Kolbulle

Med risk att totalt göra bort mej måste jag bara undra. I kolbullereceptet här på sidan skriver man att halva mängden fläsk skall stekas. Men resten då????
 
Nu kan du nog få lika många svar, från lika många variationer av kolbullar.
Anledningen till att du ska steka fläsket först är så du ska ha nå fett att steka smeten i. Resten av fläsket ska ligga i smeten enligt vissa. Andra steker allt på en gång.
Testa dig fram och följ inga lagar så får du din egen kolbulle.
Det är ju dom hårda nästan friterande kanterna alla vill åt ändå. Och lingon sylten såklart. Att dom helt enkelt smakar godare utomhus är en annan femma.
Många skogshuggare på den tiden drack smeten ostekt. Inte hade dom tid att elda på dagarna för att värma en kolbulle. Dom högg så länge det var ljust och kanske stekte på kvällen om dom inte var för trött.
 
Receptet är för 2 kolbullar. Alltså använder du halva mängden fläsk och smet till kolbulle nummer 1. Resterande mängd använder du sedan till kolbulle nummer 2. Och det är oavsett hur skogshuggarna gjorde.... ;)
 
om kolbulle varit gott på riktigt hade man ätit det hemma också. Släng i några ägg också så blir det fluffigare och godare.
 
Och ska det vara riktigt så ska det nog vara fläsk. Kan inte tänka mig att man använde bacon när det begav sig.
 
Jag steker alltid upp fläsket i en rejäl klick ister så det är krispigt och gött innan smeten hälls i.
 
La Col Boule ( ouvrir le feu )

Gå in på den finaste lyxrestaurangen och be krögarn slänga ihop en kolbulle med alla de absolut finaste råvarorna och bästa metoderna att få den riktigt god. Med rårörda lingon till så klart!

Mums.

Krögarn får givetvis även fixa utomhusmiljö-upplevelsen med skogsdoft, huggen tall och kottar.
 
Och ska det vara riktigt så ska det nog vara fläsk. Kan inte tänka mig att man använde bacon när det begav sig.

Ja t.o.m. fett fläsk användes om man vill göra som det begav sig. Fett fläsk kunde t.o.m vara i princip helt vitt och själva köttet fick man leta med lupp efter eftersom grisarna då inte direkt låg i köttprocentgruppen 65 utan snarare nedåt 45. Grisen hade med många gånger betydligt högre slaktvikt än idag varav späcklagret var betydande.

Allt för att få i sig så mycket energi som möjligt. Detta feta salta fläsk åts också rakt av (rått), av skogshuggarna som behövde konsumera uppåt 7000 kcal per dag.
 
Ja t.o.m. fett fläsk användes om man vill göra som det begav sig. Fett fläsk kunde t.o.m vara i princip helt vitt och själva köttet fick man leta med lupp efter eftersom grisarna då inte direkt låg i köttprocentgruppen 65 utan snarare nedåt 45. Grisen hade med många gånger betydligt högre slaktvikt än idag varav späcklagret var betydande.

Allt för att få i sig så mycket energi som möjligt. Detta feta salta fläsk åts också rakt av (rått), av skogshuggarna som behövde konsumera uppåt 7000 kcal per dag.

Jag kan intyga att så var det! Men kaffet var godare också!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...