Skridsko i Kiruna?

Hej,

Jag är nyinflyttad i Kiruna, och undrar lite över skridskomöjligheterna i området, finns det något annat än torneträsk, och hur vanligt är det att man kan åka på det?

Sen skulle det vara kul att ha någon att åka med också, finns det något organiserat genom någon skridskoklubb, eller finns det någon grupp som brukar åka där man kan få hänga på? Jag är hyffsat van att åka, och har ganska god kondition.

/Johan
 
Hej!

På den tiden jag bodde i Kiruna åkte vi ibland på Abiskojokken. Minns idag inte hur långt upp vi vandrade innan vi startade skridskoåkningen. Funkade helt OK med långfärdsskridskor trots att isen inte var helt jämn överallt. Se upp för stenar vid ytan. Fantastiskt att sakta glida nerför pga lutningen. Kliv dock av innan du far in i ravinen ovanför fjällstationen :)

/p-a
 
Många vatten

Sjöar finns det som du vet en hel del i området. Torne Träsk är den som lägger sig sist någon gång i januari. Vistasdeltat lägger sig tidigt och där är det dessutom ofta nederbördsfattigt.

Jag känner inte till något gäng som åker skridsko i Kiruna men det finns en aktiv grupp i Friluftsfrämjandet i Luleå. De kan nog tipsa om intresserade i Kiruna. Se http://www.frilufts.se/lulea/lfs/lfs.html

I Jokkmokk finns det långfärdsskridskoåkare.

Det är kul att kunna åka skridsko i fjällmiljö. Själv har jag kört på Langas vid Stora Sjöfallet och vid Saltoluokta en marsvecka.

http://www.sssk.se/databas/bild/bild-v.asp?ID=5635&_large=1

Thure
 
Ja, hade jag bara haft med sig skridskor hade jag kunnat åkt i lördags på sjön 999 mellan Njulla och Sloahta i Abisko. Inte så stor men....

Fick nöja mig med premiär på turskidorna för i år.
 
Altajärvi nån mil söderut längs E10 borde funka. Eller möjligen runt Jukkasjärvi. Problemet med den breda Torneälven där är väl att den aldrig lägger sig innan snön kommit.
 
Jo...
Fast i Kiruna har väl aldrig "all snö" kommit...

(Fast jag har aldrig sökt skridskoisar där, så jag borde väl vara tyst.)
 
Re: Många vatten

thureb; sa:
Sjöar finns det som du vet en hel del i området. Torne Träsk är den som lägger sig sist någon gång i januari.
Nackdelen med Torneträsk är att den lägger sig när det är beckmörkt där. Man kanske kan få någon timmes åkning på nyis om man har tur. Har åkt en gång den 17 maj på Torneträsk när det var en kall natt efter en längre tids plusgrader. Men "isen" då var mer av typen mycket hårt packad snö. Men sjön är "kryssad" iallafall :)
 
asp; sa:
På den tiden jag bodde i Kiruna åkte vi ibland på Abiskojokken. Minns idag inte hur långt upp vi vandrade innan vi startade skridskoåkningen. Funkade helt OK med långfärdsskridskor trots att isen inte var helt jämn överallt. Se upp för stenar vid ytan. Fantastiskt att sakta glida nerför pga lutningen. Kliv dock av innan du far in i ravinen ovanför fjällstationen :)
Har också åkt på Abiskojokka nära Abiskojaure där det var renblåst i typ mars. Åkte faktiskt även några skär nere i kanjonen vid Abisko. Men då stakade jag upp en liten kort bara efter att ha pikat varje decimeter.

Abisko ligger ju i nederbördsskugga varför det kan var idé att prova här. Även Njakkajaurarna har folk åkt på vet jag. Lite små, men ändå.
 
Tack för alla svar. Blir att försöka låna en bil och åka runt till olika sjöar, skoj att utforska nya vatten. Vistasdeltat låter mycket intressant.

/Johan
 
Visst var det någon på Abisko turiststation eller på forskningsstationen som åkte på Torneträsk i början på januari för en 3-4 år sedan. Det var stabilt högtryck som täckte hela Sverige så det blåste in milda västvindar över norra Sverige och var flera grader varmare däruppe än nere i allra sydligaste Sverige i flera dagar. Jag tror jag har läst om detta i Utemagasinet eller liknande, kanske till och med på Utsidan... vänta lite, här var det visst:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10621

Där har du en att söka upp, Anders Eriksson i Abisko.

-Palle
 
Nu ska du passa på!

Hej. Jag åkte i vistasvaggi för två vintrar sedan och det var en upplevelse utan dess like. Bra is som slingrar sig i björkskogen nedanför fjällsidorna. Det är en tur som jag rekomenderar. Åk med förstånd för även om det inte är så djupt så är det strömt vatten plus att det är ett delta som det kan vara lite knepigt att hitta i. Om du inte vill gå över ån efter vatten ;-) så har du en sjö som ligger jäkligt bra till och det är ju Luossajaure som isen ligger på nu. Nukutus-sjöarna som ligger efter Kurravaara-vägen är djupa och fryser sent. Därför kan du pricka in fin is även efter första snöfallet. Jag var och pikade lite i Jänkänalusta (efter Nikkaluoktavägen) i Kalix älv idag. Det var dubbelis som säkert kommer att frysa ihop under natten och vara åkbar imorgon. Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp, för det finns tusentals sjöar i Kirunaområdet som fryser vid olika tidpunkter. Lycka till/
Jon (också inflyttad Kirunabo)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Anders.Appelqvist Ny skridsko från Pikmakarn? Långfärdskridsko 4
janerikgus Skridsko i USA Långfärdskridsko 4
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Torrente Kombinerad skridsko- och turskidsäck? Långfärdskridsko 2
ala Olämpliga kastlinor för skridsko!? Långfärdskridsko 7
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
salgo60 Holland verkar helt magiskt Långfärdskridsko 6
Mats L Val av sko och skridsko Långfärdskridsko 8
islägg supinering+skridsko Långfärdskridsko 6
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
stev-o Hållare för skridsko slipning? Långfärdskridsko 2
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
david-d Skridsko i Tjeckien ? Långfärdskridsko 1
kiting Skridsko + kite. Långfärdskridsko 23
david-d Skridsko in Antarktis Långfärdskridsko 2
brigas skridsko i jokkmokk Långfärdskridsko 2
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
kr-val Skridsko - medel mot förkylning? Långfärdskridsko 3
lowe Klimat och skridsko Långfärdskridsko 8
lowe TV-skridsko Långfärdskridsko 5
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
Blekingepaddlare Montera SNS binding på haglövs skridsko Långfärdskridsko 1
cotterskog Skridsko och hälsporre?? Långfärdskridsko 5
föhl Skridsko med bygel fram Långfärdskridsko 13
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
BILLY_L Skridsko till nybörjare Långfärdskridsko 2
Rajjan Spinning på skridsko? Långfärdskridsko 4
Rajjan X-Adventure Access-skridsko 1800:- Långfärdskridsko 9
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Klapp-skridsko för långfärd. Långfärdskridsko 0
Skridsko som sjukgymnastik! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.