Myggor

Nu har jag varit i fjällen ett gäng med år och nästa gång vill jag ta med min sambo. Tyvärr är det så att hon har svårt med myggen.
Många kommer säkert svara att om så är fallet, ge fasen i fjällen. Det jag undrar är om det finns nån period på året då det går att vandra men är (för fjällen) förhållandevis lite mygg?
Självklart går det att marinera sig i myggmedel och käka antihistaminer också...
BTW, vilket är det mest effektiva myggmedlet tycker ni?
 
Från mitten av augusti brukar myggplågan avta successivt, och i september är det oftast inga problem. Men visst, ibland råkar man ut för knotten istället.

Åk upp en vecka in i september, så får ni även se de fina höstfärgerna. Stugorna (eller kanske ni tältar?) brukar stänga kring mitten av månaden.
 
ThermaCell Backpacker kanske kan hjälpa? Tycker själv det fungerar bra!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
ThermaCell Backpacker kanske kan hjälpa? Tycker själv det fungerar bra!

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Håller med föregående talare,. Bar med mig en thermacell 300 på Kungsleden, det tar några minuter efter att man startar den, men sedan är myggen väck.

Yve
 
Thermacell 300/450 med hölster medans man vandrar och thermacell backpacker vid tält/läger.

Båda kan matas med plattor från mr mosquito om inte myggen är allt för hårda - annars Thermacells egna plattor eller https://www.jula.se/catalog/tradgar...nsekter/fallor/refillmattor-myggskydd-007469/ då dessa har mycket mer myggmedel i sig.

Jag skulle säga att jag ännu inte behövt vare sig thermacells plattor eller de från Jula utan mr. mosquito-plattorna har fungerat utmärkt - dock är det knott så behöver man 5 ggr högre halter av gaserna för att de skall bita och är knotten svåra så blir det att köra på de starka plattorna...

Dock thermacell 300/450 använder egna gaspatroner i plast (med Cigarettändargas vilket är samma som de i campingasolflaskorna) och om man inte vill mickla med dessa och återfylla så blir det att köra med thermacells egna kit, medans med thermacells backpacker kan man prova alla sorters myggmattor man kommer över - dvs. Spira, sterminio, och idag mr mosquito - även ARS-mat 12 kunde man köpa utifrån men med postnords + 75:- för försändelsen så är det inte längre värt besväret gentemot att handla mr.mosquito på ICA om man inte köper större parti.


Jo en sak att komma ihåg - plattorna efter användning får inte skräpas ned i naturen eller hamna i närheten eller i vattendrag då de är extremt farligt för vattenlevande - ta hem dessa eller bränn upp dessa i kontrollerad form

Syntetiska pyretrinerna som används i plattorna är ändå den snälla sorten och bryts ned fort i luften (av UV-ljuset främst) men i vatten och våtmark kan det bli betydligt mer långlivat och det behövs så löjligt lite för att det ska påverka de vattenlevande kraftigt.

Varför pyretriner och inte annat 'dödande' - familjen ämnen av terpener som kallas Pyretriner är en av de få ämnesgrupperna mot insekter som har repellerade verkan - dvs. få insekterna att byta riktning och försöka ta sig ur området igen - och lyckas de inte detta inom ganska kort tid så dör de...

De flesta andra insektcider bara dödar - ungefär som att slå av tändningen i flygmotorn på kräken och de störtar medans med pyretriner försöker de aktivt ta sig i från området igen långt innan och även om det bara doftar en liten fläkt av det - ungefär som att vi grimaserar av doften om vi är på väg mot ruttnande kadaver och helst väljer annan väg om möjligt - och nivåerna på doftämnena för insekterna resp. när vi känner kadaverdoft är på nästan samma nivå...
 
BTW, vilket är det mest effektiva myggmedlet tycker ni?
Som vår lärde vän xxargs konstaterade: Pyretriner! Och är man överkänslig mot myggstick - så är Thermacell en 'gåva' från gudarna! Och mer än väl värd kostnaden, även för Thermacells egna originalkit! Häng på henne ett (eller varför inte två?!) hölster med Thermacell 300 och ladda ryggan med en rejäl laddning refill-kit! Sedan tar ni med en Thermacell Backpacker som ni ställer mitt i lägret när ni är stilla - det kommer att bli jättebra!
Thermacell fungerar inte när det blåser friskt - men det gör inte myggen heller,
så svaret på din fråga är Pyretriner...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Gåstavar och myggor? Fjällvandring 20
maka Myggor & Hundar Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...