Smalare gastuber

Jag är på jakt efter smalare gastuber på ca 100g som ska passa i mitt nya kokkärl men har lite bekymmer med att hitta några som passar. Behållaren är 94mm i diameter invändigt och det verkar nästan vara standard att tuberna ligger runt 11cm. Jag har några tuber från Coleman på 240g som passar men dessvärre är dom för långa för att jag ska kunna få ner brännaren också så jag skulle behöva några mindre. Jag har hittills bara hittat 1 sida som säljer dessa men jag skulle vilja ha lite alternativ om det nu finns att tillgå här i Sverige. Är det någon här som har lite koll på om det finns några alternativ?
 
Det är nog enklare att gå andra vägen, för kanistrarnas storlek är industristandard. Oavsett vad du vill.

go tur
 
Det är nog enklare att gå andra vägen, för kanistrarnas storlek är industristandard. Oavsett vad du vill.

go tur

Muggen jag skaffade är vanligt förekommande när man kikar lite på amerikanska backpackers så tänkte att det inte skulle vara problem med att hitta några tuber som passar. Men precis efter jag postade den här tråden hittade jag ytterligare ett märke som har behållare som passar så jag klickade hem ett par stycken nu. Så om någon mer är på jakt efter gastuber som passar i 750mm titanbyttor så finns det åtminstone Coleman och Jetboil Jetpower som får plats :)
 
90mm i diameter är standard på 100g tuber.
110mm i diameter är standard på 240g tuber.

Så länge du håller dig till 100g så kan du köpa vilket märke som helst typ.
 
Väg kanistern före eldning och efter, notera skillnaden skriv vikten på kanistern, vad väger din tomma kanister.
100g är ok för solister som kokar vatten men vi som lagar mat vill ha större kanistrar då förpackningsvikten är en stor del.
Alla tips från över there är inte praktiska här för alla.

go tur
 
90mm i diameter är standard på 100g tuber.
110mm i diameter är standard på 240g tuber.

Så länge du håller dig till 100g så kan du köpa vilket märke som helst typ.

Aha, har alltid kört 240/450g så trodde även dom på 100g var samma bredd från dom fabrikaten. Då kan jag iaf tillföra att en 240g Colemantub är drygt 90mm om man vill peta ner något lite större.

Väg kanistern före eldning och efter, notera skillnaden skriv vikten på kanistern, vad väger din tomma kanister.
100g är ok för solister som kokar vatten men vi som lagar mat vill ha större kanistrar då förpackningsvikten är en stor del.
Alla tips från över there är inte praktiska här för alla.

go tur

Bra tips om vikten,tack :) Såg nån tabell här på forumet att 100g gas ska räcka till drygt 12 uppkok av 500 ml vatten så det duger för mig, är trött på att släpa 30 kg packning varje gång vi ska iväg så ska ha ett smidigt kit som räcker till åt enbart mig nu. Vill jag lyxa till det nån gång hänger jag en stekpanna på ryggsäcken och ställer i elden, hädanefter kommer det bara bli simpel mat för min del annars.
 
Du kommer att ångra dig. Vad kan slå att sitta i solnedgången vid en strandkant
och äta frystorkad goja - inte.
Nä usch, håller med... men varför skulle man?
Det är väldigt mycket väldigt god mat, som kan fixas med bara ett uppkok + (oftast) eftersvällning i en grytmysare, och jag vill minnas att du själv bidragit med riktigt härliga tips :).

Uppgiften om 100 g gas på 12-14 halvlitersuppkok stämmer bra för min del. Om man som jag inte dricker kaffe och lagar varm mat en gång om dagen, klarar man alltså en hyfsat lång tur på en behållare.

Små gasbehållare har även andra fördelar, t ex är de enklare att hålla/få funktionellt varma vid låga utetemperaturer.
 
Du kommer att ångra dig. Vad kan slå att sitta i solnedgången vid en strandkant
och äta frystorkad goja - inte.

Har ett trangiakök också men när vi är iväg blir det mest att koka kaffe med det. Har tänkt köra overnight oats med beef jerky till frukost, ta med torkad tacofärs som jag kör med makaroner till lunch och till kvällen får man se till att fånga sin mat :)
 
Den där sista om att fånga sin mat påminner mig om han som påstod att potatis med skal var godast utan tilltugg.
Du förefaller ha en fotöljlustig attityd till friluftslivet i regn och rusk.
Glöm inte luffarspöet hemma.

go tur
 
Har ett trangiakök också men när vi är iväg blir det mest att koka kaffe med det. Har tänkt köra overnight oats med beef jerky till frukost, ta med torkad tacofärs som jag kör med makaroner till lunch och till kvällen får man se till att fånga sin mat :)
Byt ut makaronerna mot couscous så spar du ännu mer bränsle :)
(du slipper värma pastavatten som ändå hälls ut och couscous behöver bara svälla i hetvatten).

Jag använder oftast MSR IsoPro 110. Den är 3,5 tum (knappa 90 mm) i diameter och innehåller 110 g gas. Gasblandningen funkar bättre i kyla än Primus Powergas. Jag gillar också den smarta skalan, som gör det möjligt att hålla reda på förbrukningen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...