Vad ska jag köpa för kläder till vintern?

Jag brukar åka i Craft-underställ och vintercykelbyxor och vintercykeljacka. Men understället luktar lite för illa lite för snabbt. Och det är lite opraktisk med alla fickor på ryggen helt oåtkomliga under ryggsäcken. Så vad är praktiskt, effektivt och snyggt ute på isarna? Ull under? Och sedan?

Så mycket långfärdsskridskospecifika tips hittar jag inte när jag letar, Thure rekommenderar
bomullst-shirt och ullskjorta på http://www.sssk.se/utrustning/index.htm#_Ref347158990. Och man blir ju lågviktimpad på http://snabelslash.com/bo/?m=3&equip=102.
 
Det finns ingen enhetlighet på denna punkt eller ens någon best practice. Ser man sig omkring så är det mycket Goretex och det kan väl ha sitt berättigande vissa dagar men ofta blir man onödigt varm. Spridningen på klädval är mycket stor och beror mycket på hur man åker skridskor, din klädsel antyder att du åker lite snabbare och den borde därmed vara ganska ändamålsenlig.

Själv kör jag oftast med halvtajta softshell-byxor av Schoeller Dryskin, är det kallt så har jag ullunderställ under men varma dagar blir det lite väl varmt även utan underställ och troligtvis är det då bättre med en tunnare byxa, har dock inte hittat något bra alternativ men vill ha minst en rejäl benficka för karta eller kamera, så att innehåll i en benficka inte är i vägen vid plurrning.
På överkroppen har jag oftast en tunn vindjacka med fickor som sitter högt upp på bröstet så att saker i fickorna inte är i vägen vid plurrning. Under har jag ullunderställ och om det krävs en fleeceväst eller till och med en fleecetröja.

-Palle
 
Senast ändrad:
Ullfrotté, Klättermusen Mithril och en jacka

Körde något år med cykelbyxor men tycker att man känner sig lite oklädd i det utan cykel. Om man plurrar väger de flera kg, dock kanske inte den viktigaste parametern. Ullfrotté under är nog optimalt, det finns flera olika modeller och tjocklekar, t ex Aclima Ultranet.

Byxorna Klättermusen Mithril har benficka och andas lagom, månne kan man bara skaka av dem och återanvända efter plurr. Får testa lite hemma ;-)

Överkroppen är svårast tycker jag, cykeltröjor är OK men man har som sagt ingen nytta av bakfickorna. Det finns en Mithriltröja (har inte testat) som kanske kan vara lagom. Riktigt kalla dagar behövs nog varmare grejer. Sen ska den ju fungera tillsammans med en ryggsäck och alla remmar och tampar.
 
Jag kör med ett skidställ från Björn Dählie, funkar perfekt. Lagom tunnt men lite tjockare än rena träningsställ för text löpning.

Swix har också vettiga skidställ ex Swix Cruiser


Finns bla att köpa här:
http://www.polder.se/
 
Senast ändrad:
Klädsel är ju en högst individuell fråga

så du måste allt bestämma själv.

Jag rekommenderar ljusa klara färger de gör sig bättre på bild och är också potentiellt säkrare vid olyckor.

Föredrar själv elastiska och ventilerande plagg. Har hittat en Craft skidjacka och olika plagg från Mammut som passar mina behov.

Senaste säsongen minskade jag mängden plagg genom att bara ha en tunn merinoundertröja under jackan alternativt bara undertröjan vid lite varmare väder.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
hensu Vilka prylar ska jag ha? Långfärdskridsko 1
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
ajn Ska vi ha någon premiärtävling i år? Långfärdskridsko 3
Teknikern Jag har blivit lurad! Långfärdskridsko 9
haavard Jag räddade (kanske) en man från att drunkna i dag Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Rajjan Jag har ett par blå skridskor Långfärdskridsko 11
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5
frhol Hur kan jag utveckla min åkning? Långfärdskridsko 7
uzack Jag har nyss fått upp ögonen för det här ! Långfärdskridsko 1
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
Kanii Köpa pikspetsar? Långfärdskridsko 4
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
johnliungman Köpa enbart hälbindning Långfärdskridsko 3
dnordblad Köpa skridskor Långfärdskridsko 5
Rajjan Köpa löshälsskridsko med sidledinställning Långfärdskridsko 3
abjor Köpa bindningar Långfärdskridsko 3
EbbeK Köpa Alfa Hafjell i Göteborg? Långfärdskridsko 1
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...