SOS Alarms:s nya app, skickar din position.

Men det är enklare än att ringa och försöka uppge rätt position i rätt kordinatsystem.

Klarar man inte av att slå på gps:en så är man nog inte i stånd att larma själv.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Poängen med appen är ju just att de som inte vet exakt var de är ska kunna ange position med appen. För dig som är lugn och har full koll på var du är, för dig är nyttan med appen mindre.
Möjligen kan SOS snabbare börja prata om annat än position, som t ex skadans at då position redan är klart via tekniken. Ska man bara prata, går ju sekunder till att berätta var man är. Vet systemet direkt var man är kan man ju prata om vad (istället för var) direkt.

/Patrik
 
Man måste ju "dutta" på appen för att den ska komma igång. I min telefon (android) måste man sedan dutta igen för att aktivera gps, det tar en sekund, kanske mindre än det t.o.m.
 
Verkar som appen kräver datatrafik för att fungera. Känns lite tveksamt då det enligt i varje fall Telias täckningskartor är vanligt förekommande att man har telefontäckning och sms-täckning men inte fungerande datatrafik i glesbyggd.

Således bör man om man försöker spara på batteriet när man är ute i friluftsliv komma ihåg att slå på datatrafik och GPS när man försöker ringa SOS-alarm dvs 112.

Thure
 
Verkar som appen kräver datatrafik för att fungera. Känns lite tveksamt då det enligt i varje fall Telias täckningskartor är vanligt förekommande att man har telefontäckning och sms-täckning men inte fungerande datatrafik i glesbyggd.

Således bör man om man försöker spara på batteriet när man är ute i friluftsliv komma ihåg att slå på datatrafik och GPS när man försöker ringa SOS-alarm dvs 112.

Thure

Man har långsam gsm baserad datatrafik nästan alltid det räcker för och föra över lite posinfo...är ju inte en långfilm liksom
 
Fördelen med att ringa vanligt är ju att 112 kan du ringa även vid roaming. D.v.s. det räcker med att en enda operatör har täckningen så kan du ringa 112, även om du inte är kund hos den operatören. (Dock är jag lite osäker på om man måste plocka ur SIM-kortet för att det ska funka, jag har aldrig testat.)
 
Om man inte har täckning tar nallen annan operatör.

Dock kan det var nätfel i ens hemmanät och man kommer inte fram på 112.

I detta fall så måste man rycka ut sim kortet så nallen förmodligen väljer annan operatör
 
I min CAT60 ligger GPS (-ikonen) igång hela tiden sedan jag (test)installerade 112-appen igår... Så nog tycks den vara aktiv trots att jag inte medvetet har appen igång i bakgrunden. Vi får väl se hur energislösande det är... Förhoppningsvis tar dom till sig av den kritiken (för den har dom fått! Av många.) och gör att det är när man aktivt ringer 112 som appen hostar igång och börjar läcka positionsdata till storebror...
 
När jag startade appen första gången fick jag frågan när gps skulle användas (alltid, när appen används, eller aldrig). Jag har iPhone om det gör någon skillnad.
 
Vad är det som får appar att starta av sig själv i en Android-mobil? Det låter mycket märkligt.

Det är tyvärr så detta OS är konstruerat. Tanken är väl att de ska vara "redo". Men det drar ju massor med batteri. Du bör kunna få fram en lista på vilka appar som är igång. Då ser du att där finns sådana du inte startat själv.

Enda sättet att bli av med dem är att döda dem, d.v.s. gå in på App info och klicka på Force Stop (vet inte vad det heter på svenska, men det är bredvid knappen för att avinstallera appen). Detta funkar på nyare versioner av Android. Men lyckan varar bara tills du startar om telefonen. Då är det fritt fram igen.

Vissa appar drar mycket batteri om de ligger och lurar. Så det kan vara bra att ha lite koll på det och döda värstingarna ivf. Det är ett jäkla sjå om man ska göra detta med alla appar varje gång man startar telefonen.
 
Platstjänster

De flesta har väl platstjänsterna påslagna ( med eller utan 112-app). Jag har alltid trott att i så fall är gps:en igång. I så fall blir det alltså ingen skillnad i batteriförbrukning med 112.appen. Har jag fel så var snäll och rätta mig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hobbes73 SOS alarm kan bara spåra Teliakunder Säkerhet och räddning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...