Kolmonoxidförgiftade i tält

Kanske inte så relevant om man inte skall övernatta i tält.

Kolmonooxidförgiftning förekommer i samband med i stort sätt all förbränning både i motorer, grillar, fossil och spriteldade kök, lyktor, vedeldning etc.

Kanske hör det mer hemma i biologi och kemiundervisning?

Jag är lärare på vuxenutbildningar och vet inte mycket om vad barn/ungdomar får lära sig (och hur mycket som i så fall fastnar). Men samhället är fullt av risker och det borde läras ut i högre grad. När det gäller kolmonoxid kan det även bildas i dödliga mängder vid förvaring av organiskt material som exempelvis pellets (och gissningsvis även spannmål). Vilket nästan ingen känner till. Men det är ju inte aktuellt för tältare utan för yrkesfolk i sådana branscher.

Hans
 
Jag känner mig ganska övertygad om att jag någon gång under min skolgång fått lära mig att kolmonoxid är en mycket giftig lukt och smaklös gas som bildas vid ofullständig förbränning så man måste ha god ventilation, men sådan detaljkunskap poppar för de flesta av oss inte upp när vi är ute och tältar 15 år senare.

Problemet är lite att det faktiskt går att elda med kök eller annat i tältet om man omständigheterna är rätt, man ha utrustning som lämpar sig för det, man är försiktig och observant på att allt fungerar som det ska. Men en ganska stor del av oss tappar snabbt bort de där tillkommande bisatserna och lär sig bara att det går. För det mesta går det bra ändå men inte alltid. Följer man de anvisningar som följer med köken blir man inte kolmonoxidförgiftad, men det gör man inte (inte jag heller), för man "vet" att säkerhetsföreskrifterna till en produkt normalt i första hand är till för att skydda tillverkaren, inte användaren, och därför överdrivna så att produkten blir på gränsen till oanvändbar.

Grundproblemet är dock kombinationen giftig tillsammans med lukt- och smaklös. Vi människor är inte byggda för att naturligt göra vettiga riskbedömningar av något sådant. Skulle vi känna en stickande lukt och få retningar i halsen med hostattacker då kolmonoxidhalten är en 1/10 av vad som är farligt skulle ingen av oss använda kök i tältet (eller befinna oss på en starkt trafikerad motorväg i rusningstrafik).
 
Är jag för insnöad, eller finns det någon vettig anledning till att man inte undervisar om farorna som finns med kök i stängda utrymmen i till exempel skolans idrott?

Vad som ska rymmas i skolans läroplan är prioriteringsfråga. Skulle allt som skulle kunna vara farligt tas upp i skolan så skulle utbildningen bli oändligt lång.
 
Det som är lite synd när sådana saker sker är att man inte går igenom offentligt vad som faktiskt hände på ganska detaljerad nivå - av just anledningen att lära sig vad som gick fel och att kunskapen om detta sprids så att färre gör samma misstag senare

nu känns det nästan tvärt om att man försöker mörka för att skydda tälttillverkaren, tillverkare av värmekällan och använda bränsle...

Ibland kan det vara väldigt små detaljer som är skillnaden att det går bra för de flesta men gav olycklig konsekvens för några få.

Det bör vara ett grundkrav att skaffa kolmonoxidlarm att hänga upp i tältet (kolmonoxid är en smula lättare än luft och samlar sig i taket först) om man tänker värma tältet eller laga mat i absid med eldning och låga när det är dåligt väder utomhus, detta gäller också om man kör värmeljus och annat som belysning och som mindre värmekälla - de är inte så oskyldiga som de ser ut heller... (kom ihåg lysande låga == hög kolmonoxidkälla)
 
Det är dock det enda tältet jag sett med en sån varning, borde inte vara så svårt för tillverkare att tilläga det i instruktionerna tycker man.

Varför ska den instruktionen följa med tältet? Det är ju samma problem om man kör köket i en husvagn, en fiskeark eller för den delen en stuga.

Det är ju kökstillverkaren som ska varna för att köket inte ska användas annat än i väl ventilerade utrymmen. Och det brukar de dessutom göra.

Sen att folk inte läser varningarna, glömmer bort dem, inte förstår dem eller helt enkelt struntar i dem är en annan femma.

Själv tillhör jag den sällsynta skara som faktiskt läser bruksanvisningen till saker som jag köper, det verkar finnas nån allmän uppfattning om att det är "töntigt" att läsa bruksanvisningen. Jag gissar att de som blir kolmonoxidförgiftade ofta är såna som har den uppfattningen...
 
Det bör vara ett grundkrav att skaffa kolmonoxidlarm att hänga upp i tältet (kolmonoxid är en smula lättare än luft och samlar sig i taket först) om man tänker...

Jag håller inte med. Det är kunskap som är det viktigaste skyddet. I vissa fall är säkerhetsprylar nödvändiga (exempelvis karta och kompass) men elektronik som detta har sina begränsningar. Kolmonoxid kan förekomma i gasfickor nära köket och påverka personen långt innan larmet slår på. Larmet är kanske inte ens avpassat för bruk i tält utomhus, särskilt inte på vintern. Och så vidare.
 
Kunskap är det viktiga - det håller jag med, och kunskapen borde säga att aldrig elda i tält eller absiden någonsin, hur bra det följs i verkligheten vid skitväder vet alla lite till mans.

Men även de som tycker att de 'fuskar' rätt har trillat dit och beror på att man har ingen koll alls om och hur mycket kolmonoxid som finns eftersom vi inte kan uppfatta dem med våra sinnen, även en rätt uppställt tält med bra ventilation så kan situationen radikalt ändra sig på kort tid, det snöar igen, blir isbelagt, köket brinner orent av den lägre syrehalten plötsligt etc.

Jag tycker inte det är fel att använda hjälpmedel men samtidigt skall man också veta deras begränsningar - att de just är hjälpmedel, inte en ersättning av kunskap och uppmärksamhet.

karta/kompass kanske ses som säkerhetsdetaljer men är egentligen bara hjälpmedel, liksom GPS - man skall ändå ha kunskap nog att klara sig utan dessa och ta sig till säkerhet med rimlig insats om de förstörs/förloras eller nålen i kompassen blev avmagnetiserad av någon orsak.

Kolmonoxid kan antas komma från en värmekälla och värmen gör att avgaserna stiger till taket först - kyls av och vänder ned efter den kalla tältduken (och fukt sätter av på duken...) - i kombinationen att kolmonoxid är lättare än luft gör att den tenderar att samla sig i högre halter där än nere vid markytan - vilket gör att om man har en mätare så skall den sättas högt upp och känner också av hög dos CO i de varmare avgaserna från köket tidigt om förbränningen blir felaktigt. men det betyder inte att de ersätter normal vaksamhet, att hela tiden kontrollera att ventilationen i tältet är tillfredsställande, hålla koll på varandra och reagera så fort någon pratar om huvudvärk etc.

och man eldar inte när man sover - aldrig någonsin, inte ens ett litet ljus och all glödande kol i ev. eldstad skall vara släckt, samma sak med kolstavseldade handvärmare etc. då de är stora producenter av CO pga. den låga förbränningstemperaturen staven brinner med.

---

Bland det farligaste man kan ha i ett tält för uppvärmning är glödande kol - allt för många tragiska skeenden har hänt för att man tar in den tända engångsgrillen eller glödande träkål från brasan utanför i en bytta för att få lite värme...
 
Kunskap är det viktiga - det håller jag med, och kunskapen borde säga att aldrig elda i tält eller absiden någonsin, hur bra det följs i verkligheten vid skitväder vet alla lite till mans.

Vi är nog överens om ganska mycket, men utsagor av absolut karaktär är jag ofta skeptisk till. Som att aldrig elda i... osv. Det är ju mycket vi gör där vi väger nytta och risk mot vartannat. Naturligtvis ska man inte slarva med riskbedömningen, men om vi helt ska utesluta all risk (om det nu vore möjligt) då ska vi till exempel aldrig färdas i en bil, aldrig gå ut på en isig trottoar och aldrig ha någon apparat kopplad till eluttaget.
 
Grejen är att de som fattar vad det handlar om vet i vilka lägen det där "aldrig elda i tältet" inte riktigt behöver hållas så strikt. (Ex. Partytält med enbart två väggar uppsatta.)

Men de som inte fattar vad det handlar om misstolkar oftast undantaget. De tänker "Om man kan elda i tältet under vissa förhållanden måste jag kunna göra det nu också".


Det är lite som man brukar säga om typografi och grafisk design: Man måste kunna reglerna för att veta i vilka lägen det är ok att bryta mot dem.


Folk kommer ändå bryta mot reglerna. Alla som tar körkort får lära sig att man aldrig får överskrida gällande hastighetsbegränsning... Där finns det inget undantag om att "i vissa fall får man köra för fort", men trots detta så kör en majoritet av bilförarna för fort. Man kan bara gissa hur det hade sett ut på vägarna om trafikskolorna lärt ut att "Du behöver bara hålla hastighetsbegränsningen när du tycker det är viktigt".
 
Folk kommer ändå bryta mot reglerna. Alla som tar körkort får lära sig att man aldrig får överskrida gällande hastighetsbegränsning... Där finns det inget undantag om att "i vissa fall får man köra för fort", men trots detta så kör en majoritet av bilförarna för fort. Man kan bara gissa hur det hade sett ut på vägarna om trafikskolorna lärt ut att "Du behöver bara hålla hastighetsbegränsningen när du tycker det är viktigt".
Det skulle sannolikt se exakt likadant ut, eftersom (de flesta) anpassar hastigheten efter en kombination av väglag, viltrisk, medtrafikanters hastighet, mm.

Liksom jag tänker ju inte "oj, man får inte köra för fort, då ska jag bara köra lite för fort", istället väger jag ju samman en massa faktorer och väljer därefter en hastighet. Ibland händer det att jag kör långsammare än det står på skylten, mer ofta att jag kör fortare.
 
Liksom jag tänker ju inte "oj, man får inte köra för fort, då ska jag bara köra lite för fort", istället väger jag ju samman en massa faktorer och väljer därefter en hastighet. Ibland händer det att jag kör långsammare än det står på skylten, mer ofta att jag kör fortare.

Du kanske kör så, men det är väldigt många förare som kör "precis under gränsen för att bli av med körkortet". Utan minsta hänsyn till väglaget eller trafiksituationen.
 
@nermander
Kan det handla om var folk kör? Om väldigt många kör på samma sträcka är det vanligt att man bara "hänger på" i samma hastighet. Jag har mestadels kört på 45an och 97an de senaste åren, och då är man relativt sett ofta själv på vägen, med ett väglag som kan vara tämligen oförutsägbart och med mycken viltrisk.

Fast å andra sidan finns det gott om folk som kör som idioter här också, så jag är kanske helt enkelt feg? ;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...