Råkspricka med KNALL!!!

Var under vårdagjämningen ute på fina nylagda isar i Kågefjärden. Istocklek mellan 55 & 80mm. Vi kände flera gånger att det var kraftiga spänningar i isen, ofta löpte en sättningspricka iväg framför 1:e åkare. Kulmen nåddes när vi passerade en gammal spricka i ett område med tjockare is:
Se filmen och notera uppkastet av isflisor, knallen gjorde ont i öronen.
Jag har åkt skrillor i 15 år, men aldrig upplevt en liknande sättning.
Har någon annan erfarenheter av liknande händelse och kanske på film ?

http://youtu.be/X0z9i5XR7lk

Issättning -- Kågefjärden
 
Vi var med om något liknande för ett par dagar sedan, 2021-01-31. Det var på Lundsfjärden i Hällefors kommun. Härlig is, slät och blank, ca 25 cm tjock. -14 på morgonen och klart. Vid lunchtiden mulnade det litet och tempen steg till kanske -8. Isen råmade av och till. Men strax efter klockan 14 kom det utan förvarning en förfärlig knall, som ett kraftigt kanonskott eller åsknedslag alldeles i närheten, följt av några sekunders kraftigt råmande muller. Isen var plötsligt genomskuren av en spricka med stora, massiva block uppkastade på sidan, de största på ett par kvadratmeter. Med den tjockleken blir det ca ½ ton styck. Isen runt omkring hade dessutom fått otaliga småsprickor med ett helt speciellt utseende som tydde på stora skjuvkrafter.

En av åkarna hade just passerat sprickområdet med tio meter. Hade han varit där och fått ett halvtons isblock kastat mot sig kan man ju bara tänka hur det kunde ha gått. Ett par pimpelfiskare ca 30 meter från sprickan hade sparkar med sig som flyttades ca en halv meter vid smällen.

Sprickan gick i en ca tre km lång båge i norra delen av sjöns huvudyta, som mäter ca två gånger tre km. Isen var vid tillfället ovanligt homogen och slät. Det var kanske förutsättningen för att spänningarna skulle kunna bli så kraftiga innan de utlöstes. Läste någonstans att ljudhastigheten i klar kärnis utan bubblor ligger på drygt 1800 meter per sekund. Uppstod sprickan på tre km därmed på mindre än två sekunder? Kan det råmande mullret i så fall ha varit ljudet från sprickans utveckling längs hela förloppet, med en fördröjning på grund av ljudets långsammare hastighet i luft, ungefär som vid åska?

Vi fick sen höra från en som hade varit på sjön Torrvarpen vid Grythyttan den dagen att samma sak hade hänt där. Hans sällskap trodde först att det var ljudbangen av en överljudsflygning. Sprickan gick tvärs över sjön som ligger ca 10 km från Lundsfjärden och är något större. Man kan utgå ifrån att isförhållandena var ganska identiska.

Hur som helst var det en häftig upplevelse för alla som var där. Som en kille sa: ”Det gjorde min dag. Nu kan jag åka hem och känna mig nöjd med den här turen!”

Bifogar bilder - en före smällen och två efter.

Skulle vara kul att få fler rapporter från andra som har varit med om liknande händelser.
Lundsfjärden 2021-01-30, 02.jpg

IMG-20210202-WA0019.jpg

Lundsfjärden 2021-01-31, 07.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...