Var kan man köpa biologiskt nedbrytbart toapapper?

Trodde det var ett skämt först, men tydligen är det något man använder i camping och båtkretsar där man hanterar septitankar och kemtoaletter. Mitt tips är att kolla med husvagnsfirmor och båttillbehörsföretag, jag vet inte exakt vad det finns för sådana företag i Uppsala, men nu har du fått en riktning att söka i.

Vanligt toalettpapper är också biologiskt nedbrytbart.
 
Kan det verkligen vara så stor skillnad? Känner nån till något oberoende test som har påvisat nån skillnad, eller nån artikel som förklarar skillnaden mellan vanligt papper och "biologiskt nedbrytbart"?
 
Det är nog fel att kalla det biologiskt nedbrytbart, det är väl snarare så att det löser upp sig i vatten
 
Det gör ju vanligt toapapper också, eftersom annars skulle det bli stopp direkt i avloppen. Jag har aldrig upplevt att vanlig toalettpapper löser sig dåligt i vatten, tvärtom...
 
Anledningen var väl att jag läste om "biologiskt nedbrytbara toalettpapper" på internet och trodde väl mer att det handlade om tex att vissa sorters toapapper var mer miljövänliga än andra.

Tänkte om det kunde ha att göra med att vissa toalettpapper tex är blekta och om de skulle innehålla fler skadliga ämnen pga av det.

Som sagt, jag har ingen aning.

Möjligen missförstod jag hela grejen verkar det som. Trodde att det var något speciellt med "biologiskt nedbrytbart toapapper" och att det endast finns att köpa i vissa märken (Soft, Aqua Soft) osv.
http://www.fritidochcamping.se/vatten-sanitet/papper/toapapper-soft-6-rullar

De kanske bara är extra lättlösliga i vatten men kanske inte så miljövänliga bara för det.
Ingen aning.

Skulle några toapapperssorter vara mer miljövänliga och vara biologiskt nedbrytbara osv så tänkte jag väl köpa mig någon sådan rulle för att ta med på vandring ifall man skulle totalt förlora kontrollen över pappersrullen på fjällen.
:)
 
Senast ändrad:
Som redan nämnt så är all toapapper biologiskt nedbrytningsbart, annars skulle det inte fungera i reningsverken. Däremot är det säkert skillnad hur fort det blir 'pumpningsbart' för att passa när man skall tömma septitankar etc.

Sedan kan man fundera på hur miljövänligt septitankar egentligen som företeelse där man häller i konserverande kemikalier av olika slag för att det inte skall lukta, jäsa, odla olika insekter eller se allmänt 'äckligt' ut för brukaren...

Det man däremot skall akta sig för är förfuktade tvättservetter och liknande - de är gjorda i plastmaterial och blir kvar länge i naturen om de inte tas hand om efter användande.
 
Uschja

Det gör ju vanligt toapapper också, eftersom annars skulle det bli stopp direkt i avloppen. Jag har aldrig upplevt att vanlig toalettpapper löser sig dåligt i vatten, tvärtom...

Vissa "finare" papper löser upp sig innan man använt dem färdigt....jeck...tacka vet jag gamla hederliga "Lilla Edet skrynkelfritt"
 
Det finns ju vanligt toapapper, som både är oblekt, omönstrat och tillverkat av återvunnet material, samt, inte minst, kompaktrullat i maxi-storlek (vilket minskar transportbelastningen). Vi använder 15 kg toa- och hushållspapper per person och år, så det valet har visst miljökonsekvenser, även om de fortfarande är marginella jämfört med annat. Men det är relevant på ett mer generellt plan, än våra små (förhoppningsvis nedgrävda) lämningar på fjället.
Det är dessutom inte självklart att de dedikerade extra lättlösliga varianterna är "bättre" i jämförelsen - snarare tvärtom. De är sannolikt i större utsträckning gjorda av nya fibrer, eftersom sådant papper löser sig bättre än det som görs av återvunnet material.

I det lokala perspektivet vid användning på fjället är de som sagt inte till någon vinst - cellulosafibrerna blir förr eller senare till mull oavsett vilket papper du väljer.
Dekortryck och präglat mönster försämrar lösligheten, men det är fortfarande marginellt.

Gör du sen en livscykelanalys av de resor, prylar och förbrukningsvaror du använder för att idka ditt friluftsliv, så är jag helt övertygad om att ditt val av toapappersmärke (inom ovanstående ramar) inte gör någon ens spårbar skillnad för vare sig ditt CO2-avtryck eller andra emissioner du belastar miljön med.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...