Privat strand?

Jag skulle gissa, men vet inte säkert, att hemfridszon är starkare än strandskyddet, om huset ligger nära vattnet, men kan inte lagars inbördes jämförelsetyngder...

I praktiken ja, men det är ju snarare så att strandskyddet inte motsäger hemfridszon. Strandskyddet säger mer att i normala fall får en hemfridszon inte inkräkta på stranden, men om den nu av nån anledning gör det så är det en hemfridszon.

Bryter de mot strandskyddet kan ägaren tvingas riva huset. Det kan gälla även om man faktiskt har beviljats bygglov.
https://www.vn.se/article/felaktigt-bygglov-beviljat-fastighetsagarna-kan-tvingas-riva/

Även här är ett fall där en "nyskapad" hemfridszon ställs mot strandskyddet
https://helagotland.se/start/kan-tvingas-att-riva-hus-och-pir-vid-sjalso-5262657.aspx

Den här artikeln är också ganska intressant
https://www.bohuslaningen.se/nyhete...ropar-för-den-som-vill-köpa-egen-ö-1.16392429

En egen ö kan alltså i lagens mening vara motsatsen till privat då den skyddas av lagar som finns till just för att säkerställa andras tillgänglighet.


Värt att notera att Naturvårdsverkets sida är tämligen tydlig med att hemfridszon bara gäller kring en bostad, inte kring t.ex. omklädningshytter, möteslokaler, båthus eller liknande "ekonomibyggnader".
 
Strandskyddet handlar om vad fastighetsägaren får och inte får göra i form av byggnader, stängsel, markarbeten och annat. Alltså som bedömningsgrund vid bygglov och annat.

När situationen uppstår att två personer träter om möjligheten att passera en tomt eller annan mark, gäller inte strandskyddet alls. Om man inte använder det som nån form av hot. Typ: Det var en väldigt fin brygga du har. Har du sökt dispens från strandskyddet för den?
Det där sistnämnda kan ju iofs vara rätt effektivt. Enligt min erfarenhet brukar svartbyggen gå hand i hand med den typen av rättshaveristiskt beteende som diskuteras i tråden.
 
Strandskyddet handlar om vad fastighetsägaren får och inte får göra i form av byggnader, stängsel, markarbeten och annat. Alltså som bedömningsgrund vid bygglov och annat.
Nja, som artiklarna visade så kan kommunen bevilja bygglov med förbehållet att dispens från strandskyddet också måste sökas. Och de kan även missa att informera om detta (som ena länken visade).

När situationen uppstår att två personer träter om möjligheten att passera en tomt eller annan mark, gäller inte strandskyddet alls.
Det stämmer ja, men det man kan fråga är "Bor du i sjöboden?" och så kan man säga "Om du berättar vad du ska göra här så kan jag se till att jag inte hindrar dig".

Eller så kan man ta fram sin legitimation och säga "Du får väl polisanmäla mig för hemfridsbrott eller egenmäktigt förfarande" (jag tror att "hindra ägaren från att använda bryggan" räknas som egenmäktigt förfarande, för det är ju inte hemfridsbrott). Bör ju kombineras med att dokumentera situationen, t.ex. filma med mobilen.

När folk som har gjort fel hotar med polisanmälan är den bästa lösningen att säga "varsågod".

Jag har iofs inte tillämpat det i en sån situation, men ett parkeringsbolag var väldigt enträgna tills jag avslutade korrespondensen med att jag såg fram emot tingsrättsförhandlingarna. (Jag hade betalat avgift och fått en biljett som var placerad synlig i framrutan, men automaten hade av nån anledning skrivit ut en biljett som gällde 0 minuter.)
 
Allemansrätten

Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform
2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter
Tillsammans med
Egendomsskydd och allemansrätt

15 §...........
Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten

Det är märkligt vad en så gammal "Grundlag" kan ställa till det. Är det okunskap, illvilja eller ren dumhet som ställer till problem med detta.
Efter att lagen varit i kraft nästan 50 år borde sådana här frågeställningar som i tråden vara väl uträtade och kommunicerade till allmänheten. Var finns politiker som ropar på lag och ordning i dessa frågor. Kommuner verkar vara okunniga i allmänhet, lika så länsstyrelser. Naturvårdsverket borde vara den myndighet som på ett klart och koncist sätt informerar om den tolkning som för tillfället gäller.
"Allemansrätten– Vad säger lagen?" Bertil Bengtsson från 2004 är det senaste som kommit därifrån vad jag kan hitta.
Det är verkligen på tiden att en ny och välformulerad handledning utarbetas efter dagens förhållande med nya strandskyddslagen och "Fri passage" utmed stränder.
 
Det finns en stor del lobbying från "rika" markägare att de ska få styra mer över sin mark (det såg vi väl bland annat i Hedin-tråden), det finns kanske också influenser från amerikanska filmer och serier där markägaren har mycket större rättigheter.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...