bra stativ för fjällen men även på andra platser

Hej Allesammans!
Då jag är nybörjare inom detta söker jag er kunskap.

Under juli/augusti månad kommer jag befinna mig på kilimanjaro, safari tur i serengeti parken samt en vecka på kebnekaise. Då jag äger en Nikon D5200 vill jag ta bra och stabila bilder och filmer.

Min största plan är att filma turerna för att förhoppningsvis klippa ihop någon respektabel film.
Från oktober till december kommer jag därefter befinna mig i Nepal på ett rafting företag. Min plan är där likaså att filma runt omkring i nepal och när andra raftar t.ex. för att sedan göra film.

Jag behöver då er hjälp för två saker. Främst gäller det vilket stativ bör jag köpa? (500kr ungefär hade jag tänkt men kan sträcka mig högre mot 7-800kr)

sen känner ni till några bra filmer/hemsidor som beskriver hur man på ett enkelt sett filmar bra så att man får matrial som är användbart. Jag tänker vissa typer av tekniker.
Vad det gäller foto, så har jag en bok som heter Äventyrsfoto, som jag tror förklarar foto delen så långt som jag behöver.


Vänliga Hälsningar
Kristian
 
Det föreslagna stativet förefaller sakna krok till extravikt. Bra stativ har krok till sandsäck eller fotoryggsäcken. Panoreringar på icke dämpade stativ brukar bli hackiga. Ju längre brännvidd du brukat desto hackigare.
Bättre satsa på ett lägre lite tyngre stativ med krok och en kapasitet på minst 5-7kg, kamera och viktsäck.
Filmer brukar bli lugnare med statisk kamera och kloka bildväxlingar, dvs oftast objektivbyten om du inte har en supelångzoom på.
Att öva mycket hemma före brukar löna sig väl.
go tur
 
Det föreslagna stativet förefaller sakna krok till extravikt. Bra stativ har krok till sandsäck eller fotoryggsäcken. Panoreringar på icke dämpade stativ brukar bli hackiga. Ju längre brännvidd du brukat desto hackigare.
Bättre satsa på ett lägre lite tyngre stativ med krok och en kapasitet på minst 5-7kg, kamera och viktsäck....

Ja det är det kroken är till för, då vet jag det. Då ska jag kolla vidare. Men om man kollar till huvudet, är ett sådant huvud av bra val?
 
Till vad? För fotografering vill du ha en stabil kulled. För filmning vill du ha ett dämpat panoramahuvud och det i sin tur väger så mycket att stativet måste vara vida rejälare. Dina 500 räcker inte ens till kulleden. Titta på begagnademarknaden på t ex www.ebay.de. Har du börjat träna för att bära det här?
go tur
 
Senast ändrad:
Till vad? För fotografering vill du ha en stabil kulled. För filmning vill du ha ett dämpat panoramahuvud och det i sin tur väger så mycket att stativet måste vara vida rejälare. Dina 500 räcker inte ens till kulleden. Titta på begagnademarknaden på t ex www.ebay.de. Har du börjat träna för att bära det här?
go tur

Träningen är inga konstigheter. Min livsstil att bära o slita tungt.
men får kika vidare då efter nått vettigt
 
500 är en ganska begränsad budget,

men varför inte börja smått, ett billigt stativ är bättre än inget alls,
när du sedan lär dig mer så vet du också bättre vad det är du
behöver, och inte behöver,
bra idéer är viktigare än dyra stativ…
:)

vill du ha nåt lite bättre så kolla på Benro,
hyfsade priser men ändå skaplig kvalitet,

http://www.benrosverige.se/sv/videostativ/
 

avslutad210712

Gäst
Cyberphoto har en del hyfsat bra stativ till bra priser men så långt ner som till 500:- är svårt att komma om du inte går på begagnat.

Har ett resestativ som jag skulle kunna tänka mig att släppa billigt men jag tror inte att det är stabilt nog för att få riktigt bra filmer. Dock inget fel på stativet som sådant men primärt köpt pga den låga vikten eftersom jag skall bära med mig allt i fjällen. Enda orsaken till att jag inte använder det längre är att jag gått över till kolfiberstativ.

[Ändrat]

Har anmält mitt inlägg till utsidan så får de avgöra om det strider mot deras regler om försäljning utanför prylmarknaden.
 
Ornitologer

har liknande krav på stativ för tubkikare som du har med dämpade videohuvuden. Finns nog en hel del tunga sådana stativ i garderoberna runt om i landet sedan brukarna köpt på sig kolfiberstativ. Försök att annonsera på lämplig websida hos ornitologer.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Ett bra ställe att kolla på är utsidans systersida www.fotosidan.se och annonsera gärna själv efter stativ. De allra flesta kastar nog in stativet i garderoben när de köper nytt.
 
Jag köpte ett Manfrotto-stativ för hundra spänn på en loppis förra veckan. Dom visste nog inte vad dom sålde :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hur lätta stativ klarar man sig med? Fototeknik 11
jämte Användarcentrerad produktutveckling Fototeknik 8
salgo60 Stativ skidåkning Fototeknik 6
henkaj stativ Fototeknik 8
gro Benbo stativ? Fototeknik 11
shalin dagsturer med stativ? Fototeknik 3
Toffs. Stativ Fototeknik 10
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
tbergman Vilket stativ ska jag köpa? Fototeknik 12
jakobg Stativ - Ultrapod Fototeknik 6
jd pyttelitet, lätt stativ Fototeknik 6
Knapsack Stativ Fototeknik 1
5212 Stativ Fototeknik 0
sennen Stativ Fototeknik 4
eh Vägra använda stativ Fototeknik 7
bjornw Hur lätt kan ett stativ vara? Fototeknik 2
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
Arctic Fox Videokamera för fjällen. Fototeknik 12
Totteman Filma i fjällen + 3 dagars löpning, kameraval? Fototeknik 7
Gidenstam Filmval för fjällen Fototeknik 3
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...