En rejäl utmanare till Ique?

Eftersom bästa möjliga antenn för en lågvoltsGPS som denna kostar 29 USD inkl. frakt (Gilsson) så är värdet av tillbehöret inte högre än den summan - förutsatt att den medlevererade -ospecificerade antennen - är lika bra.

Levererar man en Garmin 27 C antenn blir ju inte värdet 1000 kronor bara för att priset är ligger på den nivån.

Jag skulle lugna mig en aning när det gäller de nya burkarna och inte gå på Solteks och andras glädjerapporter. Bättre kolla de forumdiskussioner som snabbt uppstår.
 
Pocket PC

Min iPAQ och min Toshiba 740 tar batteriet slut på några timmar (ingen GPS) om jag har den på hela tiden, efter nått år ännu snabbare:-(

Och har de inte gjort nått häpnadsväckande med maskinerna det sista åren så är jag skeptisk, ha en GPS med batterilivslängd på ett par timmar med specialbatterier är ju inte så himla skojigt, men skall man ha den i en bil så kanske...
 
Har tittat på en

Fick tillfälle att studera hur en Mio 168 ser ut, och fungerar.
Förvisso är jag ju nu bortskämd med Garmins iQue 3600, men i alla fall: Sicket skräp!
Mio är väl några tusen billigare, vilket i så fall är det enda förlåtande som jag upptäckte på denna mojäng. För övrigt verkade den vara hopplöst misslyckad i jämförelse med iQue. Jo, som den Pocket PC den är, har Mio Word och Excel med från början, så man slipper utgiften för Documents To Go.

Men när det gäller GPS...
Visserligen har jag bara provat i några timmar, så jag kan ju ha missat något, men jag tror dessa iakttagelser är korrekta:
Ingen möjlighet att se var olika satelliter finns på himlen, om man har mottagningsproblem.
GPS fungerar bara när man har kartprogrammet MioMap igång.
Då fungerar GPS även med antennen infälld.
Om man fäller ut antennen, finns det inget som håller den kvar i en viss vinkel, utan den hänger och dinglar fritt!
Grötig kartbild (mycket tjockare streck för gatorna).
Ingen möjlighet att ställa detaljeringsnivån.
Går inte att "köksbordsplanera" med kartorna, utan att GPS:n gnäller om att den inte har mottagning.
Kartval bara i fördefinierade (stora) block, som Skandinavien eller Tyskland, exempelvis. Man kan inte pillra ihop sina egna kartutsnitt.
Vid panorering av kartan lyckades vi inte få den att stanna kvar vid det nya området, utan den hoppar hela tiden tillbaka till den plats, där vi var.

Några förlåtande drag fanns naturligtvis också, som att man lätt kan sätta valfri startposition för en rutt, att kartorna från TeleAtlas var modernare än min City Select 6 (nya rondeller var med, finns inte i CS 6) och 3D-vy, om man nu gillar den.

Anders
 
Kverulant, eller....?

Tycker du är snett ute i din kritik av Mio 168. Använder den tillsammans med Fugawi och tycker den fungerar alldeles utmärkt med de kartor jag scannar eller kommer över digitalt.
Det bilnavigeringsprogram som medföljer går att dela upp för ett antal länder. Sverige t ex går att dela upp i tre delar där varje del tar ca 33 mB.
Den dåliga batteritiden är naturligvis en brist om man vill vara ute under flera dagar. Har testat och den klarar nästan 6 timmar i kontinuerlig drift med GPS på hela tiden.
I bilmiljö finns en medföljande bilhållare och laddkabel som följer med i priset,
då är man inte beroende av batteritid alls.Jfr med Garmin!!!
 
Re: Har tittat på en

apersson850; sa:
Fick tillfälle att studera hur en Mio 168 ser ut, och fungerar.
Förvisso är jag ju nu bortskämd med Garmins iQue 3600, men i alla fall: Sicket skräp!
Mio är väl några tusen billigare, vilket i så fall är det enda förlåtande som jag upptäckte på denna mojäng. För övrigt verkade den vara hopplöst misslyckad i jämförelse med iQue. Jo, som den Pocket PC den är, har Mio Word och Excel med från början, så man slipper utgiften för Documents To Go.

Men när det gäller GPS...
Visserligen har jag bara provat i några timmar, så jag kan ju ha missat något, men jag tror dessa iakttagelser är korrekta:
Ingen möjlighet att se var olika satelliter finns på himlen, om man har mottagningsproblem.
GPS fungerar bara när man har kartprogrammet MioMap igång.
Då fungerar GPS även med antennen infälld.
Om man fäller ut antennen, finns det inget som håller den kvar i en viss vinkel, utan den hänger och dinglar fritt!
Grötig kartbild (mycket tjockare streck för gatorna).
Ingen möjlighet att ställa detaljeringsnivån.
Går inte att "köksbordsplanera" med kartorna, utan att GPS:n gnäller om att den inte har mottagning.
Kartval bara i fördefinierade (stora) block, som Skandinavien eller Tyskland, exempelvis. Man kan inte pillra ihop sina egna kartutsnitt.
Vid panorering av kartan lyckades vi inte få den att stanna kvar vid det nya området, utan den hoppar hela tiden tillbaka till den plats, där vi var.

Några förlåtande drag fanns naturligtvis också, som att man lätt kan sätta valfri startposition för en rutt, att kartorna från TeleAtlas var modernare än min City Select 6 (nya rondeller var med, finns inte i CS 6) och 3D-vy, om man nu gillar den.

Anders

Så talar en garminfanatiker, dessutom många sakfel

Runar (inte Mioägare)
 
Mest fel

Anders skrev
(Ingen möjlighet att se var olika satelliter finns på himlen, om man har mottagningsproblem.)

Satteliterna dess nummer och riktning visas, dock inte höjden över horisonten

(GPS fungerar bara när man har kartprogrammet MioMap igång.)

Då det är en handdator tycker jag det är rätt naturligt att den måste ha ett navigationsprogram igång för att få GPS att fungera. Det går lika bra med Fugawi

(Om man fäller ut antennen, finns det inget som håller den kvar i en viss vinkel, utan den hänger och dinglar fritt!)

Det finns en skruv vid antennen där man ställer hur trögt den skall gå.

(Grötig kartbild (mycket tjockare streck för gatorna).
Ingen möjlighet att ställa detaljeringsnivån.)

Man har normalt autozoom på, då regleras detaljnivån och tjocklek på vägar av hur fort man kör, annars zoomar man manuellt.

(Går inte att "köksbordsplanera" med kartorna, utan att GPS:n gnäller om att den inte har mottagning.)

Rösten med att sattelitkontakt saknas kan stängas av.

(Kartval bara i fördefinierade (stora) block, som Skandinavien eller Tyskland, exempelvis. Man kan inte pillra ihop sina egna kartutsnitt.)

Man klipper själv kartorna i önskad storlek till MioMap i Miomap consolen i PCn

(Vid panorering av kartan lyckades vi inte få den att stanna kvar vid det nya området, utan den hoppar hela tiden tillbaka till den plats, där vi var)

Har inte Mion fått kontakt med satteliterna stannar den kvar där man panorerar.

Jag hade nog gjort lika många fel om jag skulle beskrivit Garmins iQue 3600 efter en kort tid vid köksbordet.

Hälsningar Ove
 
Re: Mest fel

Vad bra, här får jag ju upplysningar om både det ena och det andra.

(Sateliterna dess nummer och riktning visas, dock inte höjden över horisonten.)

Enligt den Mio jag tittade på var alla satelliter mot norr. Det var de dock inte i verkligheten. Dessutom är ju höjden tämligen intressant, annars vet man ju inte om det är lönt att försöka få in en satellit till eller ej.

(Då det är en handdator tycker jag det är rätt naturligt att den måste ha ett navigationsprogram igång för att få GPS att fungera. Det går lika bra med Fugawi)

Inte alls. En smidigt konstruerad PDA/GPS kan hålla igång GPS samtidigt som man kör andra program.

(Det finns en skruv vid antennen där man ställer hur trögt den skall gå.)

Jaha. Då var det lätt att fixa. Ville inte börja skruva på detta exemplar, för det var inte mitt eget.

(Man har normalt autozoom på, då regleras detaljnivån och tjocklek på vägar av hur fort man kör, annars zoomar man manuellt.)

Men när jag då satt stilla och ville titta på vägarna, då försvann de så snart jag zoomade ut lite, för att få lite överblick. I och med att man har rimligare tjocklek på strecken på iQue, kan man få betydligt mer överblick över småvägar i ett område. Den något större displayen hjälper ju dessutom till (under förutsättning att vi talar om 3600, inte 3200).
Det var alltså inte under färd, utan vid panorerande/inspekterande av kartan som jag konstaterade detta.

(Rösten med att satelitkontakt saknas kan stängas av.)

Bra. Men den använder fortfarande energi till att hålla igång mottagaren, eller kan det också stängas av?

(Man klipper själv kartorna i önskad storlek till MioMap i Miomap consolen i PCn)

Jag förstod inte det från bruksanvisningen. Installerade aldrig på min PC, för det är ju inte min Mio.

(Har inte Mion fått kontakt med satteliterna stannar den kvar där man panorerar.)

Så korkat. Om man då sitter i bilen och vill studera vart man ska köra, då måste man alltså dra ut antennsladden och sedan krypa in i kofferten, så att man inte kan få satellitkontakt???

(Jag hade nog gjort lika många fel om jag skulle beskrivit Garmins iQue 3600 efter en kort tid vid köksbordet.)

Ja, jag fick bara två timmars "lektid", men ville ända delge mina intryck. Om inte annat så vet jag att jag snart får reda på vad som är missuppfattningar här!

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.