MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx?

Har verkligen ingen koll på packcrafts. Skulle vilja ha en packcraft för två personer för dagspaddling och kortare turer med lite packning. Superlätt är inte jätteviktigt. Upp till 8-9 kilo funkar.

Har kikat lite på MRS Adventure X2 ISS och Alpacka Oryx. Några andra verkar det inte finnas att tillgå i Sverige vad jag kunnat googla mig till. Kokopelli förstår jag mig inte riktigt på hur de tillverkas. Verkar vara begränsade serier och 2019 hade de en tandem men inte lägre verkar det som.

Finns det några upenbara fördelar med den ena eller andra? Oryx verkar vara lite mer bekväm och kanske lite mer hållbar vad jag läst mig till men det är den enda skillnaden jag som amatör kan läsa mig till.

Finns det några stora fördelar med att välja Vectran som material?
 
Jag har en MRS microraft och har inte provat någon av dessa. Alpackan verkar vara lite större, tyngre och dyrare. Jag tippar att kvaliten är likvärdig för all normal användning. Det bästa är nog att försöka prova båda i förväg och känna efter hur det känns att sitta i osv. Där kan det ju vara en del skillnad pga att dom är lite olika stora.
 
Jag har ingen erfarenhet av dessa själv, men saken diskuterades nyligen i en finsk packraftgrupp: Av dessa torde Alpacka Oryx vara det klart bättre alternativet för två personer. MRS Adventure X2 är trång för två personer och utmärkt för vuxen + hund / barn / cykel osv. MRS har ju även en annan version, Barracuda R2 (Pro) som ska vara riktigt bra. Packraft Sverige kan säkert ta in den om den inte finns i lager (jag har beställt två packrafts därifrån som kommit på drygt två veckor inkluderande kustomisering i fabriken).

Jag tror nog att hållbarheten är tämligen motsvarande hos MRS och Alpacka (undantaget kanske Vectran-versioner), men visst har Alpacka betydligt mera bevis för det. En liten filosofisk skillnad verkar också finnas mellan Alpacka och MRS: Mycket förenklat är Alpacka mera optimerade för fors och MRS bättre på plattvatten.
 
Jo, testa hade ju varit bra. Just dessa modeller verkar inte så vanliga dock så kanske inte så lätt att hitta var man kan testa. Finns det butiker som erbjuder test innan köp?

Ang flatvatten vs fors är vi definitivt flatvattenspaddlare och MRS barracuda såg mycket intressant ut. Förstår inte riktigt hur jag lyckades missa den. Tackar för tipsen. Jag googla vidare.
 
MRS säljs av Packraft Sverige i Linköping, och Alpacka av Avanza Kayak i Stockholm. Du kan ju kontakt dom och fråga om det går att provsitta på land, det räcker nog för att fatta om det känns bra & för att kunna jämföra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...