Bästa allround skaljackan?

Norröna hade för 100 år sen en modell som hete storm. Svinbra. Finns inte längre. Den hade varit mitt alternativ för bästa skaljacka.

Annars tycker jag norrönas utgångna arktis-serie hade bra anorakar och anojakker, ej vattentäta, men fruktansvärt bra. Finns inte heller längre.

Ganska dåliga tips måste jag säga. Men mitt missnöje räknas!
 
Norröna hade för 100 år sen en modell som hete storm. Svinbra. Finns inte längre. Den hade varit mitt alternativ för bästa skaljacka.

Annars tycker jag norrönas utgångna arktis-serie hade bra anorakar och anojakker, ej vattentäta, men fruktansvärt bra. Finns inte heller längre.

Ganska dåliga tips måste jag säga. Men mitt missnöje räknas!

Har en Norröna anorak från 80 talet, röd. gillar den skarpt.
Dom franska skid guiderna i Chamonix var imponerade.

Det var flera av dom som stannade och ställde frågor om den.

Gillar också dom gamla militära anorakarna.
 
Hjälp med val av skaljacka.

Hej. Jag väljer att sätta liv i tråden igen istället för att skapa en ny, med hopp att få hjälp att välja min första skaljacka. Jag har kollat runt på både outhnorth och addnature och hittade ett flertal olika jackor och märken där de nedan fann jag som mest intressanta. Priset är också en faktor eftersom jag behöver komplettera med övrig utrustning. Än så länge har det lutat åt Patagonia jackorna ( mest triolet ) men enligt recensioner ska den vara för varm för sommarbruk. Och den är satt som skaljacka men även om skidjacka.

Den ska användas året runt.
Aktiviteter: Mtb, Vandring , Fiske.


Mountain Equipment
https://www.addnature.com/mountain-...et-herr-M706917.html?vgid=G955884&cgid=235987

https://www.addnature.com/black-dia...et-herr-M507647.html?vgid=G598939&cgid=235987

Norrøna
https://www.addnature.com/norrona-f...et-herr-M503956.html?vgid=G581782&cgid=235987

Patagonia
https://www.addnature.com/patagonia-ascensionist-jacket-herr-M748337.html?vgid=G1024652&cgid=235987

https://www.addnature.com/patagonia-triolet-jacket-herr-M507270.html?vgid=G1024991&cgid=235987


Black Diamond
https://www.addnature.com/black-diamond-liquid-point-shell-jacket-herr-M507647.html

Mountain Hardware
https://www.addnature.com/mountain-...et-herr-M603470.html?vgid=G931836&cgid=235987
 
Bästa jackan är nog två.

En tunn klassisk 65/35 eller liknade luftig bomull polyester impregnerad och en till tunn modern regnjacka när det spöregnar.

När det spöregnar hjälper regnjackan bäst. Den andra jackan funkar för lätt regn och vind. Att bli blöt innifrån är en annan parameter att ta hänsyn till. Vindjackan med eller utan gortex eller liknande är bra men vid långvarigt regn behövs bättre skalskydd.
 
Jo men en annan faktor som spelar in är att vi i sverige har regn,blåst och rusk väder 8-9 av 12 månader om året. Är det värt att ta en tjockare skaljacka ( Typ Patogonia Trilot? ) och även använda den när den behövs under sommarvandringarna.
 
(...) Än så länge har det lutat åt Patagonia jackorna ( mest triolet ) men enligt recensioner ska den vara för varm för sommarbruk. (...)
Förstod inte riktigt detta med "för varm", den är väl lika ofodrad som de övriga på din lista? Eller är det något som gör att den "andas" sämre än de övriga? Visst går det att ha samma jacka sommar som vinter, värmen reglerar man ju med det man bär innanför.

Det är otroligt irriterande att Addnature inte anger jackornas resp. vikt, vatenpelare och ånggenomsläpplighet (det senare är det vad jag fattar Goretex som vägrar ange för sina olika vävar). Det gör jämförelsen mellan jackorna omöjlig, om man bara klickar på dina länkar. Det minsta du borde göra är att "gå till källan" för resp. jacka och jämföra den informationen.

Vill man ha en riktigt lätt jacka, så kan man välja något 2,5-lagers membrantyg, men för en allroundjacka som ska tåla lite tuffare användning är trelagers ett rimligt val, även om den kommer att väga lite mer och "andas" lite sämre. Det verkar dock dyka upp trelagersvävar, som är häpnadsväckande lätta och mycket med "andningsbara" än Goretex, t ex Dermizax NX, som bl a Bergans, Stellar Equipment m fl använder sig av.

Jag skulle själv sätta 20 000 mm vattenpelare och 20 000 g/m2/24h ånggenomsläpplighet som minimiprestanda och kanske 300-400 g som en övre viktgräns. På denna sida anges alla sådana parametrar på ett överskådligt sätt.

Annat att tänka på är hur mycket fickor och detaljer du vill ha på jackan - de ökar naturligtvis vikten, men jag skulle inte vilja vara utan reglerbara ärmslut (alltså inte bara resår) och - viktigast - en rymlig, välformad huva med ordentlig regnskärm och dubbel åtsnörning - både kring ansiktet och runt huvudet så huvan följer med i huvudrörelserna. De allra lättaste jackorna skalar gärna bort sådana detaljer.
Bröstfickor är praktiskt, men då ska de ha vattentäta lås och sitta så att de inte krockar med ryggsäcksremmarna. Undvik fickor i nedre delen av jackan, de skaver gärna under höftbältet.

Välj inte för liten storlek, särskilt om du ska använda jackan året runt med olika mycket kläder innanför. Tidens styggelse tycker jag personligen är att jackor är så jäklar korta i midjan. Inte kul med glipa i ryggen när det regnar. Själv löser ja det med att välja oversized, men vill du ha något mer kroppsnära, så kasta ett extra öga på längden.
 
Jag tycker arcteryx BETA SL verkar vara en bra allroundjacka - bra vikt pga goretex paclite, och goretex PRO på de mest utsatta ställena. Napoleonfickor och armhålsventilation. Den är inte tokigt dyr heller. Annars har jag också tyckt att Bergans trelagersjackor verkar vettiga.
 
Beror på vad all-around innebär för individen men för min del är det jackor gjorda av Gore-tex ShakeDry Hike. Tradtionella Gore-tex jackor fungerar genom att membranet har små porer som tillåter vattenånga att passera. Problemet är att när yttertyget blir saturerat med vatten minskar andningsförmågan markant. ShakeDry Hike har inget yttre tyg utan membranet är exponerat vilket gör att jackan inte förlitar sig på DWR utan vattnet studsar av under hela jackans livslängd. Andningsförmågan är lika hög hela tiden men priset du betalar är jackans livslängd. Om du inte utsätter dina plagg för bergsklättring eller liknande aktiviter med stor risk för slitage är materialets hållbarhet inget att oroa sig över.
 
Beror på vad all-around innebär för individen men för min del är det jackor gjorda av Gore-tex ShakeDry Hike. Tradtionella Gore-tex jackor fungerar genom att membranet har små porer som tillåter vattenånga att passera. Problemet är att när yttertyget blir saturerat med vatten minskar andningsförmågan markant. ShakeDry Hike har inget yttre tyg utan membranet är exponerat vilket gör att jackan inte förlitar sig på DWR utan vattnet studsar av under hela jackans livslängd. Andningsförmågan är lika hög hela tiden men priset du betalar är jackans livslängd. Om du inte utsätter dina plagg för bergsklättring eller liknande aktiviter med stor risk för slitage är materialets hållbarhet inget att oroa sig över.

Så är det ju förstås. Jag väljer själv en lite tyngre jacka (utgångna modellen arcteryx Theta AR, 493g GTX Pro) med robustare yttertyg för att kunna ha samma jacka till skidåkning, vandring, och under vinterhalvåret till vardagspendling på cykel.
 
Tre behöver du.
En vindblus, DIY av en avlagd rymlig herrskjorta i tätvävd syntet/bommull.
En kraftig Bommull/Syntetjacka, med huva.
En bra rymlig regnjacka som går utanpå ovan.

go tur
 
Arcteryx beta AR har ju den där kombinationen krage plus huva som jag verkligen gillar (alltså inte krage och huva i ett). Möjligen lite kort, skulle gärna se att den gick lite längre ner över rumpan. Sen finns det ju membran som andas bättre.

Svårt val. Jag sätter ändå krage och huva högt, så det får bli mitt förslag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
svartagranen Allroundbyxor för backpacking? Kläder 13
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
annakato Första skaljackan :) Kläder 6
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...