Meindl som "pjäxa"

Lundhags Multi är inte bra,bindningarna går sönder, akta!

Jaha ja.. design mässigt så "såg" de bra ut.. inbillade mig att vrist spännet skulle vara bekvämt..
Om man nu inte ska ta Lundhags.. vad ska man ha då då?
Everest fanns ju som rek.. o vist, billig är den.. men om man tänker sig runt tusenlappen, är det fortfarande Everest som "gäller""??



Jag sökte på blocket efter långfärdsskridskor i Kronoberg inga träffar.. la till "angränsande län", inga träffar..
Men i Stan hittar man ett par annonser om dagen .. är det ett "storstadsfenomen" med långfärdsskridskor??
 
MIP + Multiskate

Meindel Island Pro + Lundhags Multiskate = Sant

Har idag varit ute på min 36:e dag på långfärdsskridskor denna vinter...

Jag har trasiga ledband i höger vrist och tycker att MIP ger det stöd jag behöver samt är en skön känga, på minus-sidan kan anföras att den är lite tung.

Multiskate-skridskon har jag kört på sedan den introducerades hösten 2002 och eftersom jag åker 30-50 dagar per säsong så har jag råkat ut för några haverier:

Från början hade aluminiumprofilen dubbelt så många hål för bindningen, vilket resulterade i att den gick sönder under hälen, har ej haft dessa problem på nyare modellen.

Det har också varit problem med limningen mellan skena och aluminiumprofil, men detta ska enligt Lundhags vara åtgärdat.

Vad gäller bindningen så är det viktigt att låsa alla skruvar med flytande gänglåsning så att de inte rallar upp, svagheten där har istället varit nitförbandet mot stålprofilen, som börjat glappa, bör kontrolleras och ibland "efternitas" med hjälp av hammare & mothåll

Detta blev mycket gnäll om skridskons brister, men jag har hela tiden fått bra respons av Lundhags som kostnadsfritt & utan knorr levererat nya skridskor & detaljer vid mina haverier.

MIP-kängan är dock ingen riktig vinterkänga, och ger mig kalla tår när jag skrillar vid temperaturer under -15 grader. Detta problem har jag löst genom att klistra tå-värmare av fabrikatet "Pak-heat" under yllesockarna, ger mig varma tår ned till -22 grader ute i Bottenvikens havsband.

(Har dock endast behövt komplettera med dessa 1 gång under denna förunderliga vinter)

- Lycka till med valet av skrillor !
 
... inbillade mig att vrist spännet skulle vara bekvämt..

Det man skall ha klart för sig är att det som styrt utformningen av de där spännena är vad som fanns tillgängligt snarare än vad man egentligen behöver, och att det mest är en lycklig slump att kombinationen fungerar så hyggligt som den ändå gör.
Formgivningen är hämtad från snowboardbindningar där man står och häver sig med hela sin kroppsvikt framåt i bindningen, vilket inte är direkt kompatibelt med skridskoåkteknik.
En skridskorem bör visserligen vara stark nog att tåla en vurpa, men arbetet den utför i övrigt är i mest att hålla skenan mot foten.
Snowboardspännena funkar bra genom att de är snabbmanövrerade och lättarbetade, men vadderingen är onödigt stor och genom pumpspännet och remmens bredd är det lätt att spänna för hårt.
 
Meindel Island Pro + Lundhags Multiskate = Sant

Klippetiklipp..

Detta blev mycket gnäll om skridskons brister, men jag har hela tiden fått bra respons av Lundhags som kostnadsfritt & utan knorr levererat nya skridskor & detaljer vid mina haverier.
Låter som att du åker mer än vad jag kommer göra, o det här med vikten är ju en vettig synpungt!
Men spontant så tror jag att jag lutar emot ett par Multiskator..

Det här med att ta en exklusivare leverantör, så brukar det ju finnas lite kundsupport bakom.. Nu är ju inte Everest "små".. men det är en billig skridsko o får du strul så kan du ju köpa en till..typ..


off topic..
Sedan är jag nog lite "märkesbög".. skulle Meindl ha grillor så hade jag nog köpt dem.. även om de kostade 2000:- ;)
Nu vill man kanske få lite balans på märke kontra kvalité, men min erfarenhet av "märkes"prylar är att man har någon som lyssnar om man klagar.. Ny finns det ju skillnad på "hippa"märken och "bra"märken.. ex.Salomon behöver ju inte göra bra långfärdsskridskopjäxor bara för att de gjorde bra skidbindningar på 80-talet.. (nu betyder det inte att de inte gör det...men..)
 
Hej!
Till mina långfärdsskridskor har jag Garmontkängor. De är väldigt bra och de använder jag även till turskidåkning och till telemark.
 
Jag sökte på blocket efter långfärdsskridskor i Kronoberg inga träffar.. la till "angränsande län", inga träffar.. Men i Stan hittar man ett par annonser om dagen .. är det ett "storstadsfenomen" med långfärdsskridskor??

Kanske det är vanligare i större städer - något som underlättar där är att det är fler som åker dvs det blir lättare att hitta åkkompisar. Och vid insnöat väder är det fler plogade banor nära större städer.

Du kan ju också söka på http://tradera.com - just nu får du något halvdussin träffar om du där söker på "långfärdsskridskor".
 
Det var ju billigt :)
Så då fungerar Meindl kängorna som pjäxor. men hur "bra är det jämfört att ha ex. ett par Salomon?
Förlorar man massor i upplevelsen? eller är Meindl kängorna bra som skridskopjäxa?

O hur stor skillnad är det på ett par 1200spänns Lundhags skenor eller 600spänns Everest skenor? Eller finns det några "favoriter" i vandrings-skor-skenor?

Lite sent in i debatten men ändå: Det finns en mycket innovativ person som av de flesta bedöms som den mest erfarne och samtidigt mest kreative vad gäller allt som har med långfärdsåkning på skridsko att göra. För mer än10 år sedan började han experimentera med vandrarkängor på först fasthälsskridskor och därefter löshälskridskor. Han har fått många efterföljare varav en del finns på detta forum men eftersom det inte finns löshälare som passar till vandrarkängor att köpa så får du tillsvidare nöja dig med fasthälare. Vad du då får är tätt och varmt på fötterna och bekväma promenader. Vill du senare åka löshäl så får du välja mellan att använda skidskor eller att bygga skridskor själv. (Jag (Alico) och hustrun (Meindl) är utomordentligt nöjda med våra lösa varianter.)

Lycka till
T
 
Tjena Torpet,
Har du någon bild på hur löshälsbindning funkar på en vandrarkänga?
Jag har så svårt att fatta hur tåändan på kängan kan bli stabil om inte hela foten sitter fast, men som sagt var -jag har ju nollkoll på ämnet ;)
 
När man funderar lite på det så tycker jag att det säger sig själv, att om man får en stabil konstruktion mellan skridsko och sko så borde ju en glappskridsko vara idealet..
(tänker på långfärdsskidor, utan glapp.. olika teknik, men ändå..)

Nu fick man ju oxo en bra bild på hur konstruktionen är.

Först o främst så "bör" ju bindningarna göras till en viss sko.. o kan/vill man inte bygga själv, så kan man inte ha sina egna favoritskor.. En hel del av stabiliteten verkar ju ligga i avgjutningen av sulan som finns i framkant..

Hur blir stabiliteten i sidled? En specialbyggd sko, kan ju konstrueras så att den blir stabil på det sättet man vill.. men en (ex, Meindl) vandringskänga är ju inte konstruerad för den typen av belastning..
Meindl kan man ju snöra olika hårt i fot, vrist, nedere smalben, men att få den så stabil över tåna??

En kombination kanske?
En elastiskt rem som ligger som sowboardsbindningarna och glappbindningen i tåna.. Då skulle bara skon lyftas när man "trycker till"

Nu kanske man ska ge f-n i produktutveckling om man aldrig stått på ett par LFskriskor.. :)
 
Tjena Torpet,
Har du någon bild på hur löshälsbindning funkar på en vandrarkänga?
Jag har så svårt att fatta hur tåändan på kängan kan bli stabil om inte hela foten sitter fast, men som sagt var -jag har ju nollkoll på ämnet ;)

Som sagt det finns några varianter på detta tema. En verkligt enkel lösning är den s.k. Åkermannaren. Och den fungerar verkligen! Jag har tyvärr ingen länk men någon annan kanske har?

Om du är intresserad av min lösning så kan du via min profil titta på de 4 bilder man får ha som 'vanlig' medlem på detta forum. Rätt pyssligt innan jag fick till det med styrningarna i sulmönstret (klicka på bilderna för att få dem större). De Meindl-skor du har är byggda med betydligt mer 'rull' i sulan. K (min fru) kände sig väldigt osäker i sina Meindl ända tills att jag lade en kil under tårna (på grillan alltså) som till viss del neutraliserade den kraftiga uppböjningen av tån.

T

Förresten - gör en sökning i detta forum på 'glappskridskor', 'lappglapp' eller något liknande så kommer det upp en och annan intressant tråd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.andersson_perstorp.com Meindl SuperPirsch och Haglöfts Nova Lite Långfärdskridsko 6
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.