Inställningar, igen!

Har med stort intresse läst en hel del inlägg här om inställningar och måste nu kasta lite mera bränsle på den brasan efter min tre inledande pass på bandybanan i Skövde. Tilläggas ska att jag talar om löshäl.
Jag är inne på min fjärde löshälssäsong och jag har testat med både med mittmontering och sidoförskjutning på bindningen. När jag gick från fast till löshäl, skaffade jag ett par Lundhags Comp och monterade bindningen mitt på skridskon. Övergången var ett lyft och jag upplevde aldrig några problem med bindningsmonteringen (kanske bl a beroende på att jag tävlat på längskidor i fristil en hel del). Till följande säsong gjorde jag om ett par Skyllermarks (Viking tror jag) till löshäl och med sidoförskjutna bindningar. Resultatet var att jag tyckte att jag fick ett mycket bättre skär (helt i enlighet med expertisen på området). Jag körde även förra säsongen med samma skridskor utan problem. Men inför denna säsong har jag modifierat tekniken något (har tänkt att köra några lopp) efter att ha sett tävlingsåkare på nära håll. Detta innebär att jag ligger länge på ytterskär och försöker jobba med hela kroppen i tyngöverföringen. Det som hände på de inledande turerna på bandybanan i år var att högerskridskon släppte mot slutet av skäret och ibland hade jag samma problem med vänsterskridskon. Jag hade samma problem med både mittmonterade och sidoförskjutna bindningar. Sedan lånade jag ett par mitt mittmonterade Lundhags och till min förvåning släppte inte skridskon mot slutet av skäret. När jag tittade närmare på skridskorna såg jag att på låneskridskorna var bindningen montera ca 4-5 cm längre bak. Min hypotes är att skridskon släppte p g a trycket kom för lång fram på skridskon. Jag har nu flyttat bak bindningarna på mina två skridskor och mittmonterat dem så får vi se hur det går.
Så med detta inlägg vill jag kasta in ytterligare en parameter i inställningsdebatten, åkteknik/åkstil.
Se spänt fram mot kommande inlägg:)
 
Uppslipning på en hastighetsskridsko och en långfärdsskridsko skiljer sig åt ganska mycket i de flesta fall så det borde vara så att man behöver ha foten längre bak på en långfärdsskridsko för att hamna på liknande plats på skenan i längsled.
Vet inte om du kapade dina Skyllermarks och la en ny kurva på dem men om du inte gjorde det så har jag för mig att Skyllermarks generellt har en flackare uppslipning fram än Lundhags och Lundhags Comp kanske är brantare uppslipad än en vanlig Lundhags. Prova att hitta högsta punkten på Lundhags och Skyllermarksskridskorna och jämför dem sedan med varandra.

-Palle
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...