Hur uppstår stigar?

Finns stigar som är upp till 1000 år gamla t ex förbi runstenar. Dessa är ofta nedsänkta i terrängen till följd av mångårigt slitage. Gäller förstås än mer om stigen trafikerats av hästar eller kreatur.

Erosion kan underlättas av cykel eller andra hjulspår där vattenflöden hjälper till att riva bort jord eller morän. Går tillräckligt många på en stig växer det inte upp något gräs.

Jag antar att snöskotertrafik leder till kvarvarande packad snö vilket minskar vegetationen under i och med att snö och tjäle stannar kvar längre på sådana spår.

Thure
 
I boken "Läker tiden alla sår? - om spåren efter människans miljöpåverkan" (Naturvårdsverket förlag 2001) finns ett kapitel om markslitage och markförändringar som innehåller en hel del matnyttigt om stigar och hur de uppstår och så småningom försvinner. Brukar finnas på bibliotek, och källhänvisningarna i boken leder ju sedan mot fler rapporter och artiklar.
 
Väcker tråden med en fråga om stigar.
Vi har flyttat till landsbygden där det tyvärr inte finns så många stigar som "passar mig".
All mark och skog runtom ägs av folk i bygden,dock inga vi känner.
Kan man själv göra nya stigar på denna mark? Dvs att man börjar gå samma spår 3-4 gånger i veckan.
Eller räknas detta som åverkan?
 
Väcker tråden med en fråga om stigar.
Vi har flyttat till landsbygden där det tyvärr inte finns så många stigar som "passar mig".
All mark och skog runtom ägs av folk i bygden,dock inga vi känner.
Kan man själv göra nya stigar på denna mark? Dvs att man börjar gå samma spår 3-4 gånger i veckan.
Eller räknas detta som åverkan?

Man kan ju också fråga grannarna om det är ok att gå så mycket att en stig uppstår och komma överens om var och var inte som är lämpligt med hänsyn till vad markägaren vill med sin mark.

/Patrik
 
Alltid bra att samtala med sina grannar. Samtidigt så är det bra att det blir stigar och att flera personer rör sig i skogarna så att eventuella problem uppmärksammas. Att snitsla en motionsrunda utan att ha frågat först kan vara att tänja på grannsämjan. Antagligen leder snitslingen till att en stig etableras.

Thure
 
Det där med 100 år betvivlar jag. Besökte en liten skog där jag ofta brukade plocka svamp 25 år tidigare. Fanns fina stigar och en körväg. Gick en del djur på skogen då också. Nu var det knappt framkomligt. Hittade inte en enda av mina stigar och körvägen var igenväxt av högt sly. Träden stod definitivt kvar.

Vad jag förstår var vad som hänt att bonden blivit gammal och lagt ner. Men svårt att tro att några få kossor var det som höll stigarna öppna? Det är en liten skog, eller som en del av en större skog som avknoppats av vägar och järnväg. Men stor nog för att det ska finnas älg och så.

Den gamla bonden kom ut och pratade med mig. Han sa när han lagt ner, hur långt innan mitt besök minns jag inte, men det var betydligt mer nyligen än de 25 år jag varit borta. Han blev jätteglad att jag mindes hans häst som brukade gå i en hage en bit in i skogen. Jag var lite rädd för den för den var väldigt intresserad av min ryggsäck och matsäcken i den. 😀
 
Väcker tråden med en fråga om stigar.
Vi har flyttat till landsbygden där det tyvärr inte finns så många stigar som "passar mig".
All mark och skog runtom ägs av folk i bygden,dock inga vi känner.
Kan man själv göra nya stigar på denna mark? Dvs att man börjar gå samma spår 3-4 gånger i veckan.
Eller räknas detta som åverkan?
Du har rätt att gå samma väg genom skogen 10 ggr per dag om du så vill.
 
Många skogs stigar är från början skapade av djur, dom är som oss och går gärna där det går åt minst energi vid förflyttning om dom är ostörda.

En del stigar är skapade av människors förehavanden långt tillbaka på väg till fäbovall, flytt av kreatur, vandring till kyrkor, grannbyar osv, djuren är ju inte dummare än att dom använder dessa och på så vis hjälper till att håller dom öppna.

En gammal stig kan vara mycket länge, framförallt på fjället, samtidigt som det går relativt fort att skapa en ny stig i skogsmark, det börjar synas redan efter ett år på jaktmarken om man tex märkt ut en ny passlina.
 
Senast ändrad:
Du har rätt att gå samma väg genom skogen 10 ggr per dag om du så vill.
Går du så djupt till slut att du skadar trädens rötter och träden tar skada av det tror jag markägaren kan få öov att ha synpuntker. Odlar man skog och någon hyfsat medvett förstör odlingen så är man nog inte inom lagens råmärken.

Försök prata med markägaren och kom överens - så mycket bättre än att hävda sin rätt.

/Patrik
 
Går du så djupt till slut att du skadar trädens rötter och träden tar skada av det tror jag markägaren kan få öov att ha synpuntker. Odlar man skog och någon hyfsat medvett förstör odlingen så är man nog inte inom lagens råmärken.

Försök prata med markägaren och kom överens - så mycket bättre än att hävda sin rätt.

/Patrik
Detta var två frågor i en . Självklart kommer kontakt göras med markägaren-ägarna.
Den egentliga frågan var om jag själv kommer kunna skapa en stig över tid.
Men det verkar ju som att det kommer vara görbart då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Hur uppstår detta naturfenomen? Allmänt om friluftsliv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.