Pikföring

har ju diskuterats några gånger tidigare. På den här minutlånga filmen från igår ses ett par tre olika varianter. Se hur Conny växlar pikföring ofta (utan att fotografen önskade det) medan undertecknad i ljusblå jacka och beige keps oftast har sin pik hakad i höger armkrok).

Ge gärna lite feedback på åktekniken också.

http://www.youtube.com/watch?v=8s46i7hiB6k

Apropå väderdeppen. I Sandviken kör de tvärs över Öjaren med bil medans det är isfritt här i Stockholmstrakten.

Thure
 
Thure, klart plus för översteget! Men du åker kanske lite smått, om du åker större dvs kommer ner lite och jobbar ut mer och sen glider en aning längre får du bättre utväxling. Om det fart du är ute efter annars glöm min feedback.
 
Hej Thure!
De nätta skären i början av din åksekvens kanske bara är för att komma i takt med fotografen? Det tar sig dock mot slutet. Conny E kör lugnt och avslappnat men jag har dock lite svårt för "på axel pik" eller "Uppsalamodellen" eller vad det heter, är det nånstans man inte vill ha piken vid en vurpa så är det nära fejset. Viloläge för mig på stabil is är på tvären bakom rumpan, annars fritt i högerhanden eller armhålan
// Bengt
 
Tack för era observationer

av åkningen jag uppskattar att ni har tänkt till.

Jag varken kan eller vill recensera min egen åkning. Men jag har lite tankar om hur jag bör åka som ledare för en skridskogrupp. Där försöker jag ta rätt korta skär för att det skall vara lättare att följa för de som vill ligga bakom i suget. Jag tror att min åkstil när jag åker först i ett gäng på rulle liknar hur Conny åker på filmen.

Filmsekvensken är inte helt representativ för hur jag åker vare sig som ledare eller deltagare i en grupp. Men jag gillar som deltagare att åka lite i kringelikrokar med saxning fartlek etc för att få mera åkglädje. Här drog jag inte på så mycket som jag skulle kunnat för att det skulle vara lättare att filma.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.