Ska jag gå ned 3cm på längden

Tja

Ny här på sidan men åkt långfärds skridskor rätt länge då och då. Dvs ingen superåkare :)

Har nu bytt från 54cm lång skena på de gamla till nya 48cm.
Zandstra Blade.
Gått från SNS bindning till Rottefella BC.
Men hade gärna sett att de var lite kortare ändå. Eller kommer jag märka stor skillnad i smidighet på att dessa är 6cm kortare.
Har rätt stora pjäxor så enligt tillverkarens modell så ska jag ha 48cm och inte 45.
Bifogar bild.
46/47 i skostorlek. Inte åkt på detta sett än så funderar på ev byte innan man har använt sakerna.
 

Bilagor

  • DSC_3524.jpg
    DSC_3524.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,114
Smaksak

Det är en smaksak men om du behåller dom på bilden så bör du nog flytta fram bindningen. Mitten på foten bör vara mitt över åkytan på skridskon. Med tanke på hur mycket skena du har kvar framför pjäxan på bilden så borde det inte vara några problem att få plats på ett par 45 cm men se till så att det går att skjuta fram bindningen tillräckligt.
 
Smaksak.

Jag skulle i dina kläder behålla dessa.

Möjligen kan du flytta fram bindningen 1 eller 2 cm vilket borde upplevas som bättre.

Thure
 
Sidoinställning

Jag vill ha ca 5 centimeter bakom pjäxan annars känns det som jag lättare kan falla bakåt men inställningen i längdsled är inte alls lika viktig som den i sidled
Du ska balansera på ca 1mm skena och har du inte justerat in DITT eget balansläge så får du krafter som vill "vicka" ner foten som du får jobba emot och då blir det svårt att få tlll en bra åkteknik
Köp inte en skridsko utan möjlighet till sidojustering
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...