vad är support värt?!

Hej Jonas

Hej Jonas

Halvtaskig support eller inte. Solsidans diskussionsforum är tänkt som ett forum för intresserade av GPS navigation och och digitala kartor altså ett diskussitionsforum, inte supportforum. Jag går ofta in och svarar men det är inte alltid som jag hinner att svara på detta forum. Jag liksom Christer har fullt upp i företaget och prioriterar dom som mailar direkt till mig och där jag vet att kunden köpt produkterna av oss eller någon av våra återförsäljare.

Jag har påpekat detta flera gånger men det är tydligen så att bara för att jag betalar detta forum så tror många att det är ett supportforum för Fugawi och våra produkter.
Meningen med Soltekniks forum är att man skall få ta del av och dela med sig av sina erfarenheter inom området GPS navigation och kartor/sjökort.

Jonas som du vet så finns det en mängd duktiga användare av GPS produkter och programvaror både här och på Soltekniks forum som gärna delar med sig av sina erfarenheter och det bästa av allt detta är ju helt gratis för alla utom för oss som ansvarar för sidan.

Mvh
Göran
http://www.soltek.se
 
Kanske har just oklarheten om vad som gäller varit problemet. Jag förstår och respekterar svårigheterna med att hinna med på alla hörn.

En ingress till diskussionsforumet vore kanske klargörande av vilket det framgår att teknisk rådgivning från värdföretaget ges i mån av tid men att kunder som önskar support ombeds kontakta företaget per mail, gärna med referens till köp. Jag har själv inte varit medveten om vad som gäller. Göran har självt nyligen fått föklara detta i ett inlägg på forumet så det kommunikationsproblemt finns uppenbarligen.

Jag vet bara ett företag som ger snabb support direkt på eget forum och det är http://www.anycom.com med bluetoothprodukter. Det finns säkert flera. Men för Anycom är det ju lättare eftersom frågorna rör förtagets produktlinje. För ÅF med flera produkter blir det omöjligt.

Det finns behov att definiera begreppen. Support uppfattar jag som stöd efter försäljning. Allmän teknisk rådgivning till såväl kunder som ickekunder är inte support men kan naturligtvis vara goodwill-skapande.

Om företaget ensamt representerar en viss produkt ökar kravet på adekvat rådgivning i ett företagsanknutet forum för då blir det ju support.

Bottom line: Halvtaskig support kan vara det samma som hygglig teknisk rådgivning. Det beror på om man ser det som kund eller icke-kund.
 
Är själv delägare i en internetbutik, och man får vara beredd på vissa saker:

1. Man får frågor från människor om produkterna, det kan vara enkla frågor som "Vilken är bäst för mig, A eller B?" eller som "Hur får jag på tillverkaren till produkten C?". Det är normalt och skall besvaras.

2. Man får frågor om prisskillnader, som "Varför är ni 1 krona dyrare än företaget XY på den produkten, men 1 krona billigare än XY på en annan produkt?". Det skall också besvaras, för att inte besvara kunder (eller andra som frågar) är nonchalant.

3. Man får frågor om varför alla håller samma priser (till skillnad från punkt 2), där någon frågar varför man håller samma pris som någon annan butik! Det skall också besvaras.

4. Man får frågor om garantier, återköp, bytesrätt etc om produkter man har sålt. Det kan man normalt hänvisa till köpvillkoren för företaget. Då är det viktigt att företaget har bra köpvillkor som förklarar tydligt vad som gäller. Man kan också som komplement hänvisa vidare till Konsumentverket som har bra information om vad som gäller vid internethandel.

5. Man får frågor om garantier etc om produkter man INTE har sålt. Normalt förfarande för alla företag är att besvara alla inkommande brev, dock skall man givetvis prioritera kunders brev före andras. Det är faktiskt dom som betalar hela kalaset. Dock skall även andra mail besvaras, och man får göra en avvägning om vad som gäller. Är man snorken så tappar man kanske en framtida kund. Är man hjälpsam så kanske man får en ny kund, men i värsta fall så kommer alla kunder från konkurrenterna springades till dig istället och vill att du skall utföra konkurrentens jobb gratis. Det är en svår avvägning. Man kan vänligt förklara att det är inköpsstället som skall hjälpa till, och ge förslag på lämpliga länkar till t.ex Konsumentverket.

När det gäller möjligheterna att ta betalt för att hjälpa andras kunder, så tycker jag personligen att det är en känslig fråga. Jag personligen skulle bli fly förbannad om jag skulle ringa en support, betala pengar och de inte kan svara på frågan.

Jag skulle rekommendera dig att bestämma dig för om du vill hjälpa konkurrenters kunder eller ej generellt. Gör en policy vad som gäller. Om du bestämmer dig för att INTE hjälpa konkurrenters kunder gratis, så kan du ju alltid frångå det vid behov. Men om du bestämmer dig för att göra det gratis, tja, då kan du få hur många människor som helst som vill ha hjälp. Tar du betalt, så kan folk bli sura för att du vill tjäna pengar på det. Konkurrenten kan bli sur. Osv osv..

Så enligt min mening - försök istället hjälpa personerna genom att ge dem information om vad lagen säger om internethandeln, och att det är inköpsstället som skall hjälpa dem. Om inköpsstället inte vill hjälpa dig, så kan de alltid återkomma till dig och se om du har tid att hjälpa dem.
 
På det norska forumet hos http://www.kart.no finns t.ex den nordiska generalagenturen för Magellan med, och svarar på frågor i forumet. Man berättar också om förändringar i sortimentet, prisjusteringar etc.

Något som man tycker att vissa svenska importörer av GPS borde följa efter. ;)
 
Så här är det...

Jag har alltid haft en mycket generös syn på support/teknikfrågor när det gäller kunder (mina eller andras). Tyvärr är det ett känt företag med både postorder och butiker på sta'n som verkar sakna kunskap överhuvud taget men som säljer till mycket attraktiva priser.

När man köper på internet har man i alla fall stöd av distansavtalslagen som ger 14 dagar returrätt.

Jag kommer att fortsätta med min generösa grundsyn men självklart kommer jag att prioritera mina egna kunder. Det är synd bara att företaget med den dåliga supporten skapar dåligt rykte även åt mina produkter av samma fabrikat. Våra produkter blir självklart något dyrare eftersom vi tar fram svenska informationsblad mm.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
support ett vitt begrepp

Nyss återkommen från längre resa noterar jag denna tråd som en av de få highlights under october på navsiten.
Många intressanta synpunkter på Christers inlägg!
De som letar och köper till bästa pris måste räkna med att den bästa supporten för det mesta finns i div forum för produkten om man inte förstått är det en nyttig lärdom.Inget fel för det finns oftast bättre support denna väg om man letar lite!
Köper man "dyrt" skall man kräva mer av en leverantörs support- en bra leverantör vet mycket väl hur mycket dyrare han är än omvärlden och gör klokt i att krydda produkten med annat tex bra support annars är han säkert "out of business" i en snar framtid .
Begreppet "halvtaskig support" som någon använde finns inte i min värld- köper man till bra pris får man vara beredd att jobba lite själv för att gräva fram mer hjälp än vad leverantören kan ge.
Lite enkelspårigt att bara förvänta sig support endast av leverantören faktiskt!- svensk mentalitet med allting serverat på ett fat???
Begreppet Support för mig är alltid vidare än den hjälp leverantören ger - man kan ju faktiskt vara aktiv själv också och leta efter kompletterande information i olika forum och slutresultatet blir oftast bättre än vad den bästa support kan ge är min erfarenhet.
Forumdiskussioner är dessutom input till vidareutveckling av produkterna då det ofta finns många skarpa hjärnor med i dessa som det är i detta goda forum!
 
Har någon monopol på en viss produkt, som t ex Fugawi på svenska, så sätts priset med utgångspunkt från monopolsituationen och då är Bengt Agerts resonemang irrelevant.

Göran på Soltek har in inlägg påpekat att det förhållandet att Soltek står för forumet inte bör föranleda slutsatsen att det är ett forum för Fugawisupport. Detta har emellertid inte varit uppenbart för mig som användare, i synnerhet inte som support från Soltek de facto förkommit ibland. Nu vet jag bättre - man bör använda e-mail och identifiera sig som kund. .
Det ligger för övrigt i linje med min rekommendation att köra med klara riktlinjer. Därför efterlyste jag en policyförklaring på forumhemsidan.


[Ändrat av jonasolof 2004-11-14 kl 20:18]
 

avslutad210712

Gäst
Köper ofta grejor på nätet både från Sverige som från utlandet. För mig personligen anser jag det självklart att inte gå till den lokala handlaren och begära support när jag ratat honom pga "för högt" pris.

Kan nämna att jag själv jobbar med datordrift och det har blivit väldigt populärt att lägga ut vissa delar av driften därför att någon är "billigare". Det som sedan händer är att när det inte fungerar för våra användare så vänder de sig till oss för att vi skall hjälpa dem. Har börjat vägra det helt enkelt därför att ett utomstående företag har tagit på sig driften och då skall de ta mig tusan också sköta den när det blir problem (dvs det uppstår kostnader). I sammanhanget kan jag säga att vi säljer driften till våra kunder även om vi jobbar på samma ställe.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Snabba kast

PR; sa:
avslutad210712; sa:
För mig personligen anser jag det självklart att inte gå till den lokala handlaren och begära support när jag ratat honom pga "för högt" pris.
Konstigt då att du för bara en och en halv månad sedan gnällde här i forumet över att en leverantör inte ville hjälpa dem som handlat utomlands.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29009

Tja nu var det så att jag var beredd att betala för reparationen inte att få den gjord gratis. Tycker du inte att det är en viss skillnad. Fast å andra sidan visade det sig att Garmin fixade det gratis genom att skicka över kontaktblecket som hade gått sönder.

Fast det var kanske lite förhastst att anklaga sportsmanship för det eftersom de inte ens svarar på epost när man vill KÖPA bluechart av dem.
[Ändrat av avslutad210712 2004-11-15 kl 12:51]
 
Re: Re: Snabba kast

avslutad210712; sa:
Tja nu var det så att jag var beredd att betala för reparationen inte att få den gjord gratis. Tycker du inte att det är en viss skillnad.
Jo det kan vara en viss skillnad men det är inte alls säkert att dessa reparationer har full kostnadstäckning utan det kan också vara så att kostnaderna vida överstiger vad som är möjligt att debitera men att det är en service man "måste" erbjuda.

I fordonsbranschen som du tidigare jämförde med och i IT-branschen där du jobbar har man ofta kapacitetsbrist och av den anledningen är det inte ovanligt att man prioriterar kunder som är trogna och väljer bort dem som bara dyker upp när de har problem. Sportmanship kan också mycket väl på samma sätt ha begränsade resurser som de vill reservera för sina svenska kunder.

För att slippa besvär, eventuella kostnader och ha möjlighet att ta hand om sina egna kunder har jag därför till skillnad från dig förståelse för en generell policy som säger att man endast vill arbeta med de produkter man själva sålt oavsett om det gäller support, rådgivning, reparationer eller vad det nu är för service du vill nyttja till dina privatimporterade produkter.
Fast det var kanske lite förhastst att anklaga sportsmanship för det eftersom de inte ens svarar på epost när man vill KÖPA bluechart av dem.
Sportmanships eventuella brister i att besvara e-post är en helt annan fråga som inte har att göra med problemet med kunder som bara vill plocka russinen ur kakan men ett tips för dig kan vara att göra som jag när jag ville ha BlueChart - jag gick till en av deras återförsäljare som svarade på mina frågor och sålde produkten till mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.