Kapa förskeppet - "nitningen"?

Hej,
Jag har surfat en sväng, sökt. Och hittat svar på delar av min frågor - som jag klippt in nedan (för mitt minnes skull).

Jag har en Lundhagsskena, jag funderar på att kapa ett gäng centimeter i fören. Men jag undrar hur det blir med avseende på "nitningen". Det finns en liten grop på varje sida av skenan, allra längs fram och allra längs bak men inga emellan. Jag tänker på dessa gropar som en nitning eller en pressning av aluminiumprofilen mot stålskenan.

Fråga om jag kapar bort förskeppet så försvinner den främre "nitningen" och det finns därmed bara en kvar längs bak. Fråga:
Vad händer i hållfastheten mellan aluminiumprofil och skena om jag kapar bort främre "nitningen"?

Frid!
Patric

--------------------
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=5085&highlight=skena+kortare

Re: Erfarenheter kapa härdade skridskoskenor

--------------------------------------------------------------------------------
Citat, pby (Johan Porsby) skrev:
"Att såga skenan med bågfil går (det var så jag gjorde) men det kräver hårda bågblad och en hel del jobb; det är härdat stål i skenan. Det gick åt ett antal blad och tog sin tid."


Jag har kapat hitintills två par långfärdsskridskor både fram och bak med ett blad med yta av volframkarbidkorn som jag köpte på Clas Ohlson. Det tar mindre än 10 minuter per kapning. Rekommenderas.

"Sågblad av stål belagt med en skäryta av tungstens-karbidkorn, ett av världens hårdaste material. Skär rätt igenom hårda material som glas, kakel, skiffer, sten, marmor, eternit, rostfri plåt, fjäderstål m.m. Skärsåg för rak sågning i hårda material. Passar i en vanlig bågfil. Längd 30 cm. Bredd 18 mm. Beställningsnummer 20-2313 Pris 59,00"

Thure
 
Samma tanke

har jag, ett par gamla "fjärden" som jag tänkt kapa ned till en "racingmodell" för fina isar.

Utan främre nitningen är nog risken stor att det blir skensläpp dagen då den där perfekta isen ligger.

Jag har tänk slå några extra pressnitningar samt ev. förstärka med en genomgående nitning, sedan lär jag väl bli varse om hur länge det håller...
 
Kan jag förstå svaren så här:
1) de enda punkterna skena och aluprofilen sitter ihop med just nu är pressnitningen i för och akter?

Och vidare:
2) då jag sågat bort den främre punkten är det lätt att separera skena och aluprofil och rengöra inför limning (samt eventuell ny pressnitning i för och akter)?

Tjingeling,
Nu benmuskelträning på cykeln till gymmet och balansövningar där - jämte det vanliga programmet. Men skidskotänk senare. Tack så länge!

Patric
 
Jag tappade en nit (bak) en gång på mina Almgrens. Och på hänger skenan i den främre niten. Det finns åtminstone en person som jag känner som tappat den främre niten, och då blir skidskon oåkbar. En liten reservskruv + mutter underlättar.

Från mitt fotoalbum här på Utsidan

0ec5c4dced57cc2e443066b6b17514bc.jpg


Per
 
Nitning eller skuvförband

är säkert att föredra. Du kan säkert hitta motsvarande hårda material att borra ett nytt hål i skenan med. T ex så funkar det med tandläkarborr,

Enbart epoxilim fungerar också på många profiler men det har betydelse hur aluprofilen ser ut och jag kan tänka mig att Almgrens / Lundhags tidigare profiler är så pass tunna i godset och har så mycket utrymme för skenan att det kan börja glappa om man inte får limmet optimalt placerat. Lundhags senare profiler har jag inte använt.

Thure
 
......och rengöra inför limning (samt eventuell ny pressnitning i för och akter)?Patric

Jag har limmat både gammalt och nytt många gånger. Ingen av dessa fogar har givit med sig trots mångårig användning. Däremot har jag dåliga erfarenheter av 'fabrikslimning'.

Så här brukar jag göra:

Efter rengöring från smuts och fett (bensin) så skall både ytorna i profilens spår och på 'bladet' prepareras. I spåret drar jag smärgelduk fram och tillbaka några gånger. Det handlar om att dels rugga upp ytorna men också att få 'metallrent' - att få bort den alumiumoxid som alltid bildas på ren aluminium.

Limytorna högst upp på bladet brukar jag 'repa' duktigt med smärgelduk för att limmet skall få ordentligt fäste. Detta jobb underlättas om man med maskeringstejp först maskar av den yta av bladet som inte skall limmas.

Sedan stryker jag ut limmet relativt tunt men jämnt på alla ytornam varpå jag pressar in bladet i profilen med hjälp av ett skruvstycke. Ev. lägger jag någon form av stöd bakom och utefter profilen för att bladet skall bottna ordentligt i spåret när jag sedan spänner upp det hela i skruvstycket för härdning.

Dock måste man dessförinnan torka bort överflödigt lim som sipprar ut från fogen innan limmet 'satt sig'. Det är inget snyggt med en 'rul' av lim utanför fogen. Sedan brukar jag tända min arbetslampa och sätta den i närheten av fogen för att påskynda och förbättra härdningen som jag räknar som avslutad efter ca 12 timmar.

Jag skulle inte hänga med i svängarna om jag använde snabbhärdande lim men jag har goda erfarenheter av långsamhärdande Araldit (blå).

Lycka till
T
 
Skyllermarks har dubbel pressnitning

Mina första kapade skridskor var Almgrens från -94 som helt sonika kapades bakom niten utan andra åtgärder. Ingen tendens till släpp under två säsonger (men limmet var kanske bättre förr?)dock gick en av dom till botten.
Köpte inför förra säsongen råämnen till Skyllermarks "blå" från Devex, dessa har dubbla nitningar i både för och akter så en nit blev kvar efter kap. Mycket enklare än att kladda med tvåkomponentslim.
 
Tack alla,
Min heta längtan efter radikala insatser har svalnat lite, inte för att era svar har pekat i någon speciell riktning annat än mot klokskap... utan för att det helt enkelt brukar vara lite upp o ner med inspirationen.
Samt: det finns förvisso viktigare insatser i min skridskokarriär, och bland mina utprylar i övrigt (vill någon prata om min skedda?) :).
Tjingeling!
Patric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lawe Kapa Skyllermarks blå Långfärdskridsko 3
mangem Kapa skridskor Långfärdskridsko 2
lasse054 Kapa Skyllermarks blå ? Långfärdskridsko 6
JLjung "Kapa" Skyllermarks blå Långfärdskridsko 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.