Cykelsadel special - hästskoformad

Har en s k Scott`s protes "monterad" av urolog. Han har tipsat att det lär finnas en sadel lämpligt utformad som en hästsko. Därmed antar jag att området där plastkomponenter sitter avlastas?!
Tacksam för info hur man kan få tag i en sån sadel.
 
 

Bilagor

  • 1816897_1.bgkm2vquxo.jpg
    1816897_1.bgkm2vquxo.jpg
    1.9 KB · Visningar: 1,497
  • 1817045_1.jpg
    1817045_1.jpg
    2.2 KB · Visningar: 1,474
cykelsadel special - hästskoform

hej,

tack för alla svar erik3, friskus1 o thureb!

erik3´s variant ser ju på bilden mest intressant ut just nu. tilltalar mig spontant.

de mer långsmala med hästskoöppning anar jag passar bra för de som kör mycket längre än jag gör?

thureb`s alternativ ska jag gå igenom senare o tips att helst kunna prova först m t ex öppet köp ska jag absolut försöka genomföra!

mina distanser per cykelpass är ca 15-25 km o jag tränar oftast varje dag, även vintertid om temp o väglag är ok. om inte annat cyklar jag till nedre glottern vintertid m skidor o långskridskor på cykeln o tränar vintertriathlon på plog bana o maskinskidspår. då blir det lätt 30 km.

tack igen!! nu får jag nog lätt att välja o köpa!! :)
 
hästskoformad sadel minskar markant tryckbelastning på scott´s protes

det har gått tre år sedan jag köpte ism touring sadel till min rex trekkingcykel. funkar alldeles utmärkt för mig! tack för tipsen då, alla!
nu har jag sedan några veckor köpt en till adamo touringsadel för nya cykeln specialized sirrus elite carbon. cykeln o sadeln funkar också kanonbra men..... tycker väl att jag måste ändra ställning för ofta o flytta mig tillbaka ngn eller ngra cm. varför? har det med sadelhöjden o/e "anfallsvinkeln" mot horisontalplanet att göra? kanske har jag nu en höjd som enligt tillverkaren borde sänkas ca 5mm enl deras instruktion o vinkeln är ca säg ngra grader med fronten uppåtriktad. kan man få förslag/tips hur göra så jag blir kvar i samma sittläge längsled?
 
Kanske beror på att avståndet fram till styret är för långt. Sträcker dig fram efter styret och kroppen/baken glider med framåt på sadeln?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...