GÖS-en guide till Sveriges hetaste fiskevatten

Än kommer dom ihåg mitt namn och det nämns med respekt i Fiskejournalen genom mitt revolutionerande fiske på 70- & 80-talet efter gös i sjön Ralången. 17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg.
Jag ligger sexa i topp 10 ännu med denna gös tror jag. :)
Jag vara bar tvungen att få skryta lite!;):)
 

Bilagor

  • 20200519_132230.jpg
    20200519_132230.jpg
    58 KB · Visningar: 404
  • Happy smiley.jpg
    Happy smiley.jpg
    11.5 KB · Visningar: 370
Senast ändrad:
Än kommer dom ihåg mitt namn och det nämns med respekt i Fiskejournalen genom mitt revolutionerande fiske på 70- & 80-talet efter gös i sjön Ralången. 17 gösar över 7 kg varav den största på 11,26 kg.

Jag ligger sexa i topp 10 ännu med denna gös tror jag. :)

Jag vara bar tvungen att få skryta lite!;):)

Kul!
Klart du ska vara stolt. Det hade jag också varit med de bedrifterna i min ryggsäck...

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
 
Kanske du kan delge lite tips om hur man ska bedriva ett framgångsrikt Gösfiske?..[emoji39]


Skickat från min XT1039 via Tapatalk


Ja, jag kan ju alltid försöka men om du fattar något är en annan femma.;):)

Wobblers från 9 cm uppåt 18 cm som var min gösarnas och min favoritlängd i Ralången. ABU Hi-LO rödvit har alltid varit gångbar till gösen i många vatten. Rapala org. i silver och GFR Guld fluoriserande röd. Jag fiskade uteslutande med 18 cm när jag körde trolling i Ralången. Både gädda och gös på dom. Hade man otur så tuggade dom sönder wobblern i första hugget redan. Wobblerna har stigt rejält i pris sedan min aktiva tid, men dom var dyra då redan om man ser det i pengavärdet och prisökningar, m. m.
https://www.google.com/search?q=rap...0j69i57j0l6.6627j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Sedan finns det andra fabrikat som Nilsmaster, m. m. Dom fabrikaten har jag inte anv. mig utav.

När du metar gös så har du spolen frikopplad så att gös el. gädda kan löpa fritt med linan tills den stannar för att vända mörten och svälja den. En process på ca 3-4 min. Allt beror på storleken på fisken.
Betesfiskens storlek kan vara ca 30-60 g och där fäster du 3-kroken precis framför ryggfenan.

Sedan kan man meta gös. Precis som du metar gädda men då gör du tackel i 0,60-0,70 mm nylonlina och 3-krok nr 4. Jag har fått många gäddor när jag har metat gös men har aldrig fått en nylonlina avbiten när jag har drillat dom.
 
Ja, jag kan ju alltid försöka men om du fattar något är en annan femma.;):)



Wobblers från 9 cm uppåt 18 cm som var min gösarnas och min favoritlängd i Ralången. ABU Hi-LO rödvit har alltid varit gångbar till gösen i många vatten. Rapala org. i silver och GFR Guld fluoriserande röd. Jag fiskade uteslutande med 18 cm när jag körde trolling i Ralången. Både gädda och gös på dom. Hade man otur så tuggade dom sönder wobblern i första hugget redan. Wobblerna har stigt rejält i pris sedan min aktiva tid, men dom var dyra då redan om man ser det i pengavärdet och prisökningar, m. m.

https://www.google.com/search?q=rap...0j69i57j0l6.6627j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8



Sedan finns det andra fabrikat som Nilsmaster, m. m. Dom fabrikaten har jag inte anv. mig utav.



När du metar gös så har du spolen frikopplad så att gös el. gädda kan löpa fritt med linan tills den stannar för att vända mörten och svälja den. En process på ca 3-4 min. Allt beror på storleken på fisken.

Betesfiskens storlek kan vara ca 30-60 g och där fäster du 3-kroken precis framför ryggfenan.



Sedan kan man meta gös. Precis som du metar gädda men då gör du tackel i 0,60-0,70 mm nylonlina och 3-krok nr 4. Jag har fått många gäddor när jag har metat gös men har aldrig fått en nylonlina avbiten när jag har drillat dom.
Tack så mycket BB! Matnyttigt och spännande... En fråga, trivs Gösen bättre på botten och kring vegetation eller jagar den lika gärna i mer öppet vatten??

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
 
Tack så mycket BB! Matnyttigt och spännande... En fråga, trivs Gösen bättre på botten och kring vegetation eller jagar den lika gärna i mer öppet vatten??

Skickat från min XT1039 via Tapatalk

Varsågod! :) Den trivs bäst ute på öppet vatten och jagar där. Jag har aldrig fått någon gös invid vegetation som vass el. liknande.
En sak som jag glömde var att när du metar gös så börja med att meta upp betesfisk. Jag förbrukade runt 15-20 mört på en kväll el. natt när jag jagade storgösen. Jag hade 2 10 l hinkar med lock jag borrade hål i locket med 10-12 mm borr så att det gick smidigt att byta vatten så att inte mörten dog p g a syrebrist. När du byter vatten i hinken så hål hårt om locket och övre delen på hinken så att inte locket lossnar och sedan när du fyller på färskt vatten så trycker du ner hela hinken med locket så rinner vattnet in till mörten.:) Jag hoppas att du begrep det jag har förklarat för dig.

Skitfiske trasselgubbe!:)
 
Varsågod! :) Den trivs bäst ute på öppet vatten och jagar där. Jag har aldrig fått någon gös invid vegetation som vass el. liknande.

En sak som jag glömde var att när du metar gös så börja med att meta upp betesfisk. Jag förbrukade runt 15-20 mört på en kväll el. natt när jag jagade storgösen. Jag hade 2 10 l hinkar med lock jag borrade hål i locket med 10-12 mm borr så att det gick smidigt att byta vatten så att inte mörten dog p g a syrebrist. När du byter vatten i hinken så hål hårt om locket och övre delen på hinken så att inte locket lossnar och sedan när du fyller på färskt vatten så trycker du ner hela hinken med locket så rinner vattnet in till mörten.:) Jag hoppas att du begrep det jag har förklarat för dig.



Skitfiske trasselgubbe!:)
Bock o böj!

Skickat från min XT1039 via Tapatalk
 
Fina rekord!
Rätten att skryta om goda fångster gäller hela livet! :)
Den kan till och med gå i arv!

En sak jag undrar är varför du slutade fiska? Blev du less på fisket eller la du av när du låg på topp? Tog jaktintresset över kanske?
 
Fina rekord!
Rätten att skryta om goda fångster gäller hela livet! :)
Den kan till och med gå i arv!

En sak jag undrar är varför du slutade fiska? Blev du less på fisket eller la du av när du låg på topp? Tog jaktintresset över kanske?

Tack! Ja, det är det verkligen! Kul att man håller sig kvar i topp 10 ännu med den gösen.:)
1981 var jag 2:a i Sverige med den. Jag vet inte vad som hade hänt om jag hade bott kvar i Huskvarna el. Aneby. Jag hade kanske inte fått ett virus heller som hade angripit brosket i fotleden om jag hade bott kvar söder ut. Ingen expert kan svara på det och dom har inte hittat orsaken men min läk på Sunderby sjukhus tror att det är ett virus av något slag som angrep fotleden, men trots ca 50-60 prover av alla dess olika slag så hittade dom inget virus. :( Konstigt!

Det var väl foten som satte käppar i hjulet så att säga när jag fick steloperera fotleden. Kalixälvens stränder är full med stora stenblock, m . m. gå där och balansera med en stelopererad fotled är inget att tänka på. Någon gummistövel kan jag inte ha på v. fot. Jag och en ortopedtekniker har provat genom att klippa upp en stövel på baksidan och sätta dit ett blixtlås. Det var ett experiment som vi kunde glömma.
Jag har provat. Några bryggor finns inte ute i älven som man kan gå ut och kasta på.

Ja, det har smittat av sig på sonen som jag har fostrat och idag fick han en gädda på ca 60-65 cm så han räddade namnet iaf. :) Sätter man ordentliga grejor i spjuvens händer så får han fisk. Glad far!:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morkass Gös fiske! Fiske 0
Tarfala Skeingesjön och dess abborrar Fiske 4
M.Gustavsson Crippled Minnow till Gös? Fiske 3
Nappe Gös på fluga?! Fiske 0
emil11 Gös mete Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
norpan_ Guide Line Fiske 0
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
lsjonsson Till Trassselgubben Fiske 4
Martin 0725 Spötips till novis! Shimano 200B Fiske 3
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
Alternativ till mask Fiske 13
dunderbjorn Fiskekompis resa rån Stockholm till Dalarna Fiske 1
Älgö låda till portabelt ekolod? Fiske 6
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
Fiskson Bästa stället att åka till över en helg? Fiske 5
mojja1 Älvdalen till fots komplettering Fiske 1
mojja1 Älvdalen till fots?? Fiske 3
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
divadiva gå till tertojåkka? Fiske 2
divadiva helikoptertransporter till fjällfisket Fiske 18
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
divadiva plats i bilen för flugfiskare till lappland Fiske 0
flindra Drag till metspö Fiske 13
Älgö Från flätad till nylon...? Fiske 2
Tigershark Länkar till bra fiskeforum/fiskesidor. Fiske 16
srpp Present till flugfiskare? Fiske 14
M.Gustavsson ska oxå till Jämtland v.33 Fiske 0
Edsbyn Till Pakistan igen Fiske 3
v99helto Klingor till spöbygge direkt från tillverkare Fiske 11
fesk Saknar underdel till Elbe President 12 fot Fiske 1
peppe_malmqvist Forumister till mässan? Fiske 2
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
vuogga Längtan till fjällen.... Fiske 3
M.Gustavsson 1 Dag kvar till Norge!! Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
peppe_malmqvist Ammarnäs till Gaula? Fiske 0
peppe_malmqvist Placering av ringar i förhållande till ryggrad Fiske 5
corollamannen Tips till haspelspöbyggnad? Fiske 0
samarn Länk till fiske Fiske 1
EdgeX Länk till spöbyggnadstips. Fiske 2
peterw Lina till Fenwick Techna AV 9" klass 6 Fiske 11
Kålle Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare? Fiske 80
Mikael-71 Tafs till jig Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...