Samspel om utnyttjandet av isarna.

Som sportfiskare så känner jag helt enkelt inte igen den bild du förmedlar. Att sportfiskare ofta befinner sig i båt på ett och samma ställe är en grov förenkling och generalisering. De allra flesta sportfiskare begagnar sig nog inte av båt över huvud taget.

Min erfarenhet är en annan. Inom synhåll från vårt matbord försöker varje vår ett större antal skäggdoppingar sig på häckning. Allt som oftast får de på våren 'besök' av båtburna fritidsfiskare som lägger sig strax utanför vassen i jakt på gädda. Då lämnar samtliga doppingar sina reden och och exponerar de ljusa äggen för omvärlden. När sedan sedan fiskarna drar igång sina ibland dubbla Mercury och sticker till nästa vass så dröjer det ett bra tag tills fåglarna ligger på sina reden igen. Under tiden utsätts bona för en veritabel störtskur av de kråkor som sitter i granarna och inväntar tillfällen.
Detta händer under hela våren och det blir inte många nya doppingar från denna vass. Det blir förstås allt färre doppingar år från år och sothönsen har redan minken skrämt iväg. Man står där vanmäktig och kan inget göra. Nu blir det ju allt mindre fisk i sjön så kanske det är lösningen på fåglarnas häckningsproblem. Trist.
T
 
Min erfarenhet är en annan. Inom synhåll från vårt matbord försöker varje vår ett större antal skäggdoppingar sig på häckning. Allt som oftast får de på våren 'besök' av båtburna fritidsfiskare som lägger sig strax utanför vassen i jakt på gädda. Då lämnar samtliga doppingar sina reden och och exponerar de ljusa äggen för omvärlden. När sedan sedan fiskarna drar igång sina ibland dubbla Mercury och sticker till nästa vass så dröjer det ett bra tag tills fåglarna ligger på sina reden igen. Under tiden utsätts bona för en veritabel störtskur av de kråkor som sitter i granarna och inväntar tillfällen.
Detta händer under hela våren och det blir inte många nya doppingar från denna vass. Det blir förstås allt färre doppingar år från år och sothönsen har redan minken skrämt iväg. Man står där vanmäktig och kan inget göra. Nu blir det ju allt mindre fisk i sjön så kanske det är lösningen på fåglarnas häckningsproblem. Trist.
T

Jag förnekar inte att det existerar eller att det kan vara ett problem. Det jag vänder mig emot är generaliseringen att ´sportfiskare gör så´. Jag förstod helt enkelt inte varför det togs upp i denna tråd som ju inte handlade om dubbla Mercuryutrustade båtar utan om isfiske. Bara för att man ägnar sig åt isfiske, eller för den delen flugfiske, så innebär det inte att man dessutom ägnar sig åt den typ av fiske från båt som du beskriver. I själva verket utgör de nog en liten, liten del av landets många sportfiskare. Att generalisera på det sättet tycker jag endast var ett enkelt retoriskt knep för att visa att "sportfiskare" minsann är ena riktiga naturmarodörer och att deras argument inte är så mycket värda egentligen.

När det gäller problem runt isfiske/skridskoåkning så är det för min del en väldigt stor icke-fråga eftersom jag varken isfiskar eller åker skridsko. Däremot vände jag mig lite emot den något enkla generaliseringen i Sarvis inlägg.
 
Jag förnekar inte att det existerar eller att det kan vara ett problem. Det jag vänder mig emot är generaliseringen att ´sportfiskare gör så´. Jag förstod helt enkelt inte varför det togs upp i denna tråd som ju inte handlade om dubbla Mercuryutrustade båtar utan om isfiske. Bara för att man ägnar sig åt isfiske, eller för den delen flugfiske, så innebär det inte att man dessutom ägnar sig åt den typ av fiske från båt som du beskriver. I själva verket utgör de nog en liten, liten del av landets många sportfiskare. Att generalisera på det sättet tycker jag endast var ett enkelt retoriskt knep för att visa att "sportfiskare" minsann är ena riktiga naturmarodörer och att deras argument inte är så mycket värda egentligen.

.

dave1: Det är bara att förstå att sportfiskare och jägare är onda av naturen. De dödar för nöje!!!

Visa hänsyn och försök att låta bli att störa andra som utnyttja samma område.

/Stellan
 
Min erfarenhet är en annan. Inom synhåll från vårt matbord försöker varje vår ett större antal skäggdoppingar sig på häckning. Allt som oftast får de på våren 'besök' av båtburna fritidsfiskare som lägger sig strax utanför vassen i jakt på gädda. Då lämnar samtliga doppingar sina reden och och exponerar de ljusa äggen för omvärlden. När sedan sedan fiskarna drar igång sina ibland dubbla Mercury och sticker till nästa vass så dröjer det ett bra tag tills fåglarna ligger på sina reden igen. Under tiden utsätts bona för en veritabel störtskur av de kråkor som sitter i granarna och inväntar tillfällen.
Detta händer under hela våren och det blir inte många nya doppingar från denna vass. Det blir förstås allt färre doppingar år från år och sothönsen har redan minken skrämt iväg. Man står där vanmäktig och kan inget göra. Nu blir det ju allt mindre fisk i sjön så kanske det är lösningen på fåglarnas häckningsproblem. Trist.
T

Sarvi sa:
Yep, det menar jag. Sportfiskare befinner sig ofta i båt på ett och samma ställe under lång tid (äggen hinner kallna när den ruvande fågeln går av och inte kan komma tillbaka) och de rör sig mycket strandnära och nära vassområden där många fågelarter häckar. Beträffande att fiskgjusar mfl inte skräms av boet när en person kommer nära "för att de bor i höga träd" så får det stå för dig. Eller tror du att fågelskyddsområden instiftas bara för att statsmakterna vill beröva allmänheten tillträde till attraktiva naturområden? Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men jag vill minnas att i en undersökning om bopreferenser så häckade ca 2/3 av fiskgjusarna i direkt anslutning till en sjö eller vattendrag. Största anledningen till att det inte blir en sjöhäckning är störningsfaktorer och brist på lämpliga boträd.

Vari ligger sporten i detta sportfiske egentligen?
 
I ärlighetens namn vill jag säga att de som drar upp en gädda så att jag ser det nästan alltid släpper ned i vattnet igen efter att den vägts och fotats - rätt så!

T
 
Att generalisera på det sättet tycker jag endast var ett enkelt retoriskt knep för att visa att "sportfiskare" minsann är ena riktiga naturmarodörer och att deras argument inte är så mycket värda egentligen.

Nej, det var min reflexion över en sportfiskares enkla generalisering om skridskoåkare, och att man bör se till att städa framför egen dörr innan man skriver andra på näsan om vad störande beteende är för något.

Läser man bloggen ifråga så ser man för övrigt att sportfiskarens favoritplats ifråga är en "grund mälarvik" med kraftig vass, där vi dessutom (den 27 maj) kan läsa "en brun kärrhök blir skrämd av mig likt andra kvällar jag varit där". Yep, låter som en prima häckningslokal för kärrhöken.
 
Vari ligger sporten i detta sportfiske egentligen?

Att man fiskar på sin fritid och inte är yrkesfiskare. Ordet sport kommer från ordet "desport" på gammal franska, vilket betyder fritid.

Du kanske blandar ihop sport med idrott? Sport är tävlingar (t.ex. frågesport), medan idrott är fysisk aktivitet som inte nödvändigtvis innehåller ett tävlingsmoment. Så den som tävlar med t.ex. en sportbil ägnar sig åt sport, men inte idrott.

"...men om sportfiskaren inte tävlar då?" hör jag dig fråga. Men nog finns det en latent tävlan bakom i stort sett allt sportfiske. Om en sportfiskare får upp en ovanligt stor gädda t.ex., inte går han bara hem i stillhet och bereder den till middag inte! Nä, han lär nog berätta vitt och brett bland sina sportfiskarkompisar om hur stor gäddan var....



Att fiskar'n är stor i orden det vet vi ju var och en
Han skrävlar så inn i vassen och skryter som bara den
Han talar om sina fiskar men glömmer så lätt dom små
Berättar blott om dom stora som aldrig han lyckats få

För när storfiskar'n tala om hur stora fiskar han får
Ja, då så skarvar han som han vill, då räcker armarna inte till
Och när storfiskar'n talar om hur stora fiskar han ser
Då vet man säkert att han tar till mycke mycke mer

När fiskaren skall berätta blir mörtpinnen lätt en brax
En abborre blir en gädda, en gös gör han til en lax
En tvåkilos väger fyra, en halvkilos väger tre
Sin tunga kan fiskar'n styra och fisken blir stor av de'

För när storfiskar'n talar om....

Rätt ofta så kan det hända att fiskar'n blir utan fisk
Då går han til fiskaffären och köper den över disk
Men se'n när han börjar skryta, då låter det ju som så:
Ni skulle ha varit me' när jag fick en fem och två

För när storfiskar'n talar om...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.