Fria israpporter

På ett flertal internetforum ser jag diskussioner om skridskoklubbarnas önskan att hålla israpporter internt inom klubbarna. Många tycker att det är sniket.

Själv tycker jag mig inte ha rätt till en åsikt då jag inte är klubbmedlem. Men jag skulle aldrig engagera mig i en organisation som vill hemlighålla israpporter, jag vill det motsatta.

Till er som klagar på klubbarnas hållning vill jag säga följande: Hjälp till att göra egna israpporter och att sprida dessa. T.ex. på isplanket.se Alla som varit ute på isen kan bidra. Ibland räcker det att se området på avstånd för att kunna skriva att det t.ex. inte är åkbart så att andra slipper åka dit i onödan.

Mitt tips är att man skriver sina faktiska observationer och inte uttalar sig om isen där man inte har varit. Skriv gärna var du har varit på isen.

Vill också flika in en liten varning: Det kan vara lätt att frestas att ta risker när man samlar information till israpporter. Gör inte det och ha ett starkt säkerhetstänk.

Ni som tycker att isinformation ska vara fri får gärna hjälpa till att sprida den idén och försöka få fler att bidra med israpporter, exempelvis genom att:

* Tipsa andra och diskutera saken, även på internet.
* Tipsa journalister.
* Sätta upp anslag på anslagstavlor vid isar.
 
Vilken del av sverige har så dåligt med israpporter?
Kommunerna kring där jag bor brukar ha hygglig rapportering för populära sjöar tex,
http://www.danderyd.se/Uppleva-och-gora/Idrott-motion-och-friluftsliv/Israpporter/
Problemet brukarar vara att de inte rapporterar om isens tjocklek är mindre än 10 cm. Titta dock på rapporten för Stora värtan som brukar vara utmärkt.

Ett annat intressant initiativ är http://www.funbeat.se/israpporter/ där GPS loggar kan laddas upp.

Skulle vara toppen om isplanket fick sig en rejäl uppdatering av utseende och användarvänlighet. Känns som den var gjord förra årtusendet.
 
Till Arneri:
Tack för länken, tänkte nästan fråga om flera sådana.
Jag bor inte i Stockholmsområdet. Här finns mängder med isar som kan ha hundratals åkare utan att någon rapporterar. Därför propagerar jag för det. Önskar ett samhälle där människor hjälps åt. Har sett många debatter där skridskoåkare klagar på att klubbarna håller is-infon för sig själva. Lösningen är att vi andra bidrar själva på öppna forum.
 
Till Arneri:
Tack för länken, tänkte nästan fråga om flera sådana.
Jag bor inte i Stockholmsområdet. Här finns mängder med isar som kan ha hundratals åkare utan att någon rapporterar. Därför propagerar jag för det. Önskar ett samhälle där människor hjälps åt.

Jag efterlyste en sajt eller app förra vintern https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=84898
men tråden spårade ur ganska snabbt utan att ge mig ny information.

Israpporter förekommer dock i diverse internetforum. Ett stort cykelforum har en tråd för isar i Stockholm och den är stundtals ganska bra uppdaterad.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...