Surved - ditt bästa stalltips

Veden torkas luftigt under våren, men under ett tak utan väggar, så att den torra vår vinden kommer åt ordentligt.

Finns ingen anledning till att elda vatten.
/Niklas

Att man har kunskap om ved och att man kan stöta på problem att starta en eld i skogen utesluter inte varandra.
Jag VET att den ideala veden bör torka minst ett år, jag VET att det enklaste är att fixa veden med kapsåg och vedklyv.

Vedkap och vedklyv väger dock en del och är skrymmande, de får inte plats i en ryggsäck och man måste dessutom antagligen vara en tränad Strongman för att kunna bära dem samtidigt. Det hinner dessutom bli en del frysande och svält medan man väntar ett år på att veden ska torka så man får grillat sina korvar eller vad man nu har för mat. Maten har nog dessutom hunnit bli dålig under tiden, så då får man gå hem fortsatt hungrig.

Hopfällbara handsågar och minihandyxor passar bättre i ryggsäcken och fungerar att bära, elden vill jag tända NU, idag, inom minuter, inte månader.
Vad säger vedboken om det?
 
Ved som man hittar i skogen och som har legat "en säsong" brukar vara torr inuti om man lyckas klyva den. Att det regnar gör inte veden genomsur, den blir sur på ytan, men den våta ytan blir sen skyddande. Kapillärkrafterna suger inte in fukten till vedens kärna på några regniga höstmånader.
 
Stapla sedan torr späntved utanpå och tänd på.
/Niklas

En säck med torr ved i ryggan löser alla problem med surved.
Hela tråden handlar om förslag på hur man kan få elden att ta sig om man saknar torr ved.
Att då säga använd torr ved är lika konstruktivt som att be kaptenen på Titanic att inte köra på isberg.
I teorin helt riktigt, men fakta är annorlunda.
 
Senast ändrad:
Men det blir lite konstigt att det är ok att tända den sura veden med diesel eller T-gul (enligt TS) men inte med torr ved. Det går väl lika lätt att ha med sig lite torr ved som att ha med sig diesel?

Annars kan man ju formulera om frågan till "Hur eldar man vatten?".
 
En metod som jag sällan använder numera, trots dess effektivitet är att göra braständare av tidningspapper, vika och rulla ihop till storleken på lillfingret ungefär, men tjockare. Bind ihop rullen med grov bomullstråd.
Smält gamla ljusrester i ett vattenbad i en glas eller plåtburk för att få flytande stearin, låt därefter pappersrullarna ligga och dra i stearinet en halvtimma eller mera. Lägg att torka/stelna på uppslagen tidning för att undvika stearinspill.

Dessa tändkubbar brinner med ganska kraftig låga i runt 5-15 minuter beroende på hur hårt man rullat tidningspappret. Hårt rullat ger ökad brinntid men mindre låga.
 
Men det blir lite konstigt att det är ok att tända den sura veden med diesel eller T-gul (enligt TS) men inte med torr ved. Det går väl lika lätt att ha med sig lite torr ved som att ha med sig diesel?

Annars kan man ju formulera om frågan till "Hur eldar man vatten?".

Jag håller med om att det fungerar utmärkt att få fart på våt ved med torra stickor.
Fråga TS om varför det inte kunde vara ett giltigt alternativ.

Den ultimata frågeställningen blir väl hur man får upp eld utan medhavda hjälpmedel.
 
Vi pratar den suraste surveden nu

Torra pinnar, stearin, fotogen, mm, allt går att få att brinna en stund för att iallafall få i gång en liten eld. Ändå så måste det till än mer torrt brännbart i alla fall halvtorrt för att få i gång en större eld som i sin tur kan torka rejäl surved. Den veden kokar sig torr vilket också tar kraft från branden. Dvs det går inte att lägga in för mycket surved samtidigt. Så jobbar man på och tar slutligen de grövsta stockarna in i brandhärden, några timmar senare så brinner även dessa.
Jag testade några stockar som legat i vattnet under lång tid. De brann till slut. Men då hade vi övriga slocknat...
😉
 
Torra pinnar, stearin, fotogen, mm, allt går att få att brinna en stund för att iallafall få i gång en liten eld. Ändå så måste det till än mer torrt brännbart i alla fall halvtorrt för att få i gång en större eld som i sin tur kan torka rejäl surved. Den veden kokar sig torr vilket också tar kraft från branden. Dvs det går inte att lägga in för mycket surved samtidigt. Så jobbar man på och tar slutligen de grövsta stockarna in i brandhärden, några timmar senare så brinner även dessa.
Jag testade några stockar som legat i vattnet under lång tid. De brann till slut. Men då hade vi övriga slocknat...
😉

:-D
Ja, den suraste ved går att få fyr på till slut, men har man inte tillgång till torr ved prövar man väl hitta det torraste man kan och inte ved från botten av någon damm eller sjö. :p
 
Att man har kunskap om ved och att man kan stöta på problem att starta en eld i skogen utesluter inte varandra.
Jag VET att den ideala veden bör torka minst ett år, jag VET att det enklaste är att fixa veden med kapsåg och vedklyv.

Vedkap och vedklyv väger dock en del och är skrymmande, de får inte plats i en ryggsäck och man måste dessutom antagligen vara en tränad Strongman för att kunna bära dem samtidigt. Det hinner dessutom bli en del frysande och svält medan man väntar ett år på att veden ska torka så man får grillat sina korvar eller vad man nu har för mat. Maten har nog dessutom hunnit bli dålig under tiden, så då får man gå hem fortsatt hungrig.

Hopfällbara handsågar och minihandyxor passar bättre i ryggsäcken och fungerar att bära, elden vill jag tända NU, idag, inom minuter, inte månader.
Vad säger vedboken om det?

Vedkap och vedklyv, eller ännu hellre en vedmaskin, används lämpligast hemma på gården, inte vid lägerplatsen.

Planerar man att grilla, så skadar det inte att bära med sig torr ved. Särskilt tungt är det då inte - till skillnad får sur ved (som ju ofta är blytung)!

Sedan undrar jag om det är så särskilt miljövänligt att elda med sur ved. Det blir ju lätt ofullständig förbränning och då kan det ju bildas både det ena och det andra i förbränningen. Torr ved ger ju klart högre förbränningstemperaturer - och betydligt mindre rök i ansiktet!
/Niklas
 
En säck med torr ved i ryggan löser alla problem med surved.
Hela tråden handlar om förslag på hur man kan få elden att ta sig om man saknar torr ved.
Att då säga använd torr ved är lika konstruktivt som att be kaptenen på Titanic att inte köra på isberg.
I teorin helt riktigt, men fakta är annorlunda.

Finns det bara surved så ska man kanske använda friluftsköket istället och helt skippa eldningen? Det borde bli en betydande vinst i både tid och miljö.
/Niklas
 
Ja, den suraste ved går att få fyr på till slut,

Nej, den suraste veden går möjligen att få torr så den brinner, men då är den inte surved längre utan torkad ved:)

Som jag skrev tidigare, ska vi verkligen diskutera hur man eldar vatten?

Det som möjligen man vara intressant att diskutera är väl hur man torkar surved på ett så energieffektivt sätt som möjligt.

Att elda med T-gul eller diesel för att torka surveden tror jag inte är energieffektivt, det är då bättre att BARA elda T-gul eller diesel (och ta tillvara på värmen från elden för sin uppvärmning).

Det känns som om det enda rimliga man kan göra för att få surveden att torka lättare är att spänta den tunnt, men det lär ändå gå åt totalt sett lika mycket energi för att förånga vattnet så veden torkar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.