Hur laddar jag telefonen på fjället?

Ingen aning, men är du säker på att du vill ha en väska?

För att du ska få bra effekt måste du ha panelen vinkelrätt mot solen. Vrider du den tappar du snabbt större delen av effekten.

För övrigt är en 20W vikbar panel tillräckligt bra för att använda i fält. Vikten är kring 500g. Beställer du från utlandet kan jag rekommendera Allpowers och Blitzwolf.

10W funkar, men då får du räkna med mer än dubbla laddtiden om du laddar en mobil, vilket ofta har ett tröskelvärde som måste överstigas.

Tack. 20 W tänkte jag skaffa , men avvaktar till sommaren. Kommer kanske paneler med högre effekt. Har en 20000 mAh powerbank som jag är nöjd med. Ska försöka hitta en optimal mix på kamerabatterier/solceller/powerbank inför sommarens vandring.
Hälsningar Thomas
 
Tack. 20 W tänkte jag skaffa , men avvaktar till sommaren. Kommer kanske paneler med högre effekt. Har en 20000 mAh powerbank som jag är nöjd med. Ska försöka hitta en optimal mix på kamerabatterier/solceller/powerbank inför sommarens vandring.
Hälsningar Thomas

Vet inte om det görs några jätteframsteg, men man kan ju hoppas =)
Förut var verkansgraden ca 15%. De man köper nu ligger på kring 23%.

20W watt ger i teorin 4A. I praktiken kan man räkna med hälften i snitt. En riktigt bra dag får man ut 3A, men det ska man inte räkna med. Även vid lätta slöjmoln ligger man över 1A. En molnfri dag kan du ladda med ungefär samma fart som i vägguttaget. Det innebär att man kan nyttja både lunch och kvällssol om man väljer lägerplats därefter.

10W ger ca 1A. Smartphones gillar inte om strömmen går under 1A, så enbart vid riktigt bra väder kan man ladda sin smartphone problemfritt. Jag tycker därför inte att 10W duger i fält. Man kan inte lita på att det funkar på samma sätt.

Man kan komma runt detta genom att ladda till powerbank, men man tappar säkert 30-40% av energin när man laddar över från powerbanken till mobilen igen, så det är inte helt optimalt.
Bäst är att direktladda, och sedan ladda powerbanken om vädret är fortsatt fint.
Ett annat tips är att stänga av mobilen när du laddar. En smartphone som upptäcker att den laddas kan få för sig att börja med diverse strömslukande ofog (gå ur viloläge, uppdatera saker, osv).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...