Inköp av stavar

Vilka stavar rekommenderar/avråder ni till en nybörjare med obefintlig åkteknik? dom ska i första hand avlasta benen när det går tungt.

Stavar jag snappat upp som intressanta är:
Lundhags Vector
Lundhags Scope (justerbara)

Jag har provat ett par Scope och det kännes som att spetsen var fjäderladdad för att få bättre grepp i isen, är det så?

Kan man kapa av Vector om dom skulle vara för långa?
 
Personligen så föredrar jag min egenbyggda pik. Bra pik är något av en käpphäst för mig och ett antal andra gamla skridskorävar.

Men Lundhags Vector är relativt omtyckta.

Finns en hel del härliga pikdiskussioner på forumet.

Nästan alla stavar går bra att korta genom att dra av handtaget såga av och dra på handtaget igen.

Thure
 
Tack för infon.

Scope stavarna verkar inte vara godkända som pik. Konstigt att jag inte hittar någon info om dem här på forumet, verkar ha hängt med sedan 2007.
 
Jag har Scope, men som du säger har de ingen extra vikt på ena staven, det är dock en rejäl spets på dem. Kolla in deras nya annars, Core, den har en stav som även funkar som pik.
/Joakim
 
Intressant, men tycker du att Scope duger som pik också? kanske räcker med att ta i lite hårdare?

Det skiljer 400g mellan dem enligt dom uppgifter jag hittar (Scop 600g, Vector 1000g).
 
Stadium har ett par utmärkta stavar som kallas "EVEREST SKATEPOLE F12" som kostar 399 kr. Stavarna går att sätta ihop med varandra med hjälp av skåror i handtagen (ena staven hamnar lite högre upp) och bildar då en ispik med lagom vikt.

https://www.stadium.se/is-bin/INTER...&SelectedProductUUID=_R8Kd3emwEsAAAE7Nx8u.CrC

Jag har en modell från tidigare år som ser lite annorlunda ut men jag tror att det i grunden är samma konstruktion.

Såg att det var en del prat om vikt i inläggen ovan så jag var tvungen att väga mina stavar. De väger ca 450 g styck och alltså ca 900 g när de är ihopsatta som en ispik. Det går att pika med varje stav för sig också men då får man ta i lite mer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...