Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas

Spännande, jag springer och går mycket i barfotaskor till vardags, men vid tältturer har jag hittills hållit fast vid mina Lundhags. Delvis p.g.a tung packning (barn... även på dagsturer blir "packningen" ganska tung om men tar ett barn på axlarna utöver rycksäcken) Antar att det är en smal nisch, men finns det minimalistiska skor som kan vara bra vid 20+ kg packning? Har inte provat, men misstänker att t.ex. Altra kan upplevas som väl svampiga vid den vikten (min erfarenhet av att vandra i andra "gympaskor")

Vad gäller VivoBarefoot Tracker har även jag ett par sådana, men jag är lite kluven. Jag upplever att jag lätt får ont i hälen av dem, framför allt eftersom jag upplever att det styva skaftet gör att jag tenderar att sätta i hälen ganska kraftfullt. Jag upplever mina Lundhags som betydlig mindre begränsande av fotledens rörlighet (även om själva foten blir som stelopererad). Någon med liknande erfarenheter? Har aldrig haft problem med t.ex. Luna sandaler eller Merrell skor...
 
För några år sedan när jag var ute på en tälttur så fick jag så ont i ett knä att jag trodde jag skulle bli liggande ute på fjället. Men så tänkte jag att jag kanske skulle ta av mej kängorna och pröva att gå med de fivefinger jag brukar ha till vadningen. Märkligt va det men knäproblemet försvann. Jag gick dom tre milen hem på samma dag utan några som helst problem. Jag har funderat mycket på vad det va som gjorde att jag fick problem enbart med kängor på foten men jag har inte klurat ut va det berodde på.
Tyckte nog att det gick rätt bra och va rätt trevligt att gå i fivefingers. Man får vara lite mer försiktig så man inte slår i någon sten bara. Blir det skitväder dvs snö och kallt så är det förstås ingen höjdare.
 
Folk är väldigt olika, så ta våra berättelser för vad de är - personliga erfarenheter, som inte behöver vara relevanta för just dig.

Själv går jag till vardags endast i helt platta, tunnsulade och "foträta" skor, och jag springer i riktigt minimalistiska barfotaskor. PÅ vandring känner jag inget behov av "vriststöd" eller annat "stöd" för fötterna; jag tycker tvärtom att uppbyggda skor/kängor snarare stjälper än hjälper, eftersom jag förlorar känsligheten och "markkontakten" i knepig terräng. Med större risk för snedtramp, och större vridmoment (=stukningsrisk) när det väl händer.

Barfotaskor skulle alltså vara mitt ideal... om jag bara inte var så frusen om fötterna. Jag har vandrat mycket i remsandaler och andra mjuka tunnsulade skor (samt vallat får i barfotaskornas moder :)), men allt detta i varmare och torrare berg.

I skandinaviska blöta och kalla fjäll har jag gjort ett försök och insett att jag får ge upp. Inte p g a trötta fötter, utan endast för att jag inte lyckats lösa detta med kylan, trots tappra försök med vattentäta ullstrumpor etc. Ser fortfarande avundsjukt på dem som fixar detta, men har fått retirera till gamla mjukslitna Lundhagare, försedda med den tunna originalsulan utan dämpning. Helt utan "stöd", men de går att vada i, stoppa fulla med tjocka lager av ullstrumpor, och håller mina fötter torra = varma.

Det finns flera bra trådar om barfotaskor, t ex den här.
 
När jag gick Forsfararna som scout för en herrans massa år sen (-86 tror jag) så hade vi en smålänning i min patrull.

Tredje dan hade han så ont i fötterna av kängorna att han gick resten av tiden i de skor han var van att gå i hemma på gården: Trätofflorna.

Det var inte direkt på släta vägar vi gick, men han varken stukade sig eller fick skavsår.

Så jag tror att det i väldigt stor utsträckning handlar om vad man är van vid. De där vandringskängorna man tar på sig en vecka om året när man vandrar, de kommer man aldrig riktigt trivas i. Man måste se till att använda dem oftare för att bli van vid dem.
 
Hej!

Jag är nyfiken på att höra om någon här på forumet har gått en fjällvandring med tält, i barfotaskor/kängor.

Jag skulle vilja veta hur detta upplevdes på vandringen och hur lång förberedelsetid ni ägnade er åt innan vandringen, för att vänja fötterna vid att gå i barfotaskor/kängor?
Ungefär hur länge var ni ute och hur mycket vägde er packning på själva vandringen?

Vänligen
Malin
Jag har bara gått i barfota skor de senaste 5 åren. Vi vandring använder jag ett par Lundhags special beställda 0drop kängor med extra rymlig tåbox. Ända minuset är greppet på sulan.
 
Jag har gått i "five finger shoes" ca 8 mil fördelat på 5 dagar - helt otränad. Först och främst blev vaderna överansträngda så jag fick värk i vadmusklerna. Sedan slog "lilltårna" i stenar på sidorna av stigen så att det gjorde riktigt ont. När det var riktigt grovt underlag ( typ makadam) så kändes stenarnas vassa kanter genom sulan.

En stor fördel var - trots allt- att man hade total kontroll över balans och fäste på underlaget! Några problem med vristerna (som många verkar oroa sig för) fanns inte alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
acr32 Haglöfs har släppt sin nya kollektion Kläder 1
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
Tomas Odhult Någon som har koll? Kläder 1
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
lantz Storleken har betydelse Kläder 0
Vad har ni för sockar? Kläder 10
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
slugger Barfotaskor och dåligt väder Kläder 11
Karpaterna.se Barfotaskor för vintern Kläder 12
ala Barfotaskor, vad tror ni om detta? Kläder 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...