Kurvan

Finns det något trevligt och upplysande om skridskors kurvatur? Alltså, den radie skenan är uppslipad till. Inom skidåkningstexterna finns en del om midjan/svängradien - och inom paddling är fler varse om rockerns/kälsprångets betydelse...

En ren allmän "referens&inläsningsfråga", den ovan.

Har även en mer specifik:
Hur kan jag rimligt lätt ta reda på mina skridskors kurvatur?
 
Har även en mer specifik: Hur kan jag rimligt lätt ta reda på mina skridskors kurvatur?

Lägg en av dina skridskor längs en linjal som du vet är helt rak, och se hur pass mycket skridskon avviker från denna räta linje. Bortse från de mycket kraftigare krökningarna i skridskons båda ändar, dvs ta bara hänsyn till det mycket lätt krökta mittpartiet av skridskons kurva. Sedan räknar du lätt ut krökningsradien med följande enkla formel:

r = A^2 / (8*b)

där A är längden hos den del av skridskoskenan du använder för att mäta krökningen, och b är största avvikelsen från denna räta linje (du låter de båda ändarna av längden A sammanfalla med linjalen och kollar hur mycket mittpunkten av längden A avviker i sidled från linjalen). Obs att alla längder här ska mätas i samma enhet!

Exempel: antag att du mäter en 30 cm lång del mitt på skridskoskenan, och att denna del i sin mitt avviker 1,5 mm från den räta linje som linjalen markerar. Vi väljer att arbeta med millimeter som längdenhet här, och 30 cm = 300 mm. Detta ger:

r = 300^2 / (8*1.5) = 300*300 / (8*1.5) = 7500

Krökningsradien är i detta fall 7500 mm d.v.s. 7,5 meter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...