Hur tysta skrikande skivbroms?

Rengöra.

Tryck ut dom så långt du vågar så dom inte ploppar ut.
Tvätta kolvar med tandborste och Yes.
Smörj inte med vanligt fett utan siliconfett eller bromsvätska.
Inte vanligt fett eller olja för det förstör bromsvätska gummi!
Bromvätska är ingen olja!

Men rengör och sätt skrikdämplattor så skall dom hålla käft
 
Har tvättat skivorna med rödsprit och det fanns en hel del svart någonting som försvann. Tog ut klotsarna och sandpapprade bort det som var svart på dem också så nu har de någon mer gråbrun nyans på klotsytan men tyvärr verkar det fortsätta gneka ändå - vid bromsning i låg fart och från bakbromsen. Möjligen lite mindre gnek men inte tyst.

Skivan ser rak ut och så vitt jag kan se tar höger och vänster klots lika.
Ser inte ut som någon klots går mot då jag inte bromsar.

Har inte vågat mej på att motionera - dvs röra backarna utan klotsarna i - känns som smådelar ramlar ut och jag inte får ihopa det då.

Flera tips?

Tycker inte det ska behövas bromsrengöringsmedel som ska brännas in - eller är det nästa steg?


/Patrik
 
Jag skrev ju , skrikdämplattor

Du dissar det av princip

Hej Troy!
Jag uppskattar din hjälp och jag har inte med avsikt dissat dina råd, har du tolkat det så ber jag om ursäkt.

Min fråga var vilken av de kvarstående tipsen jag borde ta som nästa steg - varav skirkdämparplattor var ett av tipsen. Rengöra bromskolvarna ett annat - men jag är lite rädd att jag inte får ihopa delarna igen då men kanske ska jag våga försöka ändå.
Jag googlade skrikdämparplattor men fick mest träffar på dito för bilar. Heter skrikdämparplattor något annat också - t ex varken på bikester eller rosebikes fick jag några träffar på skrikdämparplattor.

/Patrik
 
Hade samma problem med en valdigt skrikande skivbakbroms. Visade sig att det var en eker som hade gatt av och som gjorde att bakhjulet vibrerade nar jag bromsade. Nar jag fick pa en ny eker sa blev det helt tyst igen. Ett tips kan darfor vara att kolla ifall du har en los eller trasig eker pa hjulet.
 
Hade samma problem med en valdigt skrikande skivbakbroms. Visade sig att det var en eker som hade gatt av och som gjorde att bakhjulet vibrerade nar jag bromsade. Nar jag fick pa en ny eker sa blev det helt tyst igen. Ett tips kan darfor vara att kolla ifall du har en los eller trasig eker pa hjulet.

Bakhjulet (där den skrikande bromsen sitter) hade blivit lite skevt (utan att det gick mot någonstans) så jag passade på att räta det så gott jag kunde igår - fick det lite rakare men inte 100% rakt som nytt. Inga ekrar var av men några fick jag spänna och några lossade jag lite på. Men inte kan väl hela bakhjulet vibrera pga någon enstaka lös eker? Att den lösa ekern skulle kunna vibrera kan jag förstå men inte hela hjulet, eller?

/Patrik
 
Skrikande skivbromsar har för mig alltid uppkommit efter att jag tvättat cykeln, med starkt bilschampoo kan tilläggas. Det som hjälpte för mig var att släppa på hjulens snabbkopplingar och försiktigt anbringa lite olja på greppytorna och sedan spänna fast igen.

Akta bara för olja på skivorna, det blir inte bra...

Johnny
 
jag brukar använda isopropanol på skivorna och beläggen.
Det går att bränna bort olja som kommit in i beläggen också med en gasbrännare av något slag.
Man får vara försiktig så att man inte överhettar dem till glödpunkten så att de deformeras eller spricker.
detta kan göras genom att bromsa i en jättelång backe också om man har en sådan.

som har skrivits tidigare kan man slipa ner skivorna lite.

Jag tror att det framförallt är någon typ av beläggning som gör att skrikandet kommer. i och med att friktionen blir lägre kan skivan börja oscillera vilket skapar ljudet.
 
Hade en period väldigt ljudligt bakbroms men också obefintlig bromsförmåga. Visade sig att oket läckte så att bromsvätska kom i kontakt med beläggen. Fick till slut byta ok och belägg. Men du skriver att du har bra bromsförmåga vilket inte tyder på läckage.
Nya belägg kan vara en lösning, mycket billigare i nätbutiker än över disk.
 
Jag hade samma problem. Läckt bromsvätska på belag och smutsiga skivor.
Bytte belag, luftade Shimano hydraulbromsarna med luftningskit samt rengjorde bromsskivorna med elektronikspray. Funkar bra nu.

Byta bromsbelag var lätt. Testade först att bara rengöra skivorna, men det funkade inte. Troligen för att olja kommit på belagen.

Luftningen av bromsarna (som inte har något med skrikandet att göra) var lite knepigare, men gick till slut bra när jag öppnat ventilen vid bromsbelaget ordentligt (Gör man inte det går det trögt och sedan blir det lite "komplikationer" genom att slangen halkar ur och det sprutar mineralolja lite varstans.).

Lite forskning senare kom jag till följande slutsatser:
1. Belag är som sagt mycket billigare online
2. Bräkleen verkar vara en av de billigaste produkterna för att rengöra skivbromsarna
3. Bromsvätska till Shimano är dyr i original, men lär kunna bytas ut mot Citroen FHM-olja. T ex denna:
https://www.sagro.se/sv/artiklar/lh...5flypJKrho78-0PYd03ss2GnyGmTUaJBoCSiMQAvD_BwE
En tredjedel av priset , 10x volymen.
 
jag brukar använda isopropanol på skivorna och beläggen.
Det går att bränna bort olja som kommit in i beläggen också med en gasbrännare av något slag.
Man får vara försiktig så att man inte överhettar dem till glödpunkten så att de deformeras eller spricker.
detta kan göras genom att bromsa i en jättelång backe också om man har en sådan.

som har skrivits tidigare kan man slipa ner skivorna lite.

Jag tror att det framförallt är någon typ av beläggning som gör att skrikandet kommer. i och med att friktionen blir lägre kan skivan börja oscillera vilket skapar ljudet.

Var hittar man isopropanol bäst?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...