Da Vinci koden

Har precis läst klart ”Da Vinci koden” av Robert Brown. Om boken har jag inget särskilt att säga. Men jag har en fråga, i boken får huvudpersonen ovetandes en GPS-mottagare placerad i sin kavajficka. Den apparaten sänder även ut positionen till polisen så att dom kan följa honom på en bildskärm. Polisen följer huvudpersonen in på en toalett på Louvren och ser hur han där inne rör sig lite granna. Finns det verkligen mottagare som klarar av att bestämma en position inne i en byggnad?
 
Flera fel

Jag reagerade också på detta :)

1.
En GPS-mottagare kan inte fungera inne på Louvren, eller i någon annan stenbyggnad.

2.
En GPS-mottagare kan inte sända positionen till någon. Det krävs ju någon form av sändare också, t.ex. SMS.
 
3G mm

Helt fel ute är inte boken som jag tycker är mycket underhållande.

En 3G uppkopplad pryl skulle sannolikt klara det bra. Såg en 3G telefon som gav någorlunda rätt postiotion inomhus på Huddinge sjukhus vilket är en gigantisk betongkoloss.

Det finns motsvarande stöldskyddsprylar som sänder position från t ex stulna långtradarsläp. I det fallet är det en kombination av GPS och andra tekniker.

Det finns också andra tillämpningar som fungerar t ex på senildementa, skydd av utsatta kvinnor med kombination navigator och GSM-larmtelefon etc. Men förutsättningen är naturligtvis att navigatorn har kläm på sin position.

Någon som läst orginalet på engelska? Hur är det formulerat där?

Thure
 
Jag läste den på engelska. Det är fullkomligt förryckt för grejen är så liten att huvudpersonen inte märkt att den släppts ned i hans kavajficka, således är den både mycket liten och lätt. Det finns dels ingen antenn som klarar mottagningen (ännu mindre när apparaten klämts in i en tvål). När det gäller mottagaren så börjar det komma sådana som klarar mottagning rätt bra inomhus men knappst i en gammal massiv stenkåk som Louvren. Dessutom behövs ju en sändare också. Den klarar tydligen kommunikationen ute på stan också, så då bör den gå på GSM nätet.

Hade författaren rekat radioteknik lika bra som historien i övrigt hade han kunnat få en trovärdigare lösning med annan teknik. Jag har sett små spårsändare inlagda i skoklackar osv (visats på CeBit).

Dessutom undrar jag om den solcellsförsedda mikrofonen med hårddisk som snabbsänder avlyssnat material existerar. Varför inte köra med flashminne istället?
Det hela verkar science fiction från 1998.
 
Tänk på att boken utspelar sig i framtiden. Det är en uppföljare till en annan bok med samma huvudperson, Angels and Demons, som även den utspelar sig i framtiden. Det sägs inte explicit vilket årtalet är men man kan gissa att det rör sig om runt 2010-2012 eller så. Tekniken som beskrivs kan alltså betraktas som science fiction.

Johannes
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.