Ryggsäckar

Litepac lite klen

Hade Litepac på några utfärder men den höll inte. Klent fastsatta axelremmar och höftband, jag har faktiskt haft sönder två (fick en ny på garantin). Funkar nog bättre med lätt packning under multisporttävlingar. Man kan ju ha ändrat designen, det här var för cirka 4-5 år sedan.
 
Tjena,

Det verkar vara som om "Ni" är väldigt fokuserade på att säcken skall väga så lite som möjligt och jag kan ju se att det i sig är en fördel, men...

Som icke-ryggsäcksåkare (åker bara på 99,93% säkra plogade isbanor...) så har jag inga större erfarenheter av hur det är med ett kilo mer eller mindre på ryggen?

Självklart gillar jag, som så många andra, BRA grejor, men om funktionen i form av remmar och avbärare fungerar bra, kommer en säck på säg 1500-2000g bli klumpig kontra några av flugviktarna som ni hänvisar till tidigare i tråden?

Jag söker med andra ord en vettig säck som inte kostar en halv arm, men jag vill ändå inte köpa någon dynga som kommer att förpesta min rygg...

Flummig?? Jepp
 
ligger och vilar med laptoppen efter skridskotur och ryggsäckssurfar, har kommit fram till dessa bubblare:

haglöfs ace L 750:- 20L 720g
haglöfs airbac20 650:- 20L 990g
lundhags t24 750:- 24L 785g
osprey talon22 ml 850:- 22L 800g

har klart fastnat för ospreyn

http://www.ospreypacks.com/Packs/TalonSeries/Talon22/

väger enligt dom själva 770 gram men enligt getout 800,, blir nog kanske att beställa ikväll, blir att komplettera med grenrem sen är det nog bara att åka.. är hyfsat less på min plottriga 45litare från everest... någon som har erfarenhet av osprey?
 
Ingen av dessa ryggsäckar är ju anpassade för skridskoåkning. Okej att dom är lätta men dom sitter ju för högt på ryggen!!

Tanken är nog att lätt säck => lätt packning => mindre viktigt att ha ryggsäcken långt ner. Finns det någon fabrikant som tänkt till när det gäller höftbälte på en 20-25 liters säck? Troligtvis lite klurigt att få till bra flytläge med en sådan liten säck.

-Palle
 
Skulle man inte kunna tänka sig en liten lätt säck med lite extra flytblock i avbärarbältet, axelbanden. Det borde vara bra för flytläget (istället för att bara flyta på det man har på ryggen)...
 
Skulle man inte kunna tänka sig en liten lätt säck med lite extra flytblock i avbärarbältet, axelbanden. Det borde vara bra för flytläget (istället för att bara flyta på det man har på ryggen)...

Det knepiga är att inte flytkraften fram skall inkräkta på förmågan att åla sig upp på isen vid plurr.

Jag har god nytta av flytkraften i min pik som har en rejäl rörisolering. Håller jag piken framåt i ena handen om jag simmar i öppet vatten får jag vettig simposition med ryggsäck.

Den här effekten av en lågt sittande säck kan faktiskt tala mot att använda grenrem.

En generell poäng är att man bör lära känna sin utrustning, öva med den och därmed kanske inte behöva skaffa alla nyheter som dyker upp på marknaden eller bland kamraterna.

Lundhags heltäta säck skall vara förbättrad med starkare infästningar i år. Är den något för dig nu Torbjörn Peters?

Thure

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=17205
pic_17205.jpg


Foto Eva Murvall Björck
 
I flera år har jag läst här och hört på isen, att man behöver ryggar
- som är lätta, 600-700g
- som är starka, för att man ska kunna bli dragen upp ur vaken
- som har täta remkuddar så säcken inte suger upp vatten vid ett plurr eller blöter ner ombyteskläderna
- som är vattentäta
- som kan sänkas ner och har långa remmar

Flera hembyggen verkar hålla dessa punkter men trots att dessa punkter funnits framlagda länge så verkar det inte ändå gå att hitta en vettig säck håller i punkterna.

Mao, är det inte svagt från de tillverkare som tar fram skridsoprylar?
 
Jag fick en tidig julklapp av frun...

En Lundhags Moon

Intressant tingest med minimalistiska förtecken
- Under kilot i vikt - check
- Tät - check
- Minimalt med vattensugande textil - check
- Låg tyngdpunkt - check

Testade den igår på premiärturen och blev mycket positiv. Lite skum känsla med den där plastblåsan på ryggen. Det simpla bärsystemet och mjuka ryggplattan funkar riktigt bra och det var iaf inte ryggan jag funderade på när de stapplande premiärskären togs. Inga fack bortsett de öppna sidofickorna och en liten nyckelficka på insidan. I övrigt är det en hyggligt formsäker plastsäck :) I brist på toppfack öste jag ner verktyg, sjukpåse och kastlina i ena fickan samt lite småprylar plus en vattenflaska i den andra. Mobilfickan buntbandade jag fast på ena axelremmen.

Två punkter där Lundhags inte gått i mål. Riktigt skott i foten IMHO
1. Ingen lösning för vätskesystem. Här kommer jag troligen fixa en neoprene/gummikrage som kan täta slanggenomföringen.
2. Felplacerat bröstband. Har jag säcken i sitt nedersta läge för både avbärarbälte och axelband hamnar bröstbandet mot halsen. Det går inte att justera mer. Här blir det att offra ett band från en annan säck och montera det längre ner.

Jag kör med lätt packning så bristen på kompressionsremmar är inget problem. Det blir bara några klädknyten en thermos och smörgåsar på botten av säcken ändå.

Jag tror jag kommer att trivas bra med min plastblåsa. Skulle inte våga säga annat heller m tanke på hur den kom hem :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.