Låg aktivitet på Utsidan?

Forum är antagligen ett tidsfördriv el söka information..

Själv känner jag att jag funnit den utrustningen jag behöver o har märkt att jag inte har så mkt behov av den mer då jag i princip flyttat ut på kalfjället som jag har 5min gångavstånd från ytterdörren o lika så havet...

Off topic: Varifrån är bilden? Vackert!

/Birger
 
Jag håller väldigt mycke med de två tidigare inläggen från G.Kraft och oscar jensen. Själv använder jag Utsidan till att söka information, inspireras, läsa intressanta inlägg samt ställa frågor och, vilket jag uppskattat och tycker är både roligt och spännande, att försöka gissa rätt position. I den mån jag kan försöker jag gärna svara på frågor, även om kanske andra också ger svar, kan kanske ge fler dimensioner till en fråga.
När längtan till fjällen blir för akut tittar jag gärna på alla fina bilder från främst svenska fjällvärlden. Hoppas verkligen att Utsidan lever kvar och är aktivt samt utvecklas i lagoma steg.
Mvh Rickard
(som är väldigt glad och nästan uppspelt då jag i morgon skall ut och paddla kajak i fyra dagar)
 
har också känslan att aktiviteten är avtagande. iaf inom mina intresseområden. gillar mest prylar, käk, sarek, paddling och cykling. ligger däremot evighetstrådar om knivar och "gissa position" i topp på aktivitetslistan så vet jag att inget kul har hänt sen sist. Dessa båda trådar är urtrista.
 
Att de s.k. gamla rävarna känner att de hört och sett allt, och därmed minskar sin aktivitet tror jag inte skulle vara någon förklaring till en generell aktivitetsminskning. Rimligtvis borde det fyllas på underifrån med nya rävar.
Att några gamla rävar tröttnar och faller ifrån är inget att bry sig om. Det är fullständigt naturligt. Andra kommer att ta över. Precis som skogsbaronen skriver så tror jag inte heller att det påverkar den totala verksamheten mer än marginellt. Kan kanske rent av vara skönt att slippa deras:
Det var bättre förr!
Använd sökfunktionen!

HåkanF
 
Bloggade själv flitigt på utsidan under en tid,men dels,då jag nog beskrivit det mesta i min tillvaro under ett år,samt ej längre gick så spektakulära turer som kunde inspirera andra,så var det naturligt att avsluta.Dessutom är Facebook och instagram betydligt enklare att för egen del lägga upp sina ”dagboksanteckningar” och bilder från aktiviteter. Upplevde speciellt att det är krångligt få in bilder i text på Utsidan,möjligen är jag bara oteknisk.
 
Det behövs nya trådar och nya vinklingar för att generera kommentarer och trafik.
Jag uppskattar mkt på Utsidan, inte minst skildringar från turer i områden jag inte varit i själv men är nyfiken på.

Finns en slagsida mot prylar och gramjakt. Vore intressant om mera trådar ägnades åt upplevelser och upplägg samt erfarenheter och hur man fungerar / inte fungerar tillsammans i friluftslivet.

Tack till alla som bidrar!

Thure
 
Upplever också att fb-grupperna exploderat de senaste åren. Forum har sina fördelar men saknar ju t ex chatt och direkt återkoppling.

Samtidig märker jag allt mer tendenser att en del söker sig bort från sociala medier. Jag hade själv en skön paus under hela sommaren då jag helt avinstallerade apparna och inte ägnade andras perfekta liv och fantastiska semesteräventyr en gnutta av min energi. Sedan bröt jag "fastan" när jag inte kunde hålla mig från att visa bilder från min egen Sarekvandring! :)

Man får fråga sig vilken funktion/syfte olika kanaler och inlägg har. Jag är ingen "åh-vad-trevligt-att-vi-är-sociala"- eller "det-är-så-intressant-att-se-tusen-fjällfoton-och-jag-är-så-glad-för-någon-jag-inte-känners-skull"-människa, utan det behöver vara något som ger mig någon ny insikt eller något jag behöver, för att jag ska fastna. Eller en alldeles särskild vacker stämning förstås, som i dina youtubeklipp Erik - DET är konst!

Personligen tycker jag det blir rätt intetsägande med alla bilder som susar förbi i flödet från friluftsgrupperna och jag har stängt av det mesta sådant. Det är användbart i ett läge, typ om man ska till fjälls tidigt i juni och vill få koll på snöläget - men det förutsätter ju att det görs inlägg i någorlunda realtid.

Köp och sälj är ju på helt rätt plats i sociala medier.

Men när det kommer till att dela erfarenheter är fördjupade blogginlägg och forumdiskussioner betydligt mer intressant och givande.

Det enda som är säkert är att kanalerna online är i ständig förändring. Jag är övertygad om att utsidan kommer finnas kvar och blomstra länge. Det finns en gedigen grund och enorm kunskapsbank.

Helt personligen är jag mindre aktiv för att jag blev mamma, men börjar komma ut ur bebisbubblan och in i mina nätbubblor igen så sakteliga. :)
 
Forumdöden är ett faktum som inte går att undvika nästan.
Man har ju sett forum gå från gigantiska till 3 inlägg per år på nolltid - lite tråkigt faktiskt

Jag roade mig i en lång Hedintråd i sommas och fick
dödsbeskedet att nästa varning så åker jag ut lite förvånande
att man inte kunde diskutera och tjafsa i forum om fakta t.ex

Ha man kanske förolämpa nån polischef...dock var det humor - hjälpte inte - en till och du är ute.

Så jag är spikad vid minsta tjafs att utgå t.ex men det spelar ju ingen roll så utan livet går vidare i andra forum och grupper där man delar sin kompetens i diverse spörsmål och så.
 
Jag själv tycker att mitt eget användande av Utsidan förändrats rätt mycket sedan jag först blev medlem - i att jag ibland använt fotoalbumet mer, ibland varit (väldigt) aktiv i vissa forum (ursprunglingen i alla klätterforum - numer mer i vandrings- och utrustningsforumen). Jag tycker att kvaliteten på diskussionerna ibland har varierat - men att jag ser fler rätt kvalificerade inlägg (igår såg jag "proveldnings-tråden" med olika bränslen och brännare i Trangia - som jag tyckte var väldigt intressant!)

Men Utsidan har - liksom jag - utvecklats (och användandet av sajten med) under de här 20 åren.

Samtidigt har vi ett helt annat online-landskap för friluftsdiskussioner idag än vi hade för 20 år sedan...
 
Forumdöden är ett faktum som inte går att undvika nästan.
Man har ju sett forum gå från gigantiska till 3 inlägg per år på nolltid - lite tråkigt faktiskt

Jag roade mig i en lång Hedintråd i sommas och fick
dödsbeskedet att nästa varning så åker jag ut lite förvånande
att man inte kunde diskutera och tjafsa i forum om fakta t.ex

Ha man kanske förolämpa nån polischef...dock var det humor - hjälpte inte - en till och du är ute.

Så jag är spikad vid minsta tjafs att utgå t.ex men det spelar ju ingen roll så utan livet går vidare i andra forum och grupper där man delar sin kompetens i diverse spörsmål och så.

Hedintråden var underhållande, och dina inlägg är ju ofta helt fantastiska :)

Jag skriver sällan här på utsidan, men kikar in nästan varje dag. Jag hoppas att forumet överlever, även om det blir i mindre omfattning och färre aktiva medlemmar.

Själv väljer jag forum framför Facebook. Mitt frilufsande nu är mest skoter, jakt och fiske, och då finns det (på gott och ont) andra forum som är bättre att hänga på.

Det skulle vara kul att se lite statistik på t ex hur antalet inlägg eller aktiva medlemmar ändrats genom åren. Det borde väl admin kunna ta fram och publicera?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...