heller vara allt för fri marknad med allt för många aktörer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.