Turskidor för storskor?

Eller rättare sagt så är det bindningarna jag är intresserade av. Ev. ska det skidas en bra bit för att nå några projekt och vi vill inte ha speciella pjäxor/skor för turskidorna. Vad finns det för alternativ? Visst kan man köpa några beggade stegjärn och slakta dem, men det borde finnas färdiga lösningar för detta? Vad funkar?
 
Eller så byter du storskorna i läder(?) mot lätta randonné/AT-skor och kan då använda vilken randonnébindning som helst. Fördelarna är plast/innersko som är varmare och lättare att torka ur i tältet, du får en sko med mycket styv sula i troligtvis samma gummimaterial som dina storskor men som är klart bättre på is upp till vertikal sådan.
Nackdelen är ju en något klumpigare och tyngre sko som sådan om vi pratar känsliga klippartier utan stegjärn, eller väldigt lång approach utan skidor på fötterna.
Om det är i Sverige eller Norge på vintern så är det nog mest fördelar med att välja randonnépjäxor. Obs att det skiljer en del i vikt mellan olika modeller och vissa är även mer eller mindre slalompjäxor med gummisula och alltså inte lämpliga i ert fall.
 
Silveretta med bygel i fram funerar perfekt för mig. Samma bygel som på stegjärnen. På ett par korta barnslalomskidor med lite stigud är de suveräna till anmars. Bättre än snöskor när man kan glida hem ! Passar på alla storskor. Jag har både boreal i läder och scarpa i plast. Randopjuck blir ju lite väl klumpiga att klättra i ...
 
Senast ändrad:
Eller så byter du storskorna i läder(?) mot lätta randonné/AT-skor och kan då använda vilken randonnébindning som helst.
Det skulle betyda att jag måste skaffa nya skor och bindningar. Jag skulle föredra att bara skaffa bindingar, men å andra sidan har du en poäng vad det gäller att torka ur dem i tältet.
Föresten, jag har två par bindningar. Vill du köpa det ena paret ?
Kanske, vi tar det via mail.
 
Jag har åkt skidor med bindningar som påminner om nn75, men utan den där grejen som man ska stoppa in läppen framtill i, utanbytt mot en rem över tån bara. Tyckte att det funkade på att kasa fram på över snön. Vet tyvärr inte vad bidningen heter.
 
Randopjuck för vinterklättring

Jag anser att randonné/AT-skor/pjäxor är underskattade för vinterklättring i Sverige. Mest pga tradition och modemedvetenhet, men också givetvis pga deras nackdelar i form av ofta högre vikt och mindre känslighet.
Vid "cragklättring" på is om man kan uttrycka det så så upplever jag det nästan som fusk att klättra med dessa styva plastdojor då det blir i princip flexfritt gentemot vanliga storskor för alpinism som gärna flexar lite i sulan oavsett hur styva de känns. Jag har klättrat is upp till 5-6 RL med lätta randopjuck utan några problem.
Jag har även testat att klättra ren klippa (topprep och boulder) och på list och väggklättring är det absolut inga problem kring 5c i svårighet, beroende på ledens karaktär.
Mixat har jag bara använt randopjuck för lättare turer kring IV+ och inte så långa leder.
Om jag sammanfattar mina sämre erfarenheter så blir det nog dessa:

- Något tyngre (spelar ingen roll på korta turer men känns efter en heldag)
- Högre styvare skaft ger mindre rörlighet för fotleden
- Är nog ingen höjdare på sva
- Klumpigare och mindre precission
- Mode, du ser inte lika kärv ut vid hemmaklippan som de som kör med sina gamla infettade Nepal Top Extreme
 
Storskor o kabel

Jag har åkt en del turskidor med mina koflach. och "Stövelbindning", kabelbindning med tårem.

Funkar ungefär som mina gamla Vita Blixten o militärkängor man hade i lumpen på 70-talet. Vad gäller stabilitet och utförsåkning osv.

Fördelen är att man inte behöver frysa om tårna, och att man inte behöver ha storskorna i ryggsäcken.

Jag har oxå silveretta bindningar som jag använder för utförsåkning med mina storskor. Det är så jag normalt åker utför. Men för Svenska förhållanden med turåkning över ordentliga vidder vill jag inte ha en lösning med a la randonne med stighudar osv, jag gillar att "åka" skidor också på tur. Men skulle gärna ha enstabilare lösning en stövelbindningarna dock.
 
Väcker liv i en gammal tråd.


Har klättrat länge och mycket men sällan vintertid och aldrig tidigare med yxor och stegjärn.

Tänkte ändra på det radikalt nu och börja utnyttja hela året. Har lämnat Stockholm och flyttat upp till Jämtland för att komma igång med det här och inser nu att skidor är nödvändig del av det hela när man ska ta sig ut till projekten.

Så nu undrar jag - Vad kör ni med? Jag har ett par LS Spantiks att utgå från, randopjäxor är inte intressant. Jag vill upp och övernatta på bergen vintertid.

Silvretta bindningar verkar funkis, men vilka skidor? Eller köpa ett färdigt paket?

Har googlat lite och hittat intressanta alternativ - som Hagan Nanook, Snowventures, K2 approach och Kong Grimper. De är ju fan under metern?!? =) Hur funkar det ute i baklandet??

Och stighudar eller skidstegjärn? Eller kanske både och? Nån som har erfarenhet? Allt är intressant.
 
Jag har Dynafit approach skidor till mina Silveretta, vet inte om dom fins langre. Men typ barnskidor funkar skulle jag tro om man vill ha korta och latta.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...