Norrmän med stora knivar på ryggsäcken - varför?

Lapphuggare

Ursäkta om följande inlägg kanske aviker lite från tråden.
Det är konstigt det här, varje någon överhuvudtaget nämner ordet kniv så är det alltid något hurtig friluftsfacist som lite lagomt drygt påpekar att morakniven är det enda behövs (inget ont om morakniven, billig och duger till att skära till korvpinnen)! Underligt nog tror jag inte att samma person skulle klaga lika mycket på någon som tyckte att ett ultra-magnum-titan-mini-raketbränslekök är det enda rätta, eller att den där jackan för åttatusen är helt nödvändig! Märkligt att kniven är ett så laddat ämne?
Visserligen skulle jag nog inte dra med mig huggarn i onödan, men det är inget dåligt alternativ till yxa på fjället om det är så att man vill elda på riktigt och inte köra med friluftskök. Men till slakt finns det nog bättre alternativ. Sedan handlar det nog kanske litegrann om känslan, för en del är det kanske mer genuint att släpa omkring på en lapphuggare än att han ex. en såg i packningen. Smaken är bekant som baken.
 
LOL tror det hele har gått litt over stokk og stein for oss alle. Men tror vi alle er enig.

Og jeg håper for all del at det er ingen som bruker boksemat i fjellet eller annen type tur i skog og mark. Den galningen vil jeg gjerne se.

Men jeg tror vi alle kan være enige om at hver enkelt må selv velge hvilke kniv han eller hun foretrekker. Noen foretrekker en tradisjonell norsk fjellkniv eller morakniv og andre mer eksklusive kniver. Bare la oss håpe at vi slipper å se rambokniv på fjellet
 
Kniv er verktøy.

Kniv er et av de eldste verktøy mennesket har utviklet.

Design av kniv er lokalt tilpasset etter bruk og tilgang til råmateriale.

Morakniv er ikke så tilpasset bruk i jungel, men en machete passer. Machete er overkill når du skal lage grillpinne, da er Mora perfekt og så videre...

Samehugger/kukhuri/ulu/mora/machete/ er alle lokaltilpassede verktøy .

Vi er så heldige at vi kan ta nytte av disse design. Valg av kniv er ditt og bruk/erfaring av valgte kniv er din.

Hvorfor äter kinesere med pinner?
 
Jag var mest intresserad av att veta om varför norrmännen valt att ta med sin samekniv och om det finns någon "kulturell" förklaring till detta. Jag har ju t.ex aldrig sett någon svensk turåkare med stor kniv på ryggsäcken.

Någon skrev att det kunde bero på att norska friluftsmänniskor ser samer som förebilder - det kan ju vara en förklaring.

Ulf


Schneeberger; sa:
OBS! Låt för guds skull inte detta bli en diskussion om stora knivar eller knivarnas utforming.

Ulf
 
Re: Lapphuggare

therion; sa:
Det är konstigt det här, varje någon överhuvudtaget nämner ordet kniv så är det alltid något hurtig friluftsfacist som lite lagomt drygt påpekar att morakniven är det enda behövs (inget ont om morakniven, billig och duger till att skära till korvpinnen)! Underligt nog tror jag inte att samma person skulle klaga lika mycket på någon som tyckte att ett ultra-magnum-titan-mini-raketbränslekök är det enda rätta, eller att den där jackan för åttatusen är helt nödvändig! Märkligt att kniven är ett så laddat ämne?

hehe.. du har missat hela poängen.. anledningen till att då "jag" tillexempel hävdar Mora'ns förträfflighet är att folk inte vågar erkänna varför dom väljer dom här olika "knivarna" som same-huggare eller fällknivens F1, dom skyller alltid på att dom har en ovärderlig funktion vilket naturligtvis e struntprat för att en Mora är verkligen den optimala kniven i dom flesta lägen, men OM folk skulle erkänna att dom valde sin kniv för att dom tycker att den är skitläcker så skulle jag aldrig sagt något..

(hävdar att Mora är bäst, använder själv en svindyr same-kniv av mindre modell för att den e så jävla läcker..)
 
nils73; sa:
"åpne hermetikk (no) = Öppen hermeneutik (se)"

det står dåligt till med hermeneutiken på utsidan...

P.s hermetikk = konservburk
Haha, guleböj... Trodde konservburk skulle heta något med "dåse" eller så, som på danska. Vad är det för fel på konservöppnare till konservburkar? Väger under 10 g och tar mindre plats än en femkrona. Då slipper man slöa sin kniv, oavsett om det är en brytblads eller ett kortsvärd.

OM det skulle vara så att norrmän generellt tenderar att bära huggare vintertid, så kontrasterar det väl rätt mycket mot den tidigare tråden om att svenskar till skillnad från norrmän bär tungt i fjällen. Eller är det för att de bär så lätt som våra västra grannar har vikt-råd att bära en huggare?
 
Leve skillnaderna!

Det är roligt att det finns lite kulturskillnader mellan våra grannländer.

Det finns också massor av fördomar om svenska respektive norska frilufsare.

Jag hyllar skillnaderna och menar att man bör tillåta sig att ha med lite guldkantprylar om man ser till att vara synnerligen sparsam med utrustning i grunden.

Somliga vill ha med lite rödvin eller en god ost någon annan en träkåse en tredje en snygg kniv eller något annat verktyg.

Olika kotterier har dessutom med olika lyxpryttlar.

Trevlig helg.

Thure
 
Re: Re: Lapphuggare

Jag har läst igenom de flesta "knivtrådarna" och jag kan inte hålla med dig i ditt resonemang. Förespråkare för "icke mora" brukar aldrig racka ned på morakniven.
Man brukar tvärtom poängtera att morakniven är både funktionell och prisvärd men att man själv föredrar en annan produkt.

Bland "moranissarna" drar man sig dock inte för att tillskriva alla som inte delar deras mening en hel del lustiga åsikter och epitet: "knivfetichist", litet könsorgan, okunninghet, lurad av marknaden, vågar inte erkänna varför man äger en viss kniv etc. etc.

Jag säger det igen - morakniven är säkert världens mest prisvärda kniv och jag äger flera stycken. MEN jag föredrar en annan kniv till friluftsbruk. Det är mitt val. Jag tycker det är att tillskiva sig själv lite väl mycket betydelse att säga att alla som inte delar min åsikt.

Ulf


[/QUOTE]

hehe.. du har missat hela poängen.. anledningen till att då "jag" tillexempel hävdar Mora'ns förträfflighet är att folk inte vågar erkänna varför dom väljer dom här olika "knivarna" som same-huggare eller fällknivens F1, dom skyller alltid på att dom har en ovärderlig funktion vilket naturligtvis e struntprat för att en Mora är verkligen den optimala kniven i dom flesta lägen, men OM folk skulle erkänna att dom valde sin kniv för att dom tycker att den är skitläcker så skulle jag aldrig sagt något..

([/QUOTE]
 
Schneeberger; sa:
Jag var mest intresserad av att veta om varför norrmännen valt att ta med sin samekniv och om det finns någon "kulturell" förklaring till detta. Jag har ju t.ex aldrig sett någon svensk turåkare med stor kniv på ryggsäcken.

Någon skrev att det kunde bero på att norska friluftsmänniskor ser samer som förebilder - det kan ju vara en förklaring.

Ulf

För att citera från ett Norskt forum där denna frpga var uppe "För att skrämma svenskar"

Norrmännen har lite humor ia lla fall =)
 
Renskötare säger att när man ska slakta många renar och det är väldigt kallt, så vill man att det ska gå så fort som möjligt. Då skär en stor kniv efektivare än en liten. Förmodligen hade dom använt samuraisvärd om det fanns sådana i renskogen :)

Lev väl!
/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.