Surved - ditt bästa stalltips

Så konsensus är att om jag sitter där med surved så får jag knacka mig i huvudet, skylla mig själv? Eller finns det ett bra tips att rädda situationen förutom att åka hem och böla?

Att förmodligen all annan ved är bättre vet vi ju, att man planerar att elda med annat än surved är självklart.
Men något stalltips om hur man gör eller kunskap om situationen är det skralt med. :/

Svaret finns på första sidan i tråden: du behöver såg, yxa och kniv. Klyv ner veden, spänta, och för att tända använder du "böset" längst in under en gran. Få fyr på det fina späntet och arbeta dig sedan upp till grövre ved. Det kan ta en del tid, men enligt min erfarenhet fungerar det alltid även om det blåser och har regnat en vecka.
 
Den effektökningen (eller kanske snarare höjningen av verkningsgraden) kan ju lika gärna användas för att värma mat eller den som eldar.

Med god planering minimeras risken för både surved och för att att ens liv bokstavligt ska hänga på om man får fart på elden eller ej.
/Niklas

Fördelen med en reflektorskärm av ved är ju att det torkar veden och ökar effekten samtidigt. Är man dock flera personer runt elden används värmen i samtliga riktningar.
Med en gryta över elden används ännu mer av värmen, men även då är det möjligt att rigga en form av reflektor ovanför grytan, denna utnyttjar den sista spillvärmen och reflekterar fortsatt en gnutta värme nedåt, så effekten ökar fortsatt en smula medan veden torkar.

God planläggning är bättre, men oplanerade situationer uppstår, säg till bärplockaren som gått vilse utan utrustning att god planering är det bästa i den aktuella situationen.
Det råder total konsensus om att torr ved är bättre än sur ved, det tror jag inte behövs påpekas flera gånger i denna tråden.

Annars så finns det massor av enkla råd till dem som hamnar i knipa, samma stackars bärplockare har säkert bra nytta av att veta att den bästa typen av skydd är ett tält, den enklaste formen av mat är matsäcken och bästa sättet att hålla värmen förutom elden är en varm sovsäck uppe på ett bra liggunderlag.
Alla de svaren är rätt, men fullständigt utan relevans i situationen.
 
Svaret finns på första sidan i tråden: du behöver såg, yxa och kniv. Klyv ner veden, spänta, och för att tända använder du "böset" längst in under en gran. Få fyr på det fina späntet och arbeta dig sedan upp till grövre ved. Det kan ta en del tid, men enligt min erfarenhet fungerar det alltid även om det blåser och har regnat en vecka.

Jag har samma erfarenhet.
Det finns väl dock ingen tvåminutersfix, snarare närmare två timmars arbete för att få elden självgående i riktigt surväder.
 
Senast ändrad:
Vilka kemikalier föreslår du Dan?

T.ex en konservburk fylld med en blandning av diesel och motorolja med en rejäl bomullstrasa som veke som placeras i en grop under den planlagda elden. Det bör ge en brinntid på någon timma i alla fall (med ca 900 ml konservburk).
Med någorlunda finfördelad ved och tillräckligt avstånd mellan veden för god lufttillgång bör det få fart på den suraste ved.

Men som sagt, handlar det om matlagning eller andra enkelt planlagda aktiviteter så finns ju enklare och lättare lösningar. Men det blir lättare än att bära med sig en säck med torr ved.
 
Fördelen med en reflektorskärm av ved är ju att det torkar veden och ökar effekten samtidigt. Är man dock flera personer runt elden används värmen i samtliga riktningar.
Med en gryta över elden används ännu mer av värmen, men även då är det möjligt att rigga en form av reflektor ovanför grytan, denna utnyttjar den sista spillvärmen och reflekterar fortsatt en gnutta värme nedåt, så effekten ökar fortsatt en smula medan veden torkar.

God planläggning är bättre, men oplanerade situationer uppstår, säg till bärplockaren som gått vilse utan utrustning att god planering är det bästa i den aktuella situationen.
Det råder total konsensus om att torr ved är bättre än sur ved, det tror jag inte behövs påpekas flera gånger i denna tråden.

Annars så finns det massor av enkla råd till dem som hamnar i knipa, samma stackars bärplockare har säkert bra nytta av att veta att den bästa typen av skydd är ett tält, den enklaste formen av mat är matsäcken och bästa sättet att hålla värmen förutom elden är en varm sovsäck uppe på ett bra liggunderlag.
Alla de svaren är rätt, men fullständigt utan relevans i situationen.

Poängen med en god planering är ju bl.a. att vara rustad för det oväntade. Shit happens! Ska man ut och plocka bär/svamp, så är det ju lämpligt att t.ex. ha med med sig en GPS (med reservbatterier) + papperskarta, så att man hittar tillbaks.

F.ö. så väger torr ved ganska lite, till skillnad från sur ved. Å på två timmar borde man hinna söka av ett hyggligt stort område för att hitta lite torra grankvistar, om man nu inte orkar bära med sig 5-10 torra vedträn till korvgrillningen.
/Niklas
 
Poängen med en god planering är ju bl.a. att vara rustad för det oväntade. Shit happens! Ska man ut och plocka bär/svamp, så är det ju lämpligt att t.ex. ha med med sig en GPS (med reservbatterier) + papperskarta, så att man hittar tillbaks.

F.ö. så väger torr ved ganska lite, till skillnad från sur ved. Å på två timmar borde man hinna söka av ett hyggligt stort område för att hitta lite torra grankvistar, om man nu inte orkar bära med sig 5-10 torra vedträn till korvgrillningen.
/Niklas

Poängen med det oväntade (och tråden?) är att om man inte planerat i förväg, vad gör man då?

Märker du inte själv hur dumt det är att säga att det bästa rådet om man saknar torr ved är att ha torr ved?
Det tillför ingenting till grundfrågan och är redan nämnt i 20-30 inlägg eller så.

Detta handlar inte om en idealsituation.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.