Hur tysta skrikande skivbroms?

Ja för fan , inge detanureingsmedel som lägger sig som en hinna.
Extra värdefullt är det när man skall lacka,limma och spackla och man inte skall ha nån hinna.

T-röd och spolarvätska är dåligt på den punkten.

Hittar man inte IPA kan man använda Aceton(utan olja) men där får man vara försiktig med plast och lackade ytor
 
återkoppling

Så här blev det för mig: Reklamerade mitt skeva bakhjul och fick ett nytt och då erbjöd handlaren mej nya klotsar monterade för matrialpris (arbetet att montera nytt hjul var ju i princip del av reklamationen på hjulet) och utan att ha testat hårt så verkar det vara tyst med ny skiva och nya klotsar. Enligt handlaren så var mina klotsar rejält smutsiga men vet inte säkert om det var orsaken eller om skivan också/eller var förorenad.

/Patrik
 
Hej!
Skönt att det löste sig för dig!

Jag vill bara göra ett tillägg till tidigare diskussion. såg att du var osäker på om det gick att använda skrikdämparplattor som finns till bil/MC.

Uppstår problemet igen uitan att det är något fel på hjulet så borde det inte vara några problem att använda skrikdämpningsplattor som finns till exempelvis bil/mc även till cykel. Dels så kostar de inte så mycket och dels så är de lätta att ta bort om det är så att de skulle vara för tjocka. Men finner det orimligt att de inte skulle fungera även på cykel.

Problemet beror i väldigt många fall på smutsiga bromsok som gör att bromsbelägget drar lite snett och att vibrationer uppstår. Fungerar det inte med skrikdämpningsplattor så (quickfix) så brukar det gå att rengöra oket i en ultraljudstvätt (BIL/MC). och samma sak här. Skulle inte tveka att tvätta cyckeldelar i en ultraljudstvätt.

/MVH
 
Skrikandet återkom både fram och bak för någon månad sedan på pendlarcykeln och det var olidligt högt, både för medcyklister och mej själv. Jag skrämde många med mina ljudliga inbromsningar - ljudet kom i ganska låg hastighet - under 10 km/h. Vid högre hastighet bromsade jag tyst. Då cyklen fyllde 2 år och 450mil så tänkte jag att det kanske är dax för nya klotsar. Tvättade skivorna med Tröd och monterade nya belägg. Fram blev det tyst men bak skriker det fortfarande men lite tystare. Dock fortfarande i låg fart och högt nog att störa mig och medcyklister.

Vad är mitt nästa steg?

/Patrik
 
Har inte läst alla inlägg, men här är några tips. Är bromsskivan helt rak och ren t ex?

https://www.youtube.com/watch?v=sMk-AiuyfYk

Nya klotsar från butken, dvs inte smutsiga eller "glacade", nytvättade skivor med Tröd på båda sidor och skivorna ser raka ut då jag tittar och dessutom håller en mejsel stilla och nära och snurrar hjulet runt.
Skivorna känns som de sitter fast utan glapp så jag tror felet är något annat.

Räcker inte Tröd att tvätta med - ska det vara isopropanol eller bromsrengöring?

Funkar CLP (vapenvårdsolja) att tvätta bromsskivor med eller är det även smörjande mot bromsklots -- dvs bromsfritt efteråt?

Ska man sandpappra skivorna? Tycker inte det låter så bra med grusmetoden som han i filmen pratar om, för att rengöra skivorna.

Något med kolvar eller ok?


Skrikdämpare nämndes tidigare men jag hittade inte något för cyklar då jag googlade. Någon som kan länka?

Om det spelar roll så är det Shimano bromsar och dessa klotsar jag köpt
https://www.bikester.se/shimano-b01s-resin-bromsbelagg-366794.html

Bytte både klotsar, fjäderklämma och saxpinne till nytt.

/Patrik
 
Den här tråden förvånar mig lite. Skivbromsar skriker. Må vara mer eller mindre. Att ha helt tysta skivbromsar genom skivornas och klotsarnas hela livslängd är en dröm som åtminstone jag inte känner någon som har fått uppleva.
 
Den här tråden förvånar mig lite. Skivbromsar skriker. Må vara mer eller mindre. Att ha helt tysta skivbromsar genom skivornas och klotsarnas hela livslängd är en dröm som åtminstone jag inte känner någon som har fått uppleva.

Mina bromsar sa inte ett pip de första 1,5 åren (cyklpendlar året runt) och därför hoppas och tror jag att det är så det ska vara. Eftersom det varit så under så lång tid så hoppas jag det går att återställa genom att byta ut eller vårda de delar som orsakar skrikandet. Om jag bara visste vad jag ska göra. Ljudet nu är obehagligt högt både för mej själv och medtrafikanter.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...