Talma Sameby kräver att LST stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Väntar bara på att KVÄNERNA också vaknar och kräver sina rättigheter dom är ju även ett s.k ursprungsfolk?

är de, erkända av vem? Man är ju inte ens säker på om de överlevde böldpesten på 1300-talet.

Eller menar du de som har tagit upp benämningen i modern tid och som försöker få en stämpel som ursprungsbefolkning?De måste nog lyckas med den kampen först, innan de kan hävda sin rättigheter (om de nu har några)
 
Jag tycker att det är en Tråkig utveckling. Gissar att ordkriget bara kommer att bli värre nu. HD-domen är idiotisk enligt mig, och kommer att leda till mkt mer problem & polarisering under många år framöver ---- Mkt bättre om Staten administrerar, som tidigare.
 
Vi brukade åka med familjen till nord Norge och fiska på sommaren på 70- och början på 80-talet. Där ville samerna kränga renskin när vi stod och fiskade. Farsan ville inte köpa, då kastade de sten i vattnet där vi fiskade. Så min åsikt om samer, skapades av samer.

Din åsikt om alla samer skapades av några få rötägg som förstörde för er?
 
En ekonomisk-förening, bestående av ca 120 medlemmar, har fått ett landområde (stort som Halland), där måste du vara ”Same och/eller Norrbottning” för att lösa fiskekort.

Helt rätt, den eller de som har bestämt detta är rasister, men det är inte alla samer som har varit med och bestämt det, så därför kan man inte säga att alla samer är rasister.
 
Så här blir det när man på klassiskt svenskt manér ska försöka "rätta till".

"Two wrongs don't make a right" brukar man ju säga.

Jag utgår från samebyarnas situation där jag själv kommer ifrån. De jagar som de vill. De skjuter rovdjur som de vill. De kommer undan med ganska vidriga grejer i jakten på "trygghet för renarna". De fiskar som de vill. De begränsar andras möjligheter att vistas i fjällen som de vill.

Har man inte nog med rättigheter så att man kan låta andra fiska och jaga i fjällen i landet där vi bor allihop?

Är det bara en pengafråga, att de själva vill sköta upplåtelsen, är det ju ännu värre.

Lyssnar man på debatten och är helt ovetande om hur det fungerar idag så kan man ju få för sig att samerna har det värre idag än under 1700-talet.

Det har man ur ett äganderätts perspektiv
 
Din åsikt om alla samer skapades av några få rötägg som förstörde för er?

Det är bara några få samar som står bakom detta också. Det är SAMEBYN som ligger bakom majoriteten av samer i Sverige får inte vara medlemmar i en sameby då de inte äger ett renmärke.

Och ja då "rötäggen" gjorde det under flera år så, japp!
 
Det är inte ok att människor från vissa delar av Sverige får köpa något inom Sverige, eller fritidsfiska el dyl, men andra inte, beroende på var i landet man bor ...
Regeringen har uppenbarligen klantat sig under lång tid som inte tagit tag i detta ordentligt.

Det kan man på goda grunder tycka. Men man bör ha en god kunskap om historien för att förstå nuläge. Regeringen är inte ansvarig för det läge vi hamnat i utan måste hantera en svår hetpotatis.
 
Vill bara poängtera att det inte är rasistiskt att tycka att Girjasdomen är fel och att samerna inte ska ha de rättigheter som de själva anser att de ska ha. Det är lätt för en part att dra rasistkortet, men det är inte alltid rätt kort.

Jag håller med, man måste kunna vädra sin åsikt om ett domstolsbeslut. Tycka måste man få utan att rasist kortet dras, dvs om inlägget inte är rasistiskt
 
I detta fall är det Samer i sameby som vill inskäränka fiske och jakt. Man får tänka på att de flesta samer INTE är medlemmar i en sameby. Samebyn är ekonomiska administrativa sammanslutningar för renskötande samer. http://www.samer.se/samebyn

Vi brukade åka med familjen till nord Norge och fiska på sommaren på 70- och början på 80-talet. Där ville samerna kränga renskin när vi stod och fiskade. Farsan ville inte köpa, då kastade de sten i vattnet där vi fiskade. Så min åsikt om samer, skapades av samer.

Att jag skulle vara ansvarig för andras stenkastande finner jag helt vansinnigt. Jag gillar inte svenskar för Clark Olofsson är så brutal. En goddag yxskaft argumentation. Samebyn är en svensk statlig konstruktion som bryter mot Sveriges grundlag i sitt antagande av medlemmar, man hindrar samer med urminneshävd medlemskap. Det enligt Lycksele tingsrätt. Samebyn kan m.a.o sägas vara same fientlig genom att hindra andra samer från jakt och fiske på sina traditionella marker.
 
är de, erkända av vem? Man är ju inte ens säker på om de överlevde böldpesten på 1300-talet.

Eller menar du de som har tagit upp benämningen i modern tid och som försöker få en stämpel som ursprungsbefolkning?De måste nog lyckas med den kampen först, innan de kan hävda sin rättigheter (om de nu har några)

Kvänerna har ett eget riksförbund o nationaldag. Finns lite att läsa i länken.
https://www.google.com/search?q=kvä....69i57j0l6.11852j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Väntar bara på att KVÄNERNA också vaknar och kräver sina rättigheter dom är ju även ett s.k ursprungsfolk?

Nu måste vi hålla oss till saken. Domen grundade sig inte främst på att samerna är ett "ursprungsfolk" utan på "urminnes hävd". I detta fall att det att samebyn hade rättigheter på sin mark sedan åtminstone 1600- och 1700-talen. Dessa rättigheter har styrks genom äldre tiders dokumentation om samernas förhållanden och denna dokumentation var betydelsefull när HD tog ställning.
 
När vi ändå är inne på rasism och brukandet av rasistkortet, så kanske man ska fundera lite mer på vem och vilka det är som beter sig som rasister!

Helt rätt, den eller de som har bestämt detta är rasister, men det är inte alla samer som har varit med och bestämt det, så därför kan man inte säga att alla samer är rasister.

Här pratas rasism på löpande band. Var vänliga och läs på Wikipedia vad rasism är! Man kan tycka att samebyn har fattat ett felaktigt beslut, man kan till och med tycka att det utestänger och diskriminerar delar av allmänheten. Men rasistiskt?! Nej, låt oss använda ord i sin rätta betydelse.

Girjas sameby hade på ett tidigt stadium lugnat ortsbefolkningen att den inte skulle bli utan sin rätt att lösa jakt- och fisketillstånd. Fjället tål inte ett för högt jakt- och fisketryck så någon gräns ansåg de måste sättas. Gränsen drogs nu vid boende i Norrbotten. Det går bra att ha åsikter om det beslutet. Men använd inte ordet rasism när det inte är fråga om det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.