Primus PrimeTech stove 1.3 L

Trangia är ju väldigt effektiv på grund av vindskyddet.Polerar man insidan på vindskyddet( alu kan bli som krom med polermedel) och lackar sidorna på kastrullen/kastrullerna med svart avgasrörsfärg så får man antagligen samma effekt som med flänsgryta.

Värmestrålning studsar då i ännu högre grad och äts upp av kärlet.

Jag hade iaf en tydlig besparning med eta express(gamla) och flänskärl , vindskyddet var desutom inte original utan helt omslutande med högglanspolerat på insidan och kokkärlets nedre del utom botten var mattsvartlackat.
Andra halvan av kokkärlet var isolerat med glasfiberväv och aluminiumfolie.
Locket topp likaså.
Drar ingen soppa alls med den modden.

Man kunde knappt få ned gaslågan så det inte koka över om det var lite varmare ute.
 
Åtgärder

Med alla dom åtgärderna borde även en oflänsad gryta bli ganska effektiv. Kräver brännare som går att ställa ner rejält.
Flänsarna gör i princip att värmeöverföringshastigeten ökar.
Om man kör lägre gaspådrag minskar flänsarnas betydelse för bränsleekonomin..
Många av köken med integrerad brännare är inte gjorda för maxekonomi utan mera för snabb kokning. Dom är bränsleeffektiva, men inte till fulla potentialen för typen.
Trangia konstruerades en gång i tiden för en effektsvag spritbrännare och är därför bränsleeffektiv vid låga gaspådrag med gasbrännare

/John
 
Här fanns det några svar till! Kul.

Det blev ett trangia 25 istället. Dels för att jag hittade ett begagnat (fast nytt) anodiserat dvs billigare. Men också för att gasburken inte fick plats i själva paketet, löjligt möjligen men retar mig på sånt. Att det blev 25 istället 27 beror på att 27 är på tok för litet för annat än koka vatten till frystorkad mat. Hade dessutom flertalet grytor som passar 27 med nonstick.

Tack för svaren.
 
Här fanns det några svar till! Kul.

Det blev ett trangia 25 istället. Dels för att jag hittade ett begagnat (fast nytt) anodiserat dvs billigare. Men också för att gasburken inte fick plats i själva paketet, löjligt möjligen men retar mig på sånt. Att det blev 25 istället 27 beror på att 27 är på tok för litet för annat än koka vatten till frystorkad mat. Hade dessutom flertalet grytor som passar 27 med nonstick.

Tack för svaren.

Jag använder både Trangia 25 och 27 med GB-74 gasbrännaren. 27 köket fungerar fint när vi är två personer, 25 köket när vi är 3 personer.
Ljudnivån är låg, brännaren hörs bara som ett susande när man har högt pådrag, vid lägre pådrag är den näst intill ljudlös. Jag lagar även mat många gånger i tältabsiden, och uppskattar Trangias rejäla vindskydd som medger bra kontroll av värme och låga, samt deras flatbottnade grytor som ger lägre halt av kolmonioxid vid förbränning än grytor med värmeväxlare (de senare skulle jag inte använda i tältet).
 
Har testat ett flertal MF-kök med medföljande vindskydd+HE-kastrull mot Trangia med stekpanna som lock, och t.o.m. i vindstilla (inomhus ;-) så kan jag i princip inte hitta någon vinst med HE-kastrull.

Nu tar vi & flyttar ut konceptet i verkligheten där det blåser kallt & regnar...

Trangia vinner överlägset så länge du inte i vindstilla ska försöka nå kok snabbast möjligt.

Jag börjar tvivla på mina mätningar lite då jag vet att ingen här är någon ”Vingelpelle” (utom möjligtvis jag själv), men sommartid, i lä, så är en toppbrännare & en enkel Trangiapotta överlägset om du inte ska laga Osso Boucco, och i alla andra lägen är det Trangia stormkök som vinner. För kokar du bara vatten så kan du välja att bara använda 1 kastrull i setet & göra lock av alufolie.

Inte ens Evernew med flera titantillverkare kommer i närheten viktmässigt med Trangias helt enkla kastrull, ska du dessutom laga mat istället för att koka vatten, då vinner Trangia med hästlängder.

Vilka säger emot?IMG_0645.jpg
 
Enig

Har testat ett flertal MF-kök med medföljande vindskydd+HE-kastrull mot Trangia med stekpanna som lock, och t.o.m. i vindstilla (inomhus ;-) så kan jag i princip inte hitta någon vinst med HE-kastrull.

Nu tar vi & flyttar ut konceptet i verkligheten där det blåser kallt & regnar...

Trangia vinner överlägset så länge du inte i vindstilla ska försöka nå kok snabbast möjligt.

Jag börjar tvivla på mina mätningar lite då jag vet att ingen här är någon ”Vingelpelle” (utom möjligtvis jag själv), men sommartid, i lä, så är en toppbrännare & en enkel Trangiapotta överlägset om du inte ska laga Osso Boucco, och i alla andra lägen är det Trangia stormkök som vinner. För kokar du bara vatten så kan du välja att bara använda 1 kastrull i setet & göra lock av alufolie.

Inte ens Evernew med flera titantillverkare kommer i närheten viktmässigt med Trangias helt enkla kastrull, ska du dessutom laga mat istället för att koka vatten, då vinner Trangia med hästlängder.

Vilka säger emot?Visa bilaga 26754

Jag har Primus HE i 3 olika storlekar, och primus lite xl, Dom 3 he grytorna är väldigt svåra att få snålare än Trangiagrytan utomhus. Primus lite xl är mycket bättre vindskyddad så den ger en viss vinst. Men det är ändå gränsfall om man kan räkna hem någon viktbesparing jmf med Trangia.

Den största he grytan har ett visst existensberättigande vid snösmältning.
Hög effekt på kök + värmeväxlargryta, gör att det går undan. Och sparar på bränslet.

Jag är oftast inte intresserad av enbart lägsta möjliga vikt, utan mer av användarbekvämlighet och mångsidighet.
Jag lägger ofta färdrutten så det finns vatten där det går att få fiskekort.
Får jag fisk, skal utrustningen fixa fisken. Inte bara koka vatten till torrmaten o kaffet.


/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...