Universal Address System

Det kanadensiska företaget TravelGIS har tagit fram ett "koordinat-format" som består av upp till 10 tecken (t.ex. JH1FZ SVLZH för long 18.0195450872056, lat 59.3265586778672). Tanken är att det ska bli lättare att utbyta koordinater om alla använder samma system. Tror ni det kommer att slå igenom, som de facto-standard? Eller kommer det rinna ut i sanden? De påstår att de har stöd av Microsoft, men jag tycker det är lite oklart vad detta stöd består av. Själv har jag aldrig sett UAS användas nånstans...Men det verkar ju onekligen smidigt.
http://www.travelgis.com/geocode
 
?

Haddock; sa:
Det kanadensiska företaget TravelGIS har tagit fram ett "koordinat-format" som består av upp till 10 tecken (t.ex. JH1FZ SVLZH för long 18.0195450872056, lat 59.3265586778672). Tanken är att det ska bli lättare att utbyta koordinater om alla använder samma system. Tror ni det kommer att slå igenom, som de facto-standard? Eller kommer det rinna ut i sanden? De påstår att de har stöd av Microsoft, men jag tycker det är lite oklart vad detta stöd består av. Själv har jag aldrig sett UAS användas nånstans...Men det verkar ju onekligen smidigt.
http://www.travelgis.com/geocode
Men va'? Om man ser en koordinat i lat/long format så vet man i alla fall vilken del av jorden man befinner sig på... Det där ser mer ut som brittiska postnummer, och hur logiska är de? Nä, det finns ju faktiskt en de facto standard redan. Den måste ju dessutom alltid i bakgrunden i alla fall!
 
Jag förstår inte heller riktigt meningen med bokstavsadressen. Den blir visserligen kortare, men det är ju rätt svårt att ta reda på t.ex. hur långt den ligger från en annan adress.

Mikrometerprecisionen i deras numeriska koordinater är dock imponerande. ;)
 
Nja, meningen är ju kommersiell snarare än teknisk; Användningsområdet är sk Location Based services, snarare än geodesi/kartografi. Personligen tror jag inte det kommer att slå igeonom eftersom det drivs av ett enda företag och det säkerligen finns/kommer finnas konkurrenter. Det jag tycker är intressant är att det finns strävanden att underlätta kommunikationen av positioner. Sen är det ju lite imponerande att de lyckats få in svenska adresser i det här (bara amerikanska skulle jag förstå, där är ju allt sånt gratis).
 
Enda stället jag sett folk använda den här typen av adressangivelse var i Dubai. Praktiskt, eftersom det är en himla röra med folk från olika ställen och varierande språk och alfabet. Tyvärr kan jag inte visa något exempel på formatet för koordinaterna, tror det är enbart siffor och bundet till Dubai. Kunde lika gärna vara Akte delen av UTM angivelser. Här en info länk:

http://www.uaelocator.com/imp/html/GRLInfoNew_full.htm

Det kan användas i Uae locator's Informap navigationssystem för laptop och PDA. Mest avancerade jag sett. Vitsen är att man slipper söka på transskriberade arabiska adresser.
[Ändrat av jonasolof 2004-11-26 kl 16:18]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.