Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken

Jag är på jakt efter en separat liten säck att förvara säkerhetslinan i, som kan fästas på sidan av min ryggsäck, något i stil med den som bifogas på bilden (fotot är felroterat - den sitter på sidan, inte under på ryggsäcken). Den ska alltså kunna fästas i sidoremmarna på säckarna, gärna i två nivåer ovanför varandra så att den inte flyger runt under åkningen.

Jag har tittat på addnature, outnorth, Alewalds butik i Stockholm, XXL, men inte hittat något. Säljarna sa att de inte säljer detta. Den på bilden verkar tillhöra själva ryggsäcken men jag vill alltså köpa en till min befintliga ryggsäck. En av säljarna föreslog någon lösning med en avkapad pet-flaska att fästa på sidan att förvara rullen i men det är jag inte intresserad av.

Har ni några tips?
 

Bilagor

  • Skridskosa?ck.jpg
    Skridskosa?ck.jpg
    24.7 KB · Visningar: 954
Kolla efter extrafickor anpassade för vattenflaska typ nalgene 1 liter. Borde kunna fungera om man utgår från exempelbilden.
 
Det är ju såklart enklare att hitta en färdig lösning att köpa, men en sådan "extraväska" borde vara enkel att tillverka själv av canvas-tyg och lite remmar+spännen.
 
Jag har gjort 2 st själv. En av en Tyvekkarta (åt mig själv) och en åt en bekant (nu död)
 

Bilagor

  • IMG_0131.jpg
    IMG_0131.jpg
    89.1 KB · Visningar: 829
  • tyvek_pase1.jpg
    tyvek_pase1.jpg
    89.3 KB · Visningar: 766
  • tyvek_pase2.jpg
    tyvek_pase2.jpg
    101.5 KB · Visningar: 775
  • tyvek_pase3.jpg
    tyvek_pase3.jpg
    43.5 KB · Visningar: 803
Tänkte du sy själv så är mitt tips att fundera på lite styvare tyg och det ska ha glatt yta. Ett mjukt och strävt tyg gör det svårare att få upp och ur linan och det är ju inte önskvärt i vaken. Jag har sytt min egen ficka av ett gammalt blått hammocktak - dvs en halvstyv tunn presenning. Hammock i betydelsen gungsoffa för trädgårdsbruk - inte det nysvenska ordet för hängmatta som jag lärde mig i en annan tråd och ogillar men det är som sagt en annan tråd.
Detta tyg är blankt, glatt och lätt. Gör dräneringshål i botten så du inte samlar vatten i påsen t ex en öljett. Jag sydde på två tygremmar med kardborre som jag fäster i ryggans sidorremmar. Lite drygt halva hansalinans höjd tyckte jag var en lagom avvägning mellan stadga och lätt att komma åt och dra ur.
Ska se om jag kan återkomma med bilder.
Jag har aktivt valt bort någon form av stängning i toppen - har sett modeller med dragsko. Jag råkar hellre tappa linan någon gång än att jag vid plurr skulle ha glömt öppna dragskon och har svårt att få upp linan. Bygg inte in möjliga felkällor om det inte är nödvändigt. "Alltid fullt öppen" är för mej enklare.

/Patrik
 
Tack för alla bra tips, både den på Tradera och de jag hittade på Pikmakarns hemsida verkar vara rätt (jag ids inte sy något själv). Så underbart med det här forumet att det går att få bra hjälp så snabbt, en guldgruva!
 
Tänkte du sy själv så är mitt tips att fundera på lite styvare tyg och det ska ha glatt yta. Ett mjukt och strävt tyg gör det svårare att få upp och ur linan och det är ju inte önskvärt i vaken. Jag har sytt min egen ficka av ett gammalt blått hammocktak - dvs en halvstyv tunn presenning. Hammock i betydelsen gungsoffa för trädgårdsbruk - inte det nysvenska ordet för hängmatta som jag lärde mig i en annan tråd och ogillar men det är som sagt en annan tråd.
Detta tyg är blankt, glatt och lätt. Gör dräneringshål i botten så du inte samlar vatten i påsen t ex en öljett. Jag sydde på två tygremmar med kardborre som jag fäster i ryggans sidorremmar. Lite drygt halva hansalinans höjd tyckte jag var en lagom avvägning mellan stadga och lätt att komma åt och dra ur.
Ska se om jag kan återkomma med bilder.
Jag har aktivt valt bort någon form av stängning i toppen - har sett modeller med dragsko. Jag råkar hellre tappa linan någon gång än att jag vid plurr skulle ha glömt öppna dragskon och har svårt att få upp linan. Bygg inte in möjliga felkällor om det inte är nödvändigt. "Alltid fullt öppen" är för mej enklare.

/Patrik

Bild på min hemslöjd.

/Patrik
 

Bilagor

  • linpase.jpg
    linpase.jpg
    23.8 KB · Visningar: 663
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas_T Säck med låg tyngdpunkt/flytpunkt Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...