Identifiera båttyp

Hej, jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera båttypen i Edward Hoppers tavla Ground Swell från 1939. Att det är en gaffelriggad liten småbåt kan jag lista ut, men vad heter typen?

Hopper2.jpg
 
Senast ändrad:
Cat Boat!

Båten på bilden är en Amerikansk Cat Boat. Cat Boaten har sitt ursprung på Östkusten särskilt runt Cape Cod.

Cat Boaten är en klassisk Amerikansk arbetsbåt och användes för fiske transporter m.m Utmärkande för båten är att den är grundgående, bred och stadig. Cat Boaten har ofta ett längd breddförhållande på 1:2 är båten 4m så är den 2m bred. Båten har nästan alltid ett centerbord. Centerbordet sitter långt fram för att ballansera upp det hela har båten ett stort roder "barn door rudder" Laggårdsdörrs roder

Cat Boaten har alltid ett segel och riggen kallas Cat-rigg.

Cat Boaten är en Amerikansk urbåt den har senare utvecklats till en mängd olika båttyper alltfrån snabba sandbaggers till stadiga Touring båtar som Freedombåtarna.

Beetle Caten är en rolig liten båt som är skojig att segla. Även om den på pappret ser ut som en hopplös seglare är den oerhört charmig och bekväm att segla

http://www.beetlecat.com/store/scripts/default.asp

Båtar runt 14 18 fot ser trevliga större båtar ser ofta lite klumpiga ut

Och Japp jag skulle också vilja ha en Cat Boat
 

Bilagor

  • cat1.jpg
    cat1.jpg
    15.8 KB · Visningar: 874
Tack så mkt för tipsen. Cat boat känner jag igen, jag undersökte det hela för några år sen, men glömde helt bort var det var för nåt. Hopper spenderade många somrar kring just Cape Cod.

Och thure, ja, reproduktionen är inte den bästa, jag har en tryckt variant som har helt färger, jag ville mest ha en i rimlig storlek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
msan10 Kan någon identifiera båtmodell Segelsporter 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...