bra stativ för fjällen men även på andra platser

Hej Allesammans!
Då jag är nybörjare inom detta söker jag er kunskap.

Under juli/augusti månad kommer jag befinna mig på kilimanjaro, safari tur i serengeti parken samt en vecka på kebnekaise. Då jag äger en Nikon D5200 vill jag ta bra och stabila bilder och filmer.

Min största plan är att filma turerna för att förhoppningsvis klippa ihop någon respektabel film.
Från oktober till december kommer jag därefter befinna mig i Nepal på ett rafting företag. Min plan är där likaså att filma runt omkring i nepal och när andra raftar t.ex. för att sedan göra film.

Jag behöver då er hjälp för två saker. Främst gäller det vilket stativ bör jag köpa? (500kr ungefär hade jag tänkt men kan sträcka mig högre mot 7-800kr)

sen känner ni till några bra filmer/hemsidor som beskriver hur man på ett enkelt sett filmar bra så att man får matrial som är användbart. Jag tänker vissa typer av tekniker.
Vad det gäller foto, så har jag en bok som heter Äventyrsfoto, som jag tror förklarar foto delen så långt som jag behöver.


Vänliga Hälsningar
Kristian
 
Det föreslagna stativet förefaller sakna krok till extravikt. Bra stativ har krok till sandsäck eller fotoryggsäcken. Panoreringar på icke dämpade stativ brukar bli hackiga. Ju längre brännvidd du brukat desto hackigare.
Bättre satsa på ett lägre lite tyngre stativ med krok och en kapasitet på minst 5-7kg, kamera och viktsäck.
Filmer brukar bli lugnare med statisk kamera och kloka bildväxlingar, dvs oftast objektivbyten om du inte har en supelångzoom på.
Att öva mycket hemma före brukar löna sig väl.
go tur
 
Det föreslagna stativet förefaller sakna krok till extravikt. Bra stativ har krok till sandsäck eller fotoryggsäcken. Panoreringar på icke dämpade stativ brukar bli hackiga. Ju längre brännvidd du brukat desto hackigare.
Bättre satsa på ett lägre lite tyngre stativ med krok och en kapasitet på minst 5-7kg, kamera och viktsäck....