Sydligaste Åkbara Is just nu?

Startar en ny tråd, som Stockholms-boende med hopp om att komma igång med långfärds-skridsko på riktigt denna säsong. (Som börjat ganska dåligt då..)

-Var finns den sydligaste åkbara isen just nu? Insjöar/Hav? Har ambitionen att kunna nå nåt vettigt inom 25 mil (norrut) så snart som möjligt.

Kanske kan bli en fortlöpande tråd vartefter som isen vandrar söderöver kommande veckorna..
 
Har du inte tillgång till inloggning på skridskonätet så rekommenderar jag dig att skaffa dig det genom att gå med i någon klubb.
Utan att bryta mot reglerna kan jag nog säga i Dalarna, Hälsingland, Jämtland, Medelpad eller Ångermanland.
Om detta är inom 25 mil från Stockholm får du själv mäta.
 
Ok. Jag är inte mycket för klubbmedlemskap, men om det krävs så..

Hittade "Isplanket", verkar postas en del där, men kanske är mycket sämre?
 
Bättre eller sämre vet jag inte då jag inte tittat så ofta på isplanket men hitills i år är trafiken högre (fler rapporter) på skridskonätet än på isplanket.

Att vara med i en klubb av något slag kan finans många orsaker till: tidning, försäkring, delade ideal, klubbgemmenskap, aktiviteter, information, utbildningar mm

Du väljer!

/Patrik, som ser personliga värden i att vara med i klubb kring sina intressen
 
Skridskoisar

Jag kan tipsa om att det just nu ligger helt fantastiska havsisar i Hudiksvalls skärgård. Till Hudik är det ganska exakt 30 mil från Sthlm. Jag skulle tro att de här isförhållandena gäller större delen av Hälsingekusten, till Söderhamn är det nog inte mer än 25 mil
 

Bilagor

  • P1060447.jpg
    P1060447.jpg
    15 KB · Visningar: 1,819
Idag var det folk ute och åkte skridskor, och cyklade, på Dammtorpssjön mellan Hästhagen och Hellasgården, Nacka. Men jag skulle nog inte bege mig ut där utan en polare och isdubbar...
 
Kylan gör att det lägger sig fort nu och därmed har två kamrater varit ute på sjöis i norra Småland, Västerviksområdet.
 
Israpporter Google earth

Ni som har Google earth, kan ju lägga upp koordinater på bra isar. själv tänkte vi prova raklången imorn som ligger i Ydre Kommun Östergötland. det är ca 3-4cm kärnis.

57°57'4.22"N 15° 3'30.41"O
 
Nackas sjöar

Dammtorpssjön, Söderbysjön, Ältasjön, Källtorpssjön har fina blanka isar ca 10 cm, dock inte i sunden mellan sjöarna där det antingen lagt sig smala åkbara rännor eller så får man gå några meter mellan sjöarna. Sickal kanal och Sickla sjö är oxå fina. Tog premiärtur med döttrarna idag:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viljan82 Åkbara isar. Israpporter 12
brigas Jokkmokk-åkbara isar Israpporter 2
Skridskolasse Åkbara isar Örnsköldsvik Israpporter 0
Erik77 Åkbara isar Västerås ??? Israpporter 1
iammicke Söderbysjön och Ältasjön åkbara. Israpporter 1
pby Åkbara Nackasjöar, Stockholm Israpporter 0
Martin W Finns det åkbara isar i närheten av Uppsala? Israpporter 0
duvillno Finns det åkbara isar i Närke eller Västerås trakten? Israpporter 2
lägg Åkbara isar Israpporter 0
t0c3969 Åkbara isar i Göteborgs trakten? Israpporter 3
Patrika Åkbara isar i Västervikstrakten? Israpporter 0
håkkar Ringsjön, Vombsjön övriga skånesjöar åkbara??? Israpporter 2
roer Åkbara isar i Uppland? Israpporter 4
be Åkbara sjöar kring Stockholm? Israpporter 2
jerer Åkbara isar i sydöstra Dalarna??? Israpporter 0
Finns det åkbara isar runt Växjö? Israpporter 0
Ekoln eller Fjällnora åkbara? Israpporter 2
sm5jyp ÅKBARA ISAR KRING UPPSALA Israpporter 1
Åkbara isar kring Mariefred, Strängnäs och Södertälje? Israpporter 1
Åkbara isar kring Uppsala? Israpporter 2
mhcj Åkbara isar kring Linköping? Israpporter 0
jerer Åkbara isar i Dalsland Israpporter 0
riktigadavid Hur är Stockholms skärgård just nu? Israpporter 4
Bra just nu? Israpporter 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...