Björn och varg när man sover i skogen

Jag ska ut och sova i skogen. Jag har införskaffat mig en hammock och tarp och ska bara ut i närområdet till att börja med.

Är lite bekymrad över björn och varg. Ska iväg i början av maj och tänker att björnen som nyligen har kommit ut ur idet måste ju vara hungrig.

Är det något specielt jag borde tänka på?
Måste ha med mat men hur förvarar man maten så att man slipper att djuren kommer och tar den?
Kan det vara smart att ha med frystorkad mat istället för vanlig mat?
Jag vet att man kan ju väsnas lite när man vandrar rundt för att skrämma iväg djur men hur gör man när man sover?
Min man påstår att jag snarkar (något jag absolut inte gör) och att det kommer skrämma bort alla djur....
 
Jag ska ut och sova i skogen. Jag har införskaffat mig en hammock och tarp och ska bara ut i närområdet till att börja med.

Är lite bekymrad över björn och varg. Ska iväg i början av maj och tänker att björnen som nyligen har kommit ut ur idet måste ju vara hungrig.

Är det något specielt jag borde tänka på?
Måste ha med mat men hur förvarar man maten så att man slipper att djuren kommer och tar den?
Kan det vara smart att ha med frystorkad mat istället för vanlig mat?
Jag vet att man kan ju väsnas lite när man vandrar rundt för att skrämma iväg djur men hur gör man när man sover?
Min man påstår att jag snarkar (något jag absolut inte gör) och att det kommer skrämma bort alla djur....

Får man lov att fråga var du ska åka?
Åker du ensam el. i sällskap?
Ska du/ni vara ute i många dagar?
Mycket mat som ska med?
Ha med dig ett tunnare rep och tygkassar. Kasta repet över en gren och fira upp maten minst 20 m från tältet.

Sätta upp snubbeltråd runt tältet som smäller om någon blir för närgången. Det skrämmer djuren.

Själv har jag sett 11 björnar här i Kalix kommun och på andra ställen i Norrbotten under mina 30 år här uppe. Som närmast har jag varit ca 60 m ifrån nalle, men då var det nog vinden som räddade mig en sen sommarkväll.

Tälta ute i öppen terräng skulle nog jag göra. Om jag inte minns fel så skrämmer en eld vissa djur från deras nyfikenhet.
 

Bilagor

  • Här var det riktigt nära.jpg
    Här var det riktigt nära.jpg
    27.8 KB · Visningar: 1,386
Får man lov att fråga var du ska åka?
Åker du ensam el. i sällskap?
Ska du/ni vara ute i många dagar?
Mycket mat som ska med?
Ha med dig ett tunnare rep och tygkassar. Kasta repet över en gren och fira upp maten minst 20 m från tältet.

Sätta upp snubbeltråd runt tältet som smäller om någon blir för närgången. Det skrämmer djuren.

Själv har jag sett 11 björnar här i Kalix kommun och på andra ställen i Norrbotten under mina 30 år här uppe. Som närmast har jag varit ca 60 m ifrån nalle, men då var det nog vinden som räddade mig en sen sommarkväll.

Tälta ute i öppen terräng skulle nog jag göra. Om jag inte minns fel så skrämmer en eld vissa djur från deras nyfikenhet.



Ska till en sjö vid gränsen mellan Dalarna och gävleborg.
Ensam och planen är 2 nätter om jag inte blir skraj och springer hem hehe.
Tack för tipsen, rep och tygkasse ska jag ta med.
 
Ska till en sjö vid gränsen mellan Dalarna och gävleborg.
Ensam och planen är 2 nätter om jag inte blir skraj och springer hem hehe.
Tack för tipsen, rep och tygkasse ska jag ta med.

Varsågod!:)

Ok! I Gävleborg går björnjakten väldigt fort på hösten så det är ett björnrikt område som du ska tälta i.
Träna på att kasta repet över en kraftig gren så att du kan vira upp påsen/kassen utom nalles räckvidd. +4 m. Alternativt så knyter du ett tunt snöre på repets ände med en mindre tyngd så har du större chans att styra kastet precis som du vill. Sedan drar du i snöret så att du får över repet och därefter knyter du fast matkassen och firar upp den och den andra änden binder du fast runt trädstam el. i någon låg kraftig gren.

Återkom gärna med en berättelse och berätta för oss hur det gick! :)
 
Du kan även se på den här filmen. Det är en bekant som håller i kameran och filmar detta. Ca 10 s in i filmen så ser du även en björnunge.
https://www.youtube.com/watch?v=3lJ2GM17TmA

Denna film är ifrån Värmland.
Jag har även medverkat i att göra en fiskefilm i mina yngre dagar eär den handlade om trolling efter gös bl. a. så det är därför jag känner honom. Du ser mig nere i h. hörn på omslaget.
 

Bilagor

  • Trollingfilm.jpg
    Trollingfilm.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1,131
Jag ska ut och sova i skogen. Jag har införskaffat mig en hammock och tarp och ska bara ut i närområdet till att börja med.

Är lite bekymrad över björn och varg. Ska iväg i början av maj och tänker att björnen som nyligen har kommit ut ur idet måste ju vara hungrig.

Är det något specielt jag borde tänka på?
Måste ha med mat men hur förvarar man maten så att man slipper att djuren kommer och tar den?
Kan det vara smart att ha med frystorkad mat istället för vanlig mat?
Jag vet att man kan ju väsnas lite när man vandrar rundt för att skrämma iväg djur men hur gör man när man sover?
Min man påstår att jag snarkar (något jag absolut inte gör) och att det kommer skrämma bort alla djur....

Varför vara rädd för vilda djuren i skogen för dom är ju mera rädd för dig och undviker dig till max. Har varit nära björn många gånger och varje gång har björnen tagit en annan rikttning. Här i Sverige har vi mycket få som har råkat illa ut och oftast har det varit under jakten.
 
Varför vara rädd för vilda djuren i skogen för dom är ju mera rädd för dig och undviker dig till max. Har varit nära björn många gånger och varje gång har björnen tagit en annan rikttning. Här i Sverige har vi mycket få som har råkat illa ut och oftast har det varit under jakten.

Visst är det så!
Jag tror att detta är sista gången el. en av de sista som en människa blivit attackerad av nalle.
https://www.jaktjournalen.se/bjorn-attackerade-skogsarbetare/
 
Man behöver sätta sakerna lite i proportion tycker jag.

Man ser sällan nån fråga "Jag ska ut på skogspromenad och undrar hur jag ska skydda mot mot vildsvinen" eller "Jag ska ut och köra bil och undrar hur jag ska skydda mig mot älgarna".

Vildsvin och älgar är en större risk för människor än varg och björn.
 
Ja, man kan lugnt utgå ifrån att det inte är någon fara. Jag oroar mig inte för björn i Sverige, särskilt inte för att den ska söka upp mig, utan tältar glatt med maten i förtältet.

Å andra sidan, är detta en första tur så kan det här vara något som gnager på en när man ska sova. Det kan ju vara värt att hjälpa sig slappna av lite, även om det är en irrationell rädsla.

Jag har varit ute en del i USA i trakter där det finns svartbjörn (som är mer nyfiken och mindre människoskygg än vår svenska brunbjörn). Här rekommenderar man att hänga upp maten en bit bort. Det är nog egentligen av oklart värde, björnar är både viga och smarta och kommer nog på något sätt att få tag på matsäcken hur man än hänger den. Även när jag är ute i områden där jag vet att det inte är någon större risk för påhälsning har jag följt rekommendationerna, mest för att jag vet att jag börjar grubbla på det på småtimmarna eftersom det här är en faktor som är ny för mig, och då är det lättare att haka upp sig på den. Särskilt när man tycker att man hör ljud utanför tältet trots att det bara är helt vanliga bakgrundsljud. Då är det lättare att bortse från oron om man vet att man vidtagit en åtgärd.

Är detta något du grubblar på nu kan det vara värt att hänga upp maten i vattentät säck (ihopknutna plastpåsar inuti en annan påse funkar). Björnar söker inte upp ditt tält, men det kan vara lättare att sova om man vet att man har gjort något i förebyggande syfte, och då har man trevligare på turen. Sen kan man sluta med det när man vant sig vid att sova ute.
 
I realiteten är möss som tar sig in i dina matpåsar i tältabsiden ett mkt större problem.

De kan t o m gnaga sig igenom tältduk för att nå maten.

Nu skulle du ju sova i hammock vilket kanske minskar mössens förmåga att nå maten. Men möss klättrar fantastiskt bra.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26
veni Varg attack Vilda djur 66
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.