Sova ensam i skogen

Ni som brukar vara ute ensamma på äventyr, hur är det egentligen att sova ensam i ett tält i skogen? Jag förstår så klart att man vänjer sig, men för mig som på sin höjd tältat tillsammans med kamrater vid fiskesjön nån gång förra året, hur kommer det vara? Jag tänker på mörkrädsla, underliga ljud, påhälsning av djur etc etc. Det är ju lätt att sitta här i hemmets vrå och känna sig barsk.. Jag är inte den riktigt mesiga typen men har väl normalvild fantasi och det känns inte totalt osannolikt att en viss panik skulle uppstå när jag ligger i ett mörkt tält i skogen långt från närmsta hus, och något börjar bryta grenar och trampa runt i närheten..

Hur var det för er på första ensamturen och har ni några tips till mig hur jag ska hålla fantasin i schack?
 
Om du funderar på att tälta i skogen har du ett spännande äventyr framför dig! Men knappast farligt. Det du kan göra är att göra en "lista" på vad som finns i skogen och hur det kan tänkas låta eller uppträda. Då kommer du att inse att det finns väldigt få farligheter, åtminstone om du är långt från bebyggelse, lösspringande hundar, nötkreatur och annat. Ju vildare natur, desto säkrare, skulle jag vilja påstå.

Men du kommer att höra ljud! Och du kommer inte alltid att kunna gissa vad det är som åstadkommer ljuden. Därför att djur i skogen har en mängd ljud och hyss för sig som man inte upptäcker och lär sig förrän man har tillbringat ett antal nätter ute. Och har du inte hört exempelvis en råbock eller hjort förut så blir du kanske stel av skräck första gången.

Men hur konstigt det än låter i skogen, farligt är det knappast något som är.

Med önskan om en trevlig övernattning!
/Hans
 
Råbock eller hjort - stel av skräck

Been there! Lärde mig hur de låter en natt i Ukraina... Andra annorlunda ljud som är spännande att höra när man tältar ensam (om man inte vet vad det är) är den Tasmanske djävulen och uppretade vrålapor...

Hur som helst, TS: Ljud får större proportioner under svarta nätter. Jag har hört skalbaggar under tältet och fick för mig att det var en smygande hund som stod och lurade utanför tältet. En annan gång hörde jag hur en människa närmade sig i skymningen. När jag tittade ut för att presentera mig så insåg jag att det var en sköldpadda. :)

Andra ljud du kommer att höra är grenar som knäcks, kottar eller frukter som slår i marken från hög höjd, hundar som skäller på avstånd. Människors prat kan höras en kilometer, men du får för dig att de är femtio meter bort.

Ibland när man tältar två och kompisen varit på toaletten så brukar jag tänka: "Ok, det är så det låter om det kommer en människa, bra att veta". Och när man ligger inne i tältet och lyssnar så hörs en människa på långt avstånd. (om personen inte smyger då).

Och precis - ju längre bort från människor du är, desto säkrare är du.

Mitt råd är nog att du tältar ofta och därigenom vänjer dig! :)
 
Tack för tipsen so far! Men jag känner mig inte direkt lättare till mods nu, snarare tvärtom! :D Men jag kommer i alla fall ge mig ut på några en- eller tvånätters "övningsturer" innan "the real deal". :) Hoppas att det hjälper. Jag frågade en kompis på jobbet som är mycket van äventyrare, säkerligen hänger han även här på utsidan, och han sa kort och gott att första natten lär jag ligga vaken utan att få en blund, nästa kväll efter att ha cyklat en hel dag utan sömn kommer jag vara för trött för att orka oroa mig och därigenom löser det sig självt.
 
Oroa dig inte! Att tälta är ofta fantastiskt. Ibland tycker jag campingen är en större grej än själva cyklingen under mina turer. Att ha trampat en hel dag och sen hitta en fin säker plats och laga massa god mat och ligga och läsa en bra bok. Det är fan livskvalité.

Jag är i Centralamerika nu - och här är det allt för tätbefolkat för bra camping. Det blir många nätter på budgethotell istället. Men när jag väl tältar så störsjag hela tiden av råmande kor och åsnor, hundar och de där förbannade tupparna. Funderar på dra till Värmland eller något nr jag kommer hem, för att få njuta av att campa ostört iaf några nätter innan sommarjobbet börjar.

Och du, jag har aldrig råkat illa ut under mina 1200 nätter i tält världen över. Oroa dig inte som sagt. Hör du människor så vet du att de kommer, men de vet inte om dig. Det är alltså du som har kontrollen. Utnyttja det.
 
Jag upplever det en smula märkligt att jag i flera trådar, och nu i min egen tråd får höra att andra människor i skogsnatten är att betrakta som "farliga". Om det skulle dyka upp någon människa, vad är då risken i det? Chansen är väl väldigt mycket större att det är någon likasinnad vildmarksmänniska, bonde, eftersökare på vilt etc. som är ute och spatserar i kvällningen, än att det skulle vara någon psykotisk yxman, ev. en skum typ som tänker råna mig? Fast jag vet ju så klart inte, det kan ju vara så att jag helt missat att det snurrar runt en del otrevligt folk i våra skogar?
 
Ja, som tur är så är människorna man ibland kan träffa på vid sin tältplats allra oftast vänliga. Det jobbiga är inte risken att bli yxmördad, utan snarare att bonden blir arg för du campar utan lov, att han ber dig dra. Eller tvärtom, som är mycket vanligare, att han bjuder hem dig fast du inte vill något hellre än att sova. En gång satt två män vakt utanför mitt tält eftersom de sa att det fanns tjuvar. Hade såklart önskat att de öht inte sett mig, tjuvar eller inte. Dessa ex är iof inte från Skandinavien. Så att jag vill undvika människor vid min tältplats är främst att jag tycker det känns pinsamt att bli upptäckt, en sorts kulturkrock. I Norge, Finland och Sverige skulle jag inte känna på samma vis...

Men hur som helst verkade du rädd. Du skapade ju tråden. Och vi försöker bara lugna dig. Du kommer naturligtvis inte bli yxmördad. Men å andra sidan är väl människor det enda potentiella hotet som finns. Djur behöver du väl knappas oroa dig för. Kanske att du inte lagar mat inne i tältet där det finns mycket björn.
 
En intressant fråga och spännande tråd. Jag tror vi alla känner oss ganska små och rädda när vi ska sova ensamma i en mörk skog. Men som andra redan har varit inne på så behöver man knappast vara orolig för djur, och även om jag är mest vaksam mot andra människor, så är det mest hyggligt folk som är ute.

Tipset om öronproppar är bra. Genom att stänga ute alla "konstiga" ljud, så kan inte fantasin spela en en massa spratt. Sedan är det bara att tälta flera nätter för att vänja sig.

Mvh /Joel
 
Är det bara jag som tycker att vindskydd är så mycket bättre än tält då man är ensam. Även om det är becksvart så har jag en känsla av att jag har koll på läget på ett helt annat sätt än om jag har tältväggar runt mig som hindrar all sikt.

Sen är det som flera skrivit ljud, men det är intressant. En del småsaker hörs, man undrar vad det var (och vanligen är det i princip ingenting).

En kul episod var när jag sov i vindskydd, hade ställt en soppåse på backen utanför och vaknar av att räven är där. Vid ett tilfälle står sen jag i bara kalsonger och drar i en soppåse och en räv (utan kalsonger) drar i andra änden.

Gå ut, sov ensam. Du komer höra ljud, men du kommer också höra tystnaden på ett sätt som du aldrig gör om ni är två.
 
Ut och njut!

Du kommer garanterat ligga och skrämma upp dig själv i början. Försök ta det lugnt, behärska "paniken"!

Och ta med öronproppar! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.