Outnorth har läckt epostadress?

Tydligen är det bara vissa epostadresser som varit på vift, min egen har inte påverkats. Eller så är gmail ovanligt bra på att sortera bort spam.

Sitter man med outlook eller liknande lokalt epostprogram som om vore året 1999 så kanske man drabbas av spam i större utsträckning?

Jag använder samma hotmailadress (outlook) sedan typ 1999 faktiskt. :)
Det kommer massvis med spam dagligen i skräppostmappen, men nästan aldrig i inkorgen, så jag har inte heller märkt något.
Har aldrig bekymrat mig för det här med spam, öppnar aldrig såna mejl.
Det var intressant att läsa om de här speciella e-post arrangemangen en del använder. Aldrig hört talas om sånt förr.
 
Jag använder samma hotmailadress (outlook) sedan typ 1999 faktiskt. :)
Det kommer massvis med spam dagligen i skräppostmappen, men nästan aldrig i inkorgen, så jag har inte heller märkt något.

OT: Jag har faktiskt kvar en hotmailadress som jag registrerade redan 1996 (innan Microsoft köpte upp företaget). Jag har använt den ytterst sparsamt i olika sammanhang där jag vill behålla min anonymitet. Till den adressen kommer nästan aldrig något spam, trots att den snart är tjugo år gammal. Spam är alltså inget som automatiskt kommer till alla adresser som finns, adressen måste på något sätt hamna i spammarnas databaser.
 
Tydligen är det bara vissa epostadresser som varit på vift, min egen har inte påverkats. Eller så är gmail ovanligt bra på att sortera bort spam.

Sitter man med outlook eller liknande lokalt epostprogram som om vore året 1999 så kanske man drabbas av spam i större utsträckning?

Jo, Gmail är ju ganska bra på att skanna av sina kunders e-post för att matcha reklamen de visar. Så de är nog bra på att bestämma åt dig vilket mejl du är intresserad av eller inte ... ;)
 
Jo, Gmail är ju ganska bra på att skanna av sina kunders e-post för att matcha reklamen de visar. Så de är nog bra på att bestämma åt dig vilket mejl du är intresserad av eller inte ... ;)

Det är sannolikt utkontrakterat (outsourcat) till användarna - så här tror jag: när tillräckligt många gmail-användare klassat ett mail som spam så gör google det även åt de som ännu inte funderat på det ännu.
Men håller med om att gmails filter är ganska bra - vad jag vet har jag fått ett önskat mail spamklassat av gmail.

/Patrik
 
Det kommer massvis med spam dagligen i skräppostmappen, men nästan aldrig i inkorgen, så jag har inte heller märkt något.
Har aldrig bekymrat mig för det här med spam, öppnar aldrig såna mejl.

Hur många legitima mail (alltså som inte är spam) hamnar i skräppostmappen då?

Spamfilter kan ju aldrig vara 100% tillförlitliga, så man får välja mellan två alternativ:

1. Antingen får man en del spam i inkorgen som man får städa bort själv
2. Eller så hamnar en del mail som inte är spam i skräppostmappen så man måste kolla igenom den med jämna mellanrum för att se att man inte missar nåt viktigt
 
Hur många legitima mail (alltså som inte är spam) hamnar i skräppostmappen då?

Spamfilter kan ju aldrig vara 100% tillförlitliga, så man får välja mellan två alternativ:

1. Antingen får man en del spam i inkorgen som man får städa bort själv
2. Eller så hamnar en del mail som inte är spam i skräppostmappen så man måste kolla igenom den med jämna mellanrum för att se att man inte missar nåt viktigt

Ja det händer ju lite då och då, senast förrgår när jag köpte en burk färg från en webshop som jag inte handlat från förr. Då hamnade köpbekräftelsen i skräpposten. Det är ju bara att flytta tillbaks det till inkorgen så hamnar det där i fortsättningen. :)

Apropå Outnorth så blev jag lite fundersam när jag kollade på de senaste mejlen med erbjudanden. En bit ner i mejlet stod det: "Kanske gillar du"
Och så en bild på några varor jag kollat på på rean nyligen, en T-shirt och lite annat.
Har ju inte varit inloggad när jag kollat på de sakerna. Så är det inte bara ett sammanträffande så måste ju Outnorth koppla ihop ip-adress och mejltrafik med e-post, eller hur går det till? Att skicka e-posterbjudanden om saker man surfat på.
 
Ja det händer ju lite då och då, senast förrgår när jag köpte en burk färg från en webshop som jag inte handlat från förr. Då hamnade köpbekräftelsen i skräpposten. Det är ju bara att flytta tillbaks det till inkorgen så hamnar det där i fortsättningen. :)

Apropå Outnorth så blev jag lite fundersam när jag kollade på de senaste mejlen med erbjudanden. En bit ner i mejlet stod det: "Kanske gillar du"
Och så en bild på några varor jag kollat på på rean nyligen, en T-shirt och lite annat.
Har ju inte varit inloggad när jag kollat på de sakerna. Så är det inte bara ett sammanträffande så måste ju Outnorth koppla ihop ip-adress och mejltrafik med e-post, eller hur går det till? Att skicka e-posterbjudanden om saker man surfat på.

Det sköts via så kallade tracking cookies, alltså samma system som ser till att du får riktad reklam när du besöker till exempel nyhetssajter på nätet. Det är lite komplicerat att förklara i detalj hur det fungerar, men förenklat kan man säga att olika annonsföretag (tex Google) lägger en liten textfil på din dator som identifierar dig på de sidor du besöker och sedan registrerar vad du gör (tex kollar in en tröja). Samma textfil används sedan för att identifiera dig när du har tagit emot mejlet.
Vill man skydda sig från sånt här så går det med lite möda.
 
Det sköts via så kallade tracking cookies, alltså samma system som ser till att du får riktad reklam när du besöker till exempel nyhetssajter på nätet. Det är lite komplicerat att förklara i detalj hur det fungerar, men förenklat kan man säga att olika annonsföretag (tex Google) lägger en liten textfil på din dator som identifierar dig på de sidor du besöker och sedan registrerar vad du gör (tex kollar in en tröja). Samma textfil används sedan för att identifiera dig när du har tagit emot mejlet.
Vill man skydda sig från sånt här så går det med lite möda.

Ok, att det kommer upp reklam på hemsidor som handlar om det jag surfar på, det förstår jag. Jag bara hoppade till när det kom sådant i e-posten från Outnorth också. Det var ju inte saker jag handlat utan bara kollat på. Man känner sig liksom lite iakttagen. "Vi vet nog att det var just du som kollade på en tröja".
 
Ok, att det kommer upp reklam på hemsidor som handlar om det jag surfar på, det förstår jag. Jag bara hoppade till när det kom sådant i e-posten från Outnorth också. Det var ju inte saker jag handlat utan bara kollat på. Man känner sig liksom lite iakttagen. "Vi vet nog att det var just du som kollade på en tröja".

Det är exakt samma funktion. Mejlet är helt enkelt utformat som en liten hemsida. Jag hatar allt sånt där och blockerar det så gott jag kan. Internet blir allt mer ett stort köpcentrum och alla ska tjäna pengar på allt man gör. Tröttsamt är bara förnamnet.
 
Lite OT, men här är tre bra animerade sammanfattningar av en del av tracking-problematiken när man använder Google som sökmotor (isf t.ex. DDG, Ixquick, StartPage och andra)

http://donttrack.us/
http://dontbubble.us/
http://privatebrowsingmyths.com/

Och detta är bara toppen på isberget - man kan undra när gemene man ska inse att Google (och Facebook) är två av de mest affärscyniska företag som existerar idag (därmed inte sagt att mkt bra saker inte görs av användare inom dessa media). Lågoddsare: Aldrig.

Mats
 
Jag ser personligen ingen nackdel i cookies av vanlig typ eller tracking cookies och riktad reklam.
Det gör mitt internetanvändande mer anpassat efter mina önskemål och de flesta är heller inte " personliga " dvs kopplade till ens identitet utan till ens webbläsare. Vill man slippa dem är det bara att rensa ut cookies och /eller surfa anonymt. Men varför skulle man? Min primära ide med internetanvändning är inte att gömma mig för "the man" som nån sorts survivalist-rättshaverist, jag letar efter information och varor och är en del av ett socialt sammanhang. Jag vill inte vara osynlig på nätet!

PS. Detta spår har inget med hackade e-postadresser eller spam att göra (vilket inte har nåt med sk cookies att göra)
 
Jag ser personligen ingen nackdel i cookies av vanlig typ eller tracking cookies och riktad reklam.
Det gör mitt internetanvändande mer anpassat efter mina önskemål och de flesta är heller inte " personliga " dvs kopplade till ens identitet utan till ens webbläsare. Vill man slippa dem är det bara att rensa ut cookies och /eller surfa anonymt. Men varför skulle man? Min primära ide med internetanvändning är inte att gömma mig för "the man" som nån sorts survivalist-rättshaverist, jag letar efter information och varor och är en del av ett socialt sammanhang. Jag vill inte vara osynlig på nätet!

PS. Detta spår har inget med hackade e-postadresser eller spam att göra (vilket inte har nåt med sk cookies att göra)

Nackdelen med kak-baserad reklam är att de sällan vet om jag köpt eller inte. Jag roas inte va reklam i flera veckor för den pryl jag surfat på och sedan även köpt. Har jag redan köpt någon friluftspryl behöver jag sällan direkt köpa en likadan till.

/Patrik, men nu har vi som sagt glidit från e-post-läckaget
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
avslutatmedlemskap160620 Outnorth priser Butiker och leverantörer 5
majkelsson Outnorth? Butiker och leverantörer 50
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
Farbrorvattenmelon Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden? Butiker och leverantörer 9
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
eaglerock Varför har inte Hilleberg blivit billigare? Butiker och leverantörer 119
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
madir Vad har hänt med Tierra? Butiker och leverantörer 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...