Jemtlandstriangelen full av bajs

Viser til et tidligere innlegg:

Gikk fra Storulvån mot Blåhammaren i fjor høst i et ganske blåsigt vær. I bakkene etter Ulvåtjern bestemte vi oss for en pause og med den kalde vinden fant vi en stor sten der det var litt ly. Vi satt oss ned og fant fram nistepakken men fant ut etter en stund at det hadde vært flere før oss som hadde gjort det samme, bare at vi skulle spise men de hadde skitit. Det lå papir og brune hauger både her og der og det luktet.
okay, kroppens funksjoner er kanskje ikke til å unngås, og noe må man gjemme seg bak. Dette er sikkert det samme langs de fleste leder og vandringsveger i fjellheimen i våre to land. Vi har blitt flinke til a plukke opp skit etter våre hunder men ikke etter oss selv. Kanskje man skulle informere vandrerne om dette? Be de ta med seg hundeposer og ta med seg skiten tilbake? Har lest at på Besseggen og Prekestolen har de det samme problemet. Hva synes ?

Nå har det blitt så ille at man ikke kan drikke vannet i denne vakre fjellelven som man burde tro var det reneste man kunne finne.

Les rapportene fra undersøkningen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...-av-ecoli-i-enan-men-kallan-fortfarande-okand
 
Bajspåsar är ingen dum idé.

Ett annat förslag är att gå en bra bit från leden eller tältplatsen ta med en spade eller att vända på en stor sten, göra sina behov elda upp toapapperet och vända tillbaka stenen.

Sällan risk att det blir brand på kalfjället.

Oklart varifrån källan till E-Colibakterierna i Enan kom. Vilda eller tamdjur?

Thure
 
Fy, vad hemskt. Det är redan länge sen vi fick lära oss att inte kissa i sjön. Så att någon ens skulle komma på tanke att sk*ta längs en led där andra går och sitter ner och rastar är för mig fullständigt obegripligt.
 

Citat ur artikeln som länkas ovan:

Analytiker Thomas Källman, vid Centrum för genetisk identifiering, skriver i rapporten att resultaten ska tolkas med försiktighet:

”Trots att den dominerande DNA signalen från vattenproven kan spåras till människa kan man inte utan ytterligare studier säga att orsaken till höga halter av bakterier vid vissa tidpunkter beror på detta. Då spår från människa är högt vid alla tre tillfällen kan eventuella förändring eller toppar i bakteriehalt i vattnet knappast förklaras av dessa spår.”

Forskningsprojekt ska koppla ihop Ecoli med DNA

Professor i miljövetenskap Anders Jonsson vid Mittuniversitetet betonar också vikten av att inte övertolka resultaten.

– Det som behöver göras nu är att koppla ihop DNA-analyserna med Ecolihalterna för att kunna spåra utsläppskällorna av Ecoli, säger han.

Det är detta som Anders Jonsson och hans kollegor vid Mittuniversitetet nu kommer att göra i det nyligen inledda forskningsprojektet om Ecoli i nordliga vattendrag, ett projekt där analyser bland annat kommer att göras på vatten från Enan.


Thure
 
Spännande, när jag kom hem från helags senast i september gjorde jag detta med E-Coli och salmonella. En mix jag kan rekomendera för den som är sugen på och rensa ur kroppen.

Jag har bara sett de som ren otur alternativt ngt jag köpte i matväg på vägen upp. Kan det ju fortfarande vara iförsig. Lite nyfiken är jag på hur långt från vattendrag man bör gå för att uträtta sina behov. För att det inte skall sippra genom marken bort till någons kåsa så att säga.
 
Ett allt allvarligare problem i takt med att vandring blir allt mer populärt.
Jag har aldrig gått någon del av Kungsleden eller Jämtlandstriangeln men har nu valt bort de möjligheterna pga.alla rapporter om nedskitning (och allt mycket folk för min smak), åtminstone i de mer populära avsnitten. Finns ju fler nordsvenska/nordskandinaviska) vandringsleder att välja, men jag lutar åt att (fortsätta) att välja att gå oledat.

Har planerat att i vår eller nästa vår vandra den västliga portugisiska pilgrimsleden från Porto till Santiago di Compostella. Jag har läst åtskilliga inspirerande beskrivningar på nätet och kollat fina Youtube-filmer. Men på allra sista tiden har jag blivit ganska avskräckt av rapporter om att det är (för) många vandrare/pilgrimer och äcklig nedskräpning kring lederna.

Så jag blir allt mer övertygad om att man - tyvärr! - bör söka sig bortom allfartsvägarna och välja sina egna spår/vägar.

Sorgligt men nog ofrånkomligt att det ökade natur- och vandringsintresset får så negativa konsekvenser! Det går dock säkert att lite vända utvecklingen med kraftfulla kampanjer. I mig lever fortfarande "Håll Sverige rent"!
 
Min uppfattning efter sommarens vandring på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Saltoluokta är att nedskräpning och kvarlämnat toapapper och mänskliga fekalier är ett högst måttligt bekymmer på den sträckan.

Stör mig mera att spänger är slitna och båtarna på roddleder är dåligt underhållna.

Jag tycker om att så många framför allt turister från mellaneuropa hittar till och gillar våra svenska fjälleder.

Thure
 
Har planerat att i vår eller nästa vår vandra den västliga portugisiska pilgrimsleden från Porto till Santiago di Compostella. Jag har läst åtskilliga inspirerande beskrivningar på nätet och kollat fina Youtube-filmer. Men på allra sista tiden har jag blivit ganska avskräckt av rapporter om att det är (för) många vandrare/pilgrimer och äcklig nedskräpning kring lederna.


Skillnad på Caminho Português är att det finns restauranger, cafés osv. där vandrare kan gå på toa.
Sällan ett avsnitt inte asfalterad stig längre än en eller två kilometer.
Bajsar folk där på leden är det verkligen inte helt klokt.
 
Engelsk trädgårdsspade av nylon, tändare för pappret inne i rullen i en plastpåse. Gräv upp en tuva, gräv till spadens djup, gör ditt, elda pappret fyll på med jorden, på med tuvan. Klart! Aldrig närmare vatten än 5 m och minst 50 m från leden.

go tur
 
Det jeg vil fram til er å opplyse de som bruker naturen litt om dette, fantastisk at så mange har oppdaget den fantastiske fjellheimen og ikke minst retten til å bruke den.

Vi som har med spade,graver ned og tenner på papiret er vante og erfarne turfolk men hva med de som ikke har peiling? Jeg har på mine turer i fjellet møtt utrolig mye rart, folk med elendig utrustning og skotøy osv. Kanskje informasjon på fjellstuene?
Gratis bajspose med papir? Skit før du går?

Noe/noen er det som gjør at man ikke tør drikke vannet i elvene.

Det hadde vært meget interressant om de samme målingene som ble gjort i Enan ble foretatt i Handølan som jo kommer fra de samme områdene.

En merkelig ting med undersøkelsen synes jeg var at man fant dna av gris! Ikke ett
spor av elg som det er mengder av langs vassdraget
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...