Friluftsbyxa lager 157

fyad kan du inte vänta med att skriva tills du vet vad du skriver om? Deras arbetsbyxor som jag köpt under många år har varit 65/35 poly/Bommull och med mycket bra hållbarhet, lätta och vindtäta.
Matrialblandning gör att om du går och har långisar med vekfunktion så torkar ytterbyxorna efter regn av kroppsvärmen.

go tur
 
Jag köpte ett par billiga Helagsbyxor från Engelsons för...3 år sedan? Det enda som hänt är att 4-vägsstretchen framtill har börjat noppa sig. Men de är väldigt misshandlade. Bla tvättade sambon dem med mjukmedel en gång. Har haft dem i skogen med hunden och på scoutmöten/hajker. Kände att jag inte ville förstöra ett par dyra brallor på scouterna. Men de har uppfyllt sitt syfte.
 
jag tillhör kategorin skeptiker till dessa sk "friluftsbyxor". Ibland verkar det mest va ett försäljningsargument att kalla byxan för detta. Man tar en vanlig bomullsbyxa, slänger kanske in ett par trådar polyester, gör den naturfärgad och med färgskillnad på arslet och knäna för att signalera "slitstark". Jo, tjenare!

Har testat flera en gång i tiden. Tycker Fjällrävens var snyggast och skönast, men använder de inte ändå. Tar heller ett par vindbyxor med underställ om det behövs.
 
Lager 157 klassar jag över lag som skräp. Tyvärr bara dåliga erfarenheter därifrån, med allt från kläder till sänglinné. Hade inte köpt dem.

Engelsson och Itab är mycket bättre alternativ, som andra tagit upp. XXL brukar ha kampanjer på det mesta, de andra sportbutikerna likaså. Men glöm Lager 157.
 
När du skrev kostade de 150 kr så blev ett köp. Förvånansvärt bra sydda tycker jag och ser faktiskt rätt bra ut. Jämfört med G1000 är de mycket mjukare och skönare, men säkert inte alls lika hållbara. På nära håll ser man stor skillnad i tätheten på tyget vilket väl är det som gör G1000 (den gröna) mer pansarlikt och hållbart. Just 1000 står väl för någon slags täthet tror jag. Skillnaden framgår inte lika tydligt på bilden. Stretchtyget får framtiden utvisa. Blir sköna mjukisbyxor om inte annat. Riktigt sköna
 

Bilagor

  • IMG_20191206_180038.jpg
    IMG_20191206_180038.jpg
    94.9 KB · Visningar: 532
Lagerbyxorna är bara skräp. De jag köpte gick upp i sömmen direkt och då hade jag bara använda dem hemma. Så köp någon annanstans istället är mitt råd.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
 
Har använts ofta (och tvättats extremt mycket pga kräkbebis) som vardagsbyxor och skogspromenader med hunden och fortfarande inga problem. Sömmar och allt känns bra kvalitet, men det kan ju variera väldigt mycket på en lågprisbutik. Tydligaste är att färgen bleknat rätt mycket. Tvättade och impregnerade de samtidigt som mina 10 år gamla fjällrävenbyxor och märkte att FR torkade mycket snabbare fast tyget är rejälare och tätare vävt. Man får vad man betalar för. Rekommenderar de starkt ändå för det priset, men inget för expeditioner.
 
Max slitstyrka är inte nödvändigtvis ett måste, det kan räcka med "lagom"/tillräckligt, vad nu det är utifrån behov. Jag har gått över till lite tunnare och stretchigare byxor på sistone. Behövs extra förstärkning har jag skalbyxorna. För mig är det en fråga om att spara vikt: de ska vara bärbara under skalbyxorna. Har så många gånger gått och burit på tunga Fjällräven Keb-byxor i packningen, när det varit heldagsregn och man haft underställ + skalbyxa. Jag vill kunna använda vandringsbyxorna som lager 1. Därför vill jag ha smidigast möjliga men utan att vara för ömtåliga.

Mina absoluta favoriter har sedan kanske 5 år varit ett par stretchiga outdoorbyxor från HM. (HM har dock obegripligt nog valt att plocka bort sitt outdoorsortiment lagom tills friluftstrenden blev som allra störst...) En söm gick efter 5 år upp 1 cm i grenen och de är lite noppriga, men de håller för det jag använder dem för, dvs vandra/sitta/krypa över sten ibland/vandring utanför led. Jag plöjde mig genom jättevidesnåren i nedre Rapadalen med dem förra sommaren.

I år har jag vågat prova mig på ett par ännu tunnare byxor: Salomon Outspeed pants. Dessa är verkligen behagliga som lager 1 och med underställsbyxor under funkar de även i kyligare väder. Har inte upplevt några problem med dålig slittålighet. Sedan är det klart att ska man stå mycket på knä och verkligen slita mycket på byxorna eller vandra i kuling så vill man ha något kraftigare. Kuling hamnade jag i, i Lillådörren i somras. Då drog jag på skalbyxorna. (Så länge vi snackar fjällvandring brukar ju vädret vara sådant att skalbyxorna ska på större delen av tiden ändå...)

Så min poäng är att lite sämre kvalitet inte alls nödvändigtvis måste innebära dålig kvalitet, eller att kraftigt/slitstarkt alltid är att föredra. Det behöver sättas i relation till vad du vill få ut av dem och det är nog väldigt individuellt.

inget för expeditioner.
Som sagt, har du skalbyxor, varför inte?
 
Håller med. Använder oftast lätta mer snabbtorkande byxor. Polyesterbomull när slitstyrka är viktig, perfekt till vardags eller mindre äventyr. Vid en jämförelse är tyget inte lika tätt sytt som mina Fjällräven, mindre beständiga mot vind och regn och torkar långsammare. Man tappar alltså en stor del av fördelarna med dessa "tyngre" byxor. Därför skulle jag ta andra på expeditioner, men funkar säkert det med. Kvar är slitstyrka och pris. Perfekta vardagsbyxor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...